Taggede innlegg Statens vegvesen

Veidekke fikk kontrakt etter forhandlinger

For første gang har Statens vegvesen holdt en anbudskonkurranse med forhandlinger for en driftskontrakt. Etter forhandlingsrunder er det klart at Veidekke får oppgaven med å sikre god fremkommelighet og trygge riksveier frem til 2028.

Skal rehabilitere Oslo-tunneler

Statens vegvesen har gjennom flere år arbeidet med å rehabilitere tunnelene i Oslo. I sommer er det Bygdøylokket og Sjølystlokket på E18 sin tur.

Monterer issikringsnett ved E39 Siratunellen

Statens vegvesen monterer sikringsnett for å hindre at is faller ned på E39 på nordsiden av Siratunellen. Arbeidet startet 8. mars og vil pågå ut måneden.

Nytteverdien overstiger kostnadene med enorm margin!

Bruken av det norske veinettet gir en verdi på 1 100 milliarder kroner årlig. Veidirektør Ingrid Dahl vil styrke veisatsingen, og fastslår at nytteverdien overstiger kostnadene med enorm margin.

Milliarder å spare med smartere forvaltning

Bygging av ny infrastruktur er svært kostbart, både for økonomien og klimaet. SINTEF mener derfor at det er lurt å ta bedre vare på det som allerede er bygget.

Hindret skredkatastrofe ved Bodø

Statens vegvesen berømmer Mesta for innsatsen som kan ha hindret en katastrofe da en av Nord-Norges mest trafikkerte veier ble truffet av sørpeskred.

Skal drive tunnel i løsmasser

Arbeidet i Bergåstunnelen på E6 Helgeland starter opp igjen etter påske. Jobben vil ta tid og koste mye penger.

Erstatter midlertidig bro med ny midlertidig bro

Statens vegvesen bygger ny midlertidig bro på E6 over Badderelva i Kvænangen kommune. Den flomskadde broa skal rives før snøsmeltinga starter for alvor.

Markerte 200 000 timer uten skader

150 ansatte i arbeidsfellesskapet Hæhre/Isachsen og Statens vegvesen har jobbet 200 000 timer uten skade på rv. 4 Roa-Gran-prosjektet.

Ønsker tilbud på drift av riksveier i Troms

Statens vegvesen inviterer til konkurranse om å holde riksveiene i midtre Troms og Tromsøområdet framkommelige og trygge fram til 2028. Samtidig skjerpes kravene til miljøvennlig drift.

Komplekst og viktig E6-prosjekt på Helgeland

E6 forbi Trofors i Nordland har lenge vært en ulykkesbelastet flaskehals, med smal, svingete og til dels dårlig veibane. Nå bygges en helt ny vei på strekningen, men hovedentreprenør LNS må bryne seg på kupert terreng, myrområder, vernede vassdrag, nedlagte gruver og syredannende berggrunn.

Markerer 30 år med vei, kunst og arkitektur i storslått natur

Gjennom 30 år har Statens vegvesen tilrettelagt 18 utvalgte strekninger gjennom det vakreste og mest varierte av norsk natur. Nyskapende arkitektur langs veiene i form av rasteplasser, utsiktsramper og servicebygg, sammen med tankevekkende kunst, inspirerer og begeistrer.

Anleggsbransjen kan gjøre skipsfarten grønnere

Statens vegvesen og Grønt Skipsfartsprogram har utarbeidet et veikart som viser at ved å overføre mer gods fra vei til sjø, og samtidig stille krav om grønnere sjøtransport, kan utslippene fra asfalt reduseres ytterligere.