Statens vegvesen lyser nå ut konkurranse om prosjektering og bygging av Gjønnestunnelen. Dette er den siste store veikontrakten i prosjektet E18 Lysaker-Ramstadsletta.
Taggede innlegg Statens vegvesen
Overvåker den nye Bergåstunnelen på E6 Helgeland
Cautus Geo skal overvåke den nye Bergåstunnelen på E6 Helgeland. Det gir ny oppstart, etter at tunnelarbeidene ble stanset ved årsskiftet.
Tøff konkurranse om vedlikeholdsjobb i Lærdalstunnelen
Statens vegvesen skal utføre en mindre vedlikeholdsjobb i Lærdalstunnelen. Det er tett konkurranse om oppdraget.
Veidekke fikk kontrakt etter forhandlinger
For første gang har Statens vegvesen holdt en anbudskonkurranse med forhandlinger for en driftskontrakt. Etter forhandlingsrunder er det klart at Veidekke får oppgaven med å sikre god fremkommelighet og trygge riksveier frem til 2028.
Skal rehabilitere Oslo-tunneler
Statens vegvesen har gjennom flere år arbeidet med å rehabilitere tunnelene i Oslo. I sommer er det Bygdøylokket og Sjølystlokket på E18 sin tur.
Monterer issikringsnett ved E39 Siratunellen
Statens vegvesen monterer sikringsnett for å hindre at is faller ned på E39 på nordsiden av Siratunellen. Arbeidet startet 8. mars og vil pågå ut måneden.
Konkurrerer om driftskontrakter for 3 milliarder kroner
Statens vegvesen har invitert til konkurranse om drift av 2300 kilometer riksvei, fra Larvik i sør til Kirkenes i nord.
Her er veiene Veivesenet planlegger i 2023
Statens vegvesen fortsetter planleggingen av 44 veiprosjekter i 2023.
Skyter ned snø for å forhindre skred
Som et ledd i å forhindre skred på riks- og europaveiene, skyter Statens vegvesen ned snø på fjellet. Se video her.
Nytteverdien overstiger kostnadene med enorm margin!
Bruken av det norske veinettet gir en verdi på 1 100 milliarder kroner årlig. Veidirektør Ingrid Dahl vil styrke veisatsingen, og fastslår at nytteverdien overstiger kostnadene med enorm margin.
Lyser ut kontrakt for riksveiene i Øst-Finnmark
Statens vegvesen inviterer til konkurranse om å holde riksveiene i Øst-Finnmark trygge og framkommelige fram til 2028. Samtidig skjerpes kravene til miljøvennlig drift.
Milliarder å spare med smartere forvaltning
Bygging av ny infrastruktur er svært kostbart, både for økonomien og klimaet. SINTEF mener derfor at det er lurt å ta bedre vare på det som allerede er bygget.
Hindret skredkatastrofe ved Bodø
Statens vegvesen berømmer Mesta for innsatsen som kan ha hindret en katastrofe da en av Nord-Norges mest trafikkerte veier ble truffet av sørpeskred.
Sikrer innfartsåre til Bodø
Statens vegvesen skal utbedre den ulykkesbelastede strekningen på rv. 80 inn til Bodø.
Skal drive tunnel i løsmasser
Arbeidet i Bergåstunnelen på E6 Helgeland starter opp igjen etter påske. Jobben vil ta tid og koste mye penger.
Erstatter midlertidig bro med ny midlertidig bro
Statens vegvesen bygger ny midlertidig bro på E6 over Badderelva i Kvænangen kommune. Den flomskadde broa skal rives før snøsmeltinga starter for alvor.
Markerte 200 000 timer uten skader
150 ansatte i arbeidsfellesskapet Hæhre/Isachsen og Statens vegvesen har jobbet 200 000 timer uten skade på rv. 4 Roa-Gran-prosjektet.
Lyser ut kontrakt som angår «alle» på Sunnmøre og i Indre Romsdal
Statens vegvesen er på «jakt» etter ny driftsentreprenør som skal drifte over 360 kilometer riksvei i kommunene Volda, Ørsta, Sula, Ålesund, Giske, Vestnes, Rauma, Lesja og Dovre.
Trosser rekordstore snømengder – jobber videre på rv. 52-prosjekt
Rekordstore snømengder til tross: Anlegg Øst AS har fortsatt veiarbeidene på rv. 52 i Hemsedal mellom Trøim og Vestland grense i januar.
Ønsker tilbud på drift av riksveier i Troms
Statens vegvesen inviterer til konkurranse om å holde riksveiene i midtre Troms og Tromsøområdet framkommelige og trygge fram til 2028. Samtidig skjerpes kravene til miljøvennlig drift.
Komplekst og viktig E6-prosjekt på Helgeland
E6 forbi Trofors i Nordland har lenge vært en ulykkesbelastet flaskehals, med smal, svingete og til dels dårlig veibane. Nå bygges en helt ny vei på strekningen, men hovedentreprenør LNS må bryne seg på kupert terreng, myrområder, vernede vassdrag, nedlagte gruver og syredannende berggrunn.
Markerer 30 år med vei, kunst og arkitektur i storslått natur
Gjennom 30 år har Statens vegvesen tilrettelagt 18 utvalgte strekninger gjennom det vakreste og mest varierte av norsk natur. Nyskapende arkitektur langs veiene i form av rasteplasser, utsiktsramper og servicebygg, sammen med tankevekkende kunst, inspirerer og begeistrer.
E18 Ramstadsletta–Nesbru: Tre milliarder kroner dyrere
Stor økning i prosjektkostnader og reduserte planmidler gjør at veivesenet anbefaler å bruke tid til ny prosjektgjennomgang for å få kostnadene ned.
To tilbud på å bygge Elverhøybrua
Consto Anlegg Midt AS og Gjermundshaug Anlegg er videre i konkurransen om å bygge rv.70 Elverhøybrua.
Lyser ut drift- og vedlikeholdskontrakt i Ofoten
Statens vegvesen inviterer til konkurranse om å holde riksveiene i Ofoten trygge og framkommelige fram til 2028. Samtidig settes nye krav til klima og miljø.
Anleggsbransjen kan gjøre skipsfarten grønnere
Statens vegvesen og Grønt Skipsfartsprogram har utarbeidet et veikart som viser at ved å overføre mer gods fra vei til sjø, og samtidig stille krav om grønnere sjøtransport, kan utslippene fra asfalt reduseres ytterligere.