Taggede innlegg Statens vegvesen

Skjerper kontrollplikt etter ulykke

En 20 år gammel maskinfører uten papirer døde da en dumper uten godkjenning gikk i elva på Filefjell. Nå pålegger Statens vegvesen […]

Når laveste pris ikke er nok

Det er tradisjon i anbudskonkurranser at den som tilbyr lavest pris får jobben. De senere årene har imidlertid også andre, mer subjektive kriterier blitt tatt i bruk. Dette kan lett bli advokatmat.

– Kontraktskjeden må fungere

– Det er noe dere ikke vil snakke om her: Kontraktskjeden. Vi MÅ få forholdet mellom hoved- og underentreprenører til å fungere, sa SVV-sjefen til entreprenørene. Se hvor mange utlendinger Statens vegvesen har gitt store kontrakter til.

24 firmaer på befaring

Statens vegvesen skal utbedre 5 km vei i Stryn. 24 firmaer stilte på anbudsbefaring.

Droner skal vokte broene

Statens vegvesen skal bruke fjernstyrte droner til å inspisere broer. Det er enklere og raskere enn kraner og klatrere.

280 millioner kroner mer til riksveiene

Av den foreslåtte økningen skal 200 millioner kroner gå til å dekke ekstra utgifter knyttet til skader etter skred, ekstremvær og tunnelbrann på riksveinettet.

Vil se nærmere på f3-kravet

Statens vegvesens seksjon for veiteknologi rydder opp i forvirring om finstoffkrav i knust fjell.  Vil helst ha knust asfalt i forkiling. Kan akseptere knust fjell, hvis bare…

Øker kontrollen av tilhengerdrag

Vegvesenet har oppdaget flere tilfeller av alvorlige rustskader og svekkelser på tilhengerdrag og intensiverer nå kontrollen av disse.

Fikk pris for rassikring

Finnmark fylkeskommune er tildelt den prestisjetunge «Vegdirektørens pris for vakre veger 2014» for rassikringsarbeidet på Havøysundveien (FV 889), utført av Odd Mathisen AS fra Alta.

Det meste var «på halv tolv»

Statens vegvesen letter på gardinen i Sørkjosen-saken. Framdriften var ikke det eneste problemet, for å si det mildt.

Største veikontrakt signert

Regionvegsjef Helge Eidsnes og konsernsjef Arne Giske i Veidekke signerte tidenes største veikontrakt for Statens vegvesen.

Trygt med steinfylling

  Tveito Maskin bygget bru over et kronglete, bratt og dypt elveleie. Anleggslederen var lite lysten på å bygge forma […]

Å jobbe for utlendinger

Entreprenører som jobber for utenlandsk hovedentreprenør kan ikke forvente at byggherre tar ansvar hvis det går til helvete med HE.

– Har ikke UE-ansvar

Statens vegvesen vil legge større vekt på erfaringer etter OSSA-hendelsen. Men noe ansvar for underentreprenører og leverandører tar de ikke.

– Det blir bedre når kontraktene kommer

Staten flytter ikke en eneste krone for å utnytte ledig kapasitet i et anstrengt marked i Midt-Norge. Men vegdirektør og statsråd tror på bedre tider når kontraktene kommer.

30 år og 1000 mrd for gode riksveier

Investeringskostnadene for riksveinettet er beregnet til 1000 milliarder kroner fram til 2050, melder Statens vegvesen.