Taggede innlegg infrastruktur

YIT og Lemminkäinen har fusjonert

YIT og Lemminkäinen har fusjonert for å bli en leder innen nordeuropeisk byutvikling. Selskapene skal operere under navnet YIT. 

– Bilen er kommet for å bli

– Den langsiktige planen, i hvert fall i mitt hode, er motorvei mellom Oslo og Trondheim, med fartsgrense på 110 km/t. Jeg tror vi skal klare det, men da må vi få pengene til å strekke til.

NCC tildelt første Rogfast-kontrakt

NCC har blitt tildelt E13 Sidetunnel Arsvågen, den første tunnelkontrakten på Statens vegvesens prosjekt E39 Rogfast. Dette blir Norges største […]

En koloss i jern og betong

Hele 3300 tonn betong gikk med da de to 89 meter lange buene på Saggrenda bru, på den nye E134 Damåsen-Saggrenda, ble støpt i helga. 

Nye Veier avlyser E39-konkurranse

For få kvalifiserte tilbydere gjør at konkurransen om å bygge ny E39 fra Kristiansand vest til Mandal øst må utlyses på ny.

MEF satser i Nordland

Nordland har blitt utpekt som en av vinnerne i norsk samferdsel for tida, med mange store prosjekter enten i gang eller på trappene. Ikke så rart kanskje, at Maskinentreprenørenes Forbund (MEF) nylig opprettet distriktskontor i Bodø.

Nytt sluk mot oversvømmelser

Statens vegvesen og Ulefos har utviklet et «kjeftesluk», som skal kunne håndtere store mengder regnvann. 

Nærmer seg kjempekontrakt med Nye Veier

Styret i Nye Veier AS har innstilt at Veidekke Entreprenør AS skal få bygge ny E6 mellom Arnkværn og Moelv i Hedmark. En kontrakt på 2,3 mrd. kroner (eks. mva.).

Lys i tunnelen ved Kongsberg

Mandag 18. september var endelig gjennomslag i Moanetunnelen, den første av i alt fire tunneler på prosjektet E134 Damåsen-Saggrenda, som går gjennom Kongsberg.

Kan bygge 30 prosent billigere

Det er muligheter for store kostnadskutt i norsk veibygging. Tidlig involvering av entreprenør er en vesentlig faktor.

Oppgraderer Norges travleste fergekaier

NRC Group er tildelt oppdraget med å oppgradere fergekaiene i Moss. Fergesambandet Moss-Horten er landets travleste målt i antall biler.

Ekstrem kostnadsøkning truer nye veiprosjekter

Det er høyst usikkert om alle nye veiprosjekter i Nasjonal transportplan (NTP) blir realisert, tross stortingsvedtaket før sommeren og en ramme på 1000 milliarder kroner.

Hæhre får tunneljobb i Telemark

Styret i Nye Veier AS har tildelt Hæhre Entreprenør AS jobben med oppgradering og bygging av nye tunnelløp i forbindelse med ny E18 Langangen-Rugtvedt.

Tre OPS-finalister

Statens vegvesen tar med Skanska Norge, Strabag/Acciona og Veidekke/Sundt videre i konkurransen om OPS-prosjektet rv. 3/rv. 25 Løten–Elverum.

Fergefri E39 – ny film

Fergefri E39 er Norgeshistoriens største samferdselsprosjekt. Se den nye, animerte filmen om prosjektet her.

Saggrenda bru tar form

Den over 300 meter lange og 24 meter høye Saggrenda bru blir et landemerke i den historiske gruvegrenda sørvest for Kongsberg.

Rogfast vedtatt

Stortinget har vedtatt å bygge verdens største undersjøiske veitunnelprosjekt. Byggestart kan bli allerede i år.

Syv vil bygge OPS-vei

Det er mer enn ti år siden sist gang et veiprosjekt ble lagt ut som et OPS (offentlig-privat samarbeid). Nå har syv grupperinger meldt interesse for OPS-prosjektet rv. 3/rv. 25 Løten-Elverum.