Nye Veier har utlyst konkurranse for bygging av ni km ny E39 videre vestover fra Mandalskrysset, samt nesten fire km med tilførselsvei til Tredal nær Vigeland i Lindesnes. Kontraktsverdien er i overkant av to mrd. kroner (eks. mva.).
Taggede innlegg Nye Veier
Skanska og Syltern skal bygge E6 i Trøndelag
Arbeidsfellesskap med Skanska og Johs J. Syltern AS har signert kontrakt med Nye Veier om prosjektering og bygging av ny E6 mellom Berkåk og Vindåsliene i Trøndelag. Den totale kontraktsverdien er på 2,2 milliarder kroner.
Skanska og Syltern skal bygge E6 i Trøndelag
Nye Veier har valgt arbeidsfellesskapet Skanska Norge AS og Johs. J. Syltern AS, sammen med rådgiver Rambøll, for prosjektering og bygging av ny E6 mellom Berkåk og Vindåsliene i sørlige del av Trøndelag.
Nye Veier starter skredsikring av rv. 13
Nye Veier skal sende ut første konkurranse for utbedring av riksvei 13. Arbeidet kan starte høsten neste år.
Klart for første konkurranse på E6 Ranheim-Værnes
Nye Veier sender ut den første konkurransen på strekningen Ranheim-Værnes i månedsskiftet oktober/november. Den første konkurransen vil omfatte ferdigstillelse av strekningen Ranheim til og med Svebergkrysset – en strekning på ca. 15 km.
Kritisk til utbyggingen av Kvænangsfjellet
Svend Ingvar Hoel Larsen i MEF er kritisk etter nytt steinras på E6 Kvænangsfjellet. Nylig kom nok et steinras seg over skredsikringene i Rakkenesura på nordsiden av Kvænangsfjellet. Det førte til at fjellovergangen nok en gang måtte holde stengt i lengre tid.
Utbedrer Nord-Norges viktigste fjellovergang
Snart kan man kjøre E6 over Kvænangsfjellet i Nord-Troms året rundt, uten frykt for at veien stenges på grunn skredfare eller uvær. Nye Veier og totalentreprenør LNS ligger an til å åpne deler av den nye veien hele ni måneder før tiden.
E6 Ranheim–Værnes: Markedsdialog med befaring, 7. september
Nye Veier inviterer til markedsdialog om det videre arbeidet for utbygging av ny E6 Ranheim–Værnes. Konferansen 7. september retter seg særskilt mot aktuelle tilbydere for en ny konkurranse for utbygging av denne strekningen.
Kontraktsignering om E6 i Innlandet
Nye Veier og AF Gruppen har signert kontrakten om bygging av ny E6 fra Lillehammer til Øyer. Nå videreføres den helhetlige byggingen av den viktigste veien mellom nord og sør i Sør-Norge.
Skal utføre prøvepeling i Mjøsa
I løpet av sommeren og høsten skal det gjennomføres prøvepeling for ny Mjøsbru. Hensikten er å samle inn flere data om grunnforholdene i Mjøsa. Arbeidet inngår i planarbeidet for ny E6 Moelv – Roterud.
Nye Veier avslutter E6-avtale med Acciona
Nye Veier og spanske Acciona Construcciòn S.A. avslutter milliardkontrakten om bygging av ny E6 mellom Ranheim og Værnes. Konkurransen om å bygge veien vil bli lyst ut i løpet av høsten 2023.
Hæhre med strålende miljøoppnåelse på E39-prosjekt
Hæhre Entreprenør, som sto for både regulering og bygging av E39 Mandal øst-Mandal by, ble vurdert til «excellent» for anleggsgjennomføring i sertifiseringen for Breeam Infrastructure.
Nye Veier med økt fokus på økologiske verdier og naturmangfold
Nye Veier planlegger ny E18 Tvedestrand-Bamble og har sett på mulighetene for mer gjenbruk av eksisterende vei. Planlegging av delstrekningen fra Gjerstad til Bamble inngår i dette arbeidet. Nå skal det gjennomføres kartlegginger av økologiske verdier for fisk og andre vannlevende organismer i berørte vannforekomster.
Forsinkelse i E6 Ranheim-Værnes
Nye Veiers prosjekt E6 Ranheim-Værnes blir forsinket, kanskje med så mye som to år. – Dette vil påvirke mange, bl.a. trafikanter og naboer til prosjektet, og det beklager vi, sier utbyggingsdirektør.
Fire rapporter for utslippsfrie anleggsplasser
Fremtidens anleggsplasser er utslippsfrie. Fire nye analyser fra Nye Veier gir viktig kunnskap som skal hjelpe anleggssektoren til en utslippsfri fremtid.
Resirkulerer slamavfall og kutter klimagassutslipp
Uten å bearbeides er slam fra driving av tunneler klassifisert som avfall. Nå testes ny foredlingsmetode på Nye Veiers E39-prosjekt i Lyngdal, Agder. Målet er at store deler av slammet skal kunne gjenbrukes. Det vil kunne redusere avfallsmengder og behovet for kjøring til deponi betydelig.
Fant verdens eldste runestein ved Tyrifjorden
En eldgammel norsk runestein, som ble funnet under utgravinger i planleggingen av Ringeriksporteføljen, vekker internasjonal oppsikt blant språkforskere og arkeologer. De opptil 2000 år gamle innskriftene er fra den aller eldste tiden i runeskriftens historie.
Får 69 millioner til miljøvennlig veibygging
Nye Veier, sammen med 16 partnere, har fått støtte fra Grønn plattform for å utvikle mer klima- og miljøvennlige veier i Norge. Målet skal være å teste innovative løsninger og få dem ut i markedet. Prosjektet skal vare i tre år, og har et totalbudsjett på 123 millioner.
Fire prekvalifisert av Nye Veier på E6 i Trøndelag
Nye Veier har prekvalifisert fire leverandører til konkurransen om å bygge ny motorvei mellom Berkåk og Vindåsliene i Trøndelag.
E6-utbygging utsettes på ubestemt tid
Utbygging av E6 Roterud – Storhove forbi Lillehammer utsettes på ubestemt tid. Det er den direkte konsekvensen etter at Miljødirektoratet tok en klage fra interesseorganisasjon til følge, og satte til side Statsforvalteren i Innlandet sitt vedtak om dispensasjon fra verneforskriften for å fremføre ny E6 på bru over Lågendeltaet naturreservat.
Offentlige byggherrer samarbeider om utslippskrav
Nå skal fremtidens klimakrav i konkurransegrunnlag og kontrakt utformes! Krav om utslippsfrie store anleggsmaskiner er ett av flere virkemidler for å redusere klimagassutslipp.
E39 Kristiansand – Mandal åpnet for trafikk
Nye Veier åpnet torsdag 24. november E39 for trafikk på den 19 kilometer lange strekningen Kristiansand vest – Mandal øst.
Anbefaler mer gjenbruk av eksisterende vei
Siden høsten 2021 har Nye Veier utredet mulighetene for mer gjenbruk av eksisterende vei på E18 mellom Tvedestrand og Bamble. Det vil gi betydelig reduksjon i klimagassutslipp samt redusere arealbeslaget, ifølge veiselskapet.
Kartlegger E136 med ny teknologi
Nye Veier tar laser, kunstig intelligens og 360-kamera i bruk når veiens tilstand skal undersøkes. Det gir bedre beregning av vedlikeholdsetterslepet på blant annet E136 mellom Ålesund og Dombås, ifølge veiselskapet.
Offshoreteknologi skal sikre best mulig plassering av ny Mjøsbru
I Norges største innsjø foregår det nå geologiske undersøkelser med avansert 3D seismikk. Grunnforholdene i Mjøsa kartlegges ved hjelp av offshoreteknologi som er spesialtilpasset for å finne best mulig plassering for ny Mjøsbru.
Sikter mot E39-konkurranse neste år
Nye Veier deler strekningen E39 Mandal-Lyngdal i to, og sikter mot konkurranse om utbygging til våren neste år.