Taggede innlegg statsbudsjettet

Tapte muligheter for tryggere veier!

Administrerende direktør Julie Brodtkorb i Maskinentreprenørenes Forbund (MEF) mener samferdselsministeren prioriterer dyre og ineffektive el-maskiner framfor trygge veier.

Statsbudsjettet 2025: – En historisk satsing på samferdsel, sier Nygård.

Regjeringen foreslår å bevilge 10,8 milliarder kroner til drift og vedlikehold av riksveinettet i 2025. Dette er en økning på 1,1 milliarder kroner sammenlignet med statsbudsjettet for 2024. Til drift, vedlikehold og fornyelse av jernbanenettet foreslår regjeringen 12,1 milliarder kroner.

Oppstart av tre store veiprosjekter

Regjeringens statsbudsjettforslag gir rom for at Statens vegvesen starter opp tre store tunnelprosjekter, som er viktige for sikkerhet og framkommelighet.

MEF positive til revidert budsjett

Maskinentreprenørenes Forbund (MEF) er relativt godt fornøyd med det reviderte nasjonalbudsjettet for 2023, som ble lagt fram i dag. Det bevilges blant annet mer penger til veibygging og veivedlikehold.

Minister med hjerte for anleggsbransjen

Anleggsbransjen går utvilsomt usikre tider i møte. Budsjettforliket mellom regjeringspartiene og SV ga likevel betydelige lyspunkter på tampen av fjoråret. Finansminister Trygve Slagsvold Vedum har dessuten, ifølge ham selv, et personlig sterkt engasjement for bransjen.

200 mill. til «Norges verste vei»

Det blir likevel satt av penger i statsbudsjettet til vei- og baneutbyggingen på strekningen mellom Bergen og Voss.

Ingen satsing på transport i skogbruket

Skogeierforbundet ønsker modernisering av skogsveinettet, men statsbudsjettet for 2023 inneholder ingen infrastruktursatsing som vil styrke skognæringens konkurranseevne og legge til rette for industriutvikling i Norge.

MEF om statsbudsjettet: -Vedum har våknet!

Julie Brodtkorb, administrerende direktør i MEF, roser finansministeren for å ha prioritert veivedlikehold og billigere anleggsdiesel i et stramt statsbudsjett. – Det er godt nytt for 40 000 distriktsarbeidsplasser, sier Brodtkorb.

Stramt budsjett for riksveiene

Med unntak av to OPS-prosjekter betyr regjeringens forslag til statsbudsjett bråstopp for nye store veiprosjekt for Statens vegvesen i 2023. I forslaget reduseres veivesenets investeringer med 2,6 milliarder.

MEF-seier: Vedum vil kutte i dieselavgifter

Budsjettlekkasje: Finansminister Trygve Slagsvold Vedum vil kutte over én milliard kroner i dieselavgifter. Kuttene vil primært komme anleggsbransjen til gode.

Statsbudsjettet: Dropper MVA-saken

Avtroppende regjering følger ikke opp Stortingets vedtak i MVA-saken. – Ikke til å tro, sier en overrasket og skuffet MEF-sjef Julie Brodtkorb. 

– Takk Siv. Men vi trenger mer

Regjeringen og Fremskrittspartiet har landet et statsbudsjett. Der er det penger som gir sårt tiltrengte arbeidsplasser i anleggsbransjen. – Nå må alle offentlige byggherrer komme ut med klare prosjekter, sier MEF-sjef Julie Brodtkorb. MEF-medlemmene forventer et skralt marked.

– Kjære Siv: Redd norske arbeidsplasser

Regjeringen vil kutte i veibudsjettet i 2021. Tomme ordrebøker truer arbeidsplasser. Nå ber en samlet bygge- og anleggsbransje Siv Jensen og Fremskrittspartiet om hjelp.

Statsbudsjettet: MEF-sjefen frykter en kald vinter for entreprenører

Statsbudsjettet er lagt fram. Jernbane får fem milliarder mer, mens Statens vegvesen får tre milliarder mindre til investeringer. – Dette er ikke tiden for å kutte i investeringer på vei, sier MEF-sjef Julie Brodtkorb. Hun frykter det blir en kald vinter for entreprenørnæringen.

Forlenget permittering og 700 millioner mer til riksvei-arbeid

Regjeringspartiene Høyre, KrF og Venstre ble torsdag ettermiddag enige med Fremskrittspartiet om både revidert nasjonalbudsjett og nye koronatiltak. Permitteringsordningen forlenges, og det bevilges 700 millioner mer til arbeid på riksveier.

Stadig dyrere anleggsdiesel

Statsbudsjettet 2017: MEF fornøyd med satsingen på samferdsel, men kritisk til økt avgift på anleggsdiesel.

280 millioner kroner mer til riksveiene

Av den foreslåtte økningen skal 200 millioner kroner gå til å dekke ekstra utgifter knyttet til skader etter skred, ekstremvær og tunnelbrann på riksveinettet.