Taggede innlegg samferdsel

Måler bæreevnen på E134

Med spesialutstyr for såkalt platebelastning måles veiunderlagets bæreevne før asfaltering.

Nye Veier valgte Hæhre

Nye Veier går videre med Hæhre Entrepreneør AS på utbyggingen av E18 Rugtvedt-Dørdal. Hæhres tilbud er på NOK 1.8 mrd. (eks. mva.).

Milliondryss til gang- og sykkelveier

– Vi ønsker å ta bedre vare på myke trafikanter, og derfor bevilger vi nå 122 millioner kroner til gang- og sykkelveier i 2017.

Skal forske på nye gjennomføringsmodeller

Et nyopprettet professorat skal bidra til mer effektive metoder for gjennomføring av bygg- og anleggsprosjekter. En samlet bransje står bak ønsket om ny og kreativ forskning.

Skal bygge E18 Varoddbrua

PORR Norge Infrastructure leverte det laveste tilbudet på ca. 542 mill. kroner på byggingen av E18 Varoddbrua.

Anleggsbransjen i medvind

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, veidirektør Terje Moe Gustavsen og styreleder i MEF, Arnstein Repstad, er skjønt enige om at det ser lyst ut for anleggsbransjen. Men det er også utfordringer å ta tak i.

Stor interesse for OPS-prosjekter

Tre OPS-prosjekter skal igangsettes i løpet av få år, og interessen er stor i både inn- og utland for å ta på seg oppdragene.

Legger 42 000 tonn asfalt

Lemminkäinen Norge fikk tilslaget på legging av 42 000 tonn asfalt på E134 ved Kongsberg.

Skal bygge firefelts i Drammen

Isachsen Anlegg AS har signert kontrakt på bygging av firefelts fv. 282 Bjørnstjerne Bjørnsons gate i Drammen.

E6-utbygging som kunst

Nytt kunstprosjekt fokuserer på hvordan mennesker, samfunn og miljø påvirkes av store veiutbygginger.

Jernbaneverket vil halvere prosjekteringstiden

– Målet er å finne en arbeidsmetodikk som halverer tiden det tar å finne tekniske løsninger for jernbane, vei og annen infrastruktur, sier Kristin Lysebo i Jernbaneverket.

Nye Veier i motbakke

Det statlige veiselskapet Nye Veier har vært i hardt vær den siste tiden, med negative oppslag i en rekke aviser. Nå slår selskapet tilbake.

Stadig dyrere anleggsdiesel

Statsbudsjettet 2017: MEF fornøyd med satsingen på samferdsel, men kritisk til økt avgift på anleggsdiesel.

Fristilt statlig veitilsyn fra 2017

– Som en del av regjeringens reform av veisektoren fristiller vi Vegtilsynet fra Statens vegvesen og får på plass nye lovbestemmelser som skal styrke tilsynet.

Veibyggere på Tinget

Hvorfor er det så dyrt å bygge veier i Norge? Hva kan gjøres for å effektivisere veibyggingen? Høyre og FrP inviterte representanter fra anleggsbransjen til Stortinget for å få svar.