Vegvesenet vil begynne å stille krav om mer miljøvennlig anleggsdrift i sine kontrakter. MEF har innspill.
Taggede innlegg Statens vegvesen
Avdekker byens ukjente «spaghetti» under bakken
700 meter veitrasé. Under den ligger minst 15 kilometer kabler og rør som er bare delvis kartlagt. Høres det kjent ut?
Kompressor fikk kjøreforbud fordi den var uregistrert
Kontrollør fra Statens vegvesen hadde sin egen tolkning av kjøretøyforskriften. Kompressor fikk kjøreforbud fordi den var uregistrert, selv om den faktisk er fritatt fra registreringsplikt. Det grunnløse kravet kostet eieren to dagers tapt arbeid.
Første støp på Saggrenda bru
Denne uka begynte støpingen av Saggrenda bru.
Skal forske på nye gjennomføringsmodeller
Et nyopprettet professorat skal bidra til mer effektive metoder for gjennomføring av bygg- og anleggsprosjekter. En samlet bransje står bak ønsket om ny og kreativ forskning.
Skal bygge E18 Varoddbrua
PORR Norge Infrastructure leverte det laveste tilbudet på ca. 542 mill. kroner på byggingen av E18 Varoddbrua.
Stor interesse for OPS-prosjekter
Tre OPS-prosjekter skal igangsettes i løpet av få år, og interessen er stor i både inn- og utland for å ta på seg oppdragene.
Prøver ny metode for å unngå gjenstående sprengstoff
Gjenstående sprengstoff er først og fremst et problem ved kontursprengning. På E16 Bagn-Bjørgo tester man nå ut en ny metode for å komme problemet til livs. Det ser svært lovende ut. Se bilder.
Skal bygge firefelts i Drammen
Isachsen Anlegg AS har signert kontrakt på bygging av firefelts fv. 282 Bjørnstjerne Bjørnsons gate i Drammen.
Dobbel milepæl på Kongsberg
Halv million arbeidstimer uten skade med fravær, og to km lang tunnel har kommet halvveis.
Rigger seg til for anleggsstart
Arbeidsfellesskapet Metrostav, HAG Anlegg og Bertelsen og Garpestad klør i fingrene etter å starte siste parsellen av E134 Damåsen-Saggrenda, Trollerudmoen-Saggrenda.
E6-utbygging som kunst
Nytt kunstprosjekt fokuserer på hvordan mennesker, samfunn og miljø påvirkes av store veiutbygginger.
Finner ofte gjenstående sprengstoff
Det blir gjort funn av forsagere relativt ofte på Statens vegvesens prosjekter. Det er etaten bekymret over. DSBs statistikk på gjenstående sprengtoff er heller dårlig.
Norges dypeste byggegrop
Nederst i en byggegrop like utenfor Sandvika jobber gravemaskinene iherdig inntil en 30 meter høy sekantpælevegg. Trykket fra den andre siden er massivt, og E16 passerer på toppen.
Vegvesenet kutter 181 stillinger
– Det er aldri hyggelig å snakke om at vi skal bli færre ansatte, og jeg har respekt for at noen kan føle uro forbundet med dette, sier veidirektør Terje Moe Gustavsen.
Porr Norge med laveste tilbud på Varoddbrua
Tilbudet fra Porr Norge for å bygge ny Varoddbru på E18 i Kristiansand er på 542 millioner kroner.
Vegnett.no – nyheter fra Vegvesenet
Statens vegvesen har etablert et nytt nettsted for dem som ønsker faglig relevant informasjon fra Vegvesenet.
Signerte storkontrakt på Kongsberg
Siste storkontrakt på E134 Damåsen-Saggrenda ble signert 23. november.
E39 Rogfast med verdensrekorder
E39 Rogfast-prosjektet er det første store prosjektet i tidenes norske veiprosjekt; en ferjefri vei for veistrekningen E39 Stavanger-Trondheim.
Ny ELRAPP fra Vegvesenet
En ny versjon av appen «ELRAPP entreprenør» er nå tilgjengelig i Google Play og App Store.
SVV skjerper krav til anleggsveier
Statens vegvesen vil ha tydeligere krav til anleggsveier i nærheten av allmenn trafikk. Vil ha slutt på at SVVs egne folk bryter reglene, og er bekymret for ulykkesfare med de største maskinene.
Fristilt statlig veitilsyn fra 2017
– Som en del av regjeringens reform av veisektoren fristiller vi Vegtilsynet fra Statens vegvesen og får på plass nye lovbestemmelser som skal styrke tilsynet.
Bygger vei til halv pris i Setesdal
Større kontrakter gir billigere veier hører vi stadig. I Setesdal er oppskriften det motsatte.
E6 Manglerudprosjektet ett skritt nærmere
Veiprosjekter tar tid. Nå er i hvert fall Oslo kommune og Statens vegvesen enige om hva de skal utrede videre.
Frist for yrkessjåførkompetanse 10. september
Etter 10. september 2016 må alle lastebilsjåfører som driver med godstransport i yrkessammenheng ha med dokumentasjon for sin yrkessjåførkompetanse. Men noen får en slags «utsettelse».
Her legges et av Norges største plastrør
En diameter på nesten fire meter må til for at elva Bøevja, som bukter seg gjennom Bø i Telemark, skal kunne renne uforstyrret gjennom de nye rørene.