Regjeringen setter av penger til Oslofjordtunnelen i statsbudsjettet for neste år. Spaden skal i jorda i 2024. Den totale prislappen er 6,5 milliarder kroner.
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) slapp nyheten på gangbrua over Rv. 134 i Frogn mandag.
Han fortalte mandag nyheten til en rekke lokalpolitikere fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet fra begge sider av fjorden, ifølge NRK.
Branner og ulykker
Branner, ulykker og hyppige stengninger har ridd tunnelen som en mare i årevis.
NHO, lastebilbransjen og kommunene på begge sider av fjorden har lenge kjempet for å få et løp nummer to på plass.
For næringslivet i store deler av Sør-Norge er Rv. 134 hovedveien til Sverige og resten av Europa.
Høyest prioritet
Håpet ble tent da Statens vegvesen i fjor vår satte Oslofjordtunnelen helt øverst på sin liste over hvilke veiprosjekter som de ville prioritere.
Fire prosjekter blir regnet som gryteklare. Det betyr at det kun trengs grønt lys fra Stortinget før Veivesenet kan lyse ut anbud og sette i gang:
E134 Oslofjordforbindelsen (Viken) – 6,5 milliarder kroner
E134 Røldal – Seljestad (Vestland) – 4 milliarder kroner
E6 Megården – Mørsvikbotn (Nordland) – 12,4 milliarder kroner
E16 Hylland – Slæen (Vestland) – 1,9 milliarder kroner
Budsjettlekkasjer i valgkampen
Og midt i lokalvalgkampen blir håpet for flere av dem veiene. For to uker siden var finansminister Trygve Slagsvold Vedum i Nordland og lovte milliarder til ny E6.
Mandag gjorde Jon-Ivar Nygård det samme til ny Oslofjordtunnel.
Les også: E6 Sørfold bygges ut