Mählers ruller nå ut en ny plogstyring på nybygde brøytebiler. Her styres alt av plog, skjær, tipp og spreder med én og samme joystick.
Taggede innlegg vinterdrift
Nå blir det timesbetaling for salting
Fra denne sesongen endres oppgjørsformen på strøing. Statens vegvesen dropper pris pr tonn, betaler heller pr time. Hensikten: Bremse forbruk av salt og sand.
Tilbyr friksjonsmålere
Plogprodusenten Mählers tilbyr nå friksjonsmåleutstyr som kobles på kjøretøyet og som består av hjul som felles ned mot veibanen for å måle friksjonen.
Lanserer høytkastende sideplog
Til vintersesongen 2018-2019 lanserer den svenske plogprodusenten Mählers en ny, høytkastende sideplog for lastebiler.
Autonom brøyting på Gardermoen
Avinor skal teste selvkjørende brøytebiler på Oslo lufthavn i vinter.
Rasco spreder som tar «alt»
Denne Rasco-sprederen tar både salt, sand og fastsand. Selgeren t.h. var med på å utvikle selve fastsandmetoden i Norge. Mählers har fått agenturet på Rasco, og en erfaren ringrev med på laget.
SVV-sjefen advarer fylker mot å splitte opp driftskontrakter
– Ukomplisert å splitte driftskontrakter på riks- og fylkesveier, mener fylkeskommuner Vegdirektør Terje Moe Gustavsen er ikke så sikker. Advarer mot mulige store ekstrakostnader.
Én bil brøyter over åtte meter bred vei
På E6 Romerike nord for Gardermoen går et spektakulært «brøytetog». Kun to biler brøyter fire felt motorvei i ett drag. Èn av bilene alene tar over åtte meters veibredde, med en 5,5 meter lang sideplog. Den lange sideplogen føyer seg til og med etter veiprofilen.
Ny Epoke fastsandspreder testes på Tynset
Snart kommer også Epoke med en fastsandspreder. Nå i vinter går den nye sprederen i skikkelig vintertest. Per Erik Lillestrøm på Tynset er «testpilot».
Mählers skal selge Rasco utstyr for veidrift
Mählers utvider utvalget. Plogprodusenten skal selge spredere, klippere, spylebommer og feiemaskiner fra Rasco i Norge og Sverige.
– Snøbrøyterne er «Norges siste slavearbeidere»
Kraftsalve fra MEF om Statens vegvesens praksis overfor små brøyteentreprenører.
Snøtungt og værhardt på Vikafjellet
Stokkebø Maskin AS har mange års erfaring med brøyting og fresing på Vikafjellet. Akkurat nå er de midt i sin høysesong på den snøtunge og værharde fjellovergangen. Her brukes både brøytebiler, snøfresere og gravemaskin
Tiner møkkete bysnø til rent vann
Denne har gjenvunnet nær 2500 tonn grus, 33 kilo kobber, handlevogner og et bord ut av snøen i Oslos gater. NCCs snørensemaskin «S/S Terje» tiner 180 000 kubikkmeter snø i løpet av sesongen.
SVV setter nye driftskontrakter på vent
Fylker skal slå seg sammen til regioner. Hvem skal da være ansvarlig for driftskontrakter? Det vil Statens vegvesen undersøke. Har satt nye driftskontrakter på vent.
Lange driftskontrakter på korte parseller
Driftsstrekninger helt ned i 20-25 km med motorvei som brøytes i 80 km/t. Langvarige driftskontrakter, med store forventninger om innovasjon og nytenkning. Det blir andre boller på drift og vedlikehold med Nye Veier AS. Små entreprenører må antakelig belage seg på en UE-tilværelse.
Inviterer erfarne veidriftere til bords
Alle veier trenger drift og vedlikehold. Også Nye Veiers veier. Nå inviterer den ferske byggherren til driftssamling. – Vi vil lytte og lære før vi bestemmer oss for driftsformer, sier kontraktssjefen i Nye Veier AS.
Høyteknologi i vinterdrift
Romerike Øst er en av landets mest høyteknologiske driftskontrakter. Nå i høst starter Peab ny kontrakt på strekningen. Her lages det saltløsning i et nytt blandeanlegg. Bilene går med nye universalspredere for alt av slurry, salt og sand, med innebygget vekt.
Romsdal-entreprenør må parkere utstyret
Indre Romsdal har vært oppdelt i mindre driftskontrakter i fem år. Fra neste år blir det én stor kontrakt igjen. Dermed mister Eide & Frilund AS muligheten til å by. – Ikke entydig om mindre kontrakter er mer kostnadseffektivt eller gir bedre kvalitet, begrunner Statens vegvesen.
Her gjør Mesta klart til åtte års drift på Vestfold Øst
Åtte års kontrakt, høyere andel egendrift og Euro 6/ Steg 4 på alt av biler og maskiner. Vi var med på det siste, praktiske vinterkurset for Mestas oppstart på den spesielle kontrakten Vestfold Øst.
Verdens nordligste barveistrategi?
Trodde du sort asfalt vinteren gjennom var forbeholdt de store veiene på Østlandet? Langt ifra. Så langt nord som i Bodø kjører Vegvesenet såkalt barveistrategi – med suksess.
Helikopter og radar mot snøskred
I Lavangsdalen sør for Tromsø vil Statens vegvesen i vinter kontrollere og utløse potensielle snøskred med helikopter. Og neste vinter kommer snøskredradaren.
I Europa-toppen
Bodø lufthavn ble nylig kåret til Norges og en av Europas mest punktlige flyplasser. Brøytemannskapene fra Mesta skal ha mye av æren for det.
Et liv i kjetting
Ble overrasket med medalje for lang og tro tjeneste hos Lilleseth Kjetting AS.
Fikk brøytekontrakt på 44,7 mill
Statens vegvesen har akkurat signert brøytekontrakter for 150 millioner kroner i Finnmark. Roy Yngve Thomasssen AS fikk den største av dem, på 44,7 mill.
Ny frontplog fra Mählers
Konstruert for å kaste snøen like bra til både høyre og venstre side.
Trives på bratte vinterveier
Tor Einar Skjolden kjører Norges eneste Scania R730 4×4+2. Den er O. Hæreid AS sitt fremste våpen i kampen mot snø og vind på FV 53 Tyin-Årdal.