Åtte års kontrakt, høyere andel egendrift og Euro 6/ Steg 4 på alt av biler og maskiner. Vi var med på det siste, praktiske vinterkurset for Mestas oppstart på den spesielle kontrakten Vestfold Øst.
SEM: – Vi har fått mye positive tilbakemeldinger på at kursene er mer komprimerte og effektive. Selv om folk må lese mer på egen hånd. Også folk som har kjørt i 20 år sier de ser behovet for opplæringen.
Det sier Morten Wålberg i Mesta AS. Til daglig prosjektleder på driftskontrakten Romerike Midt, men også en sentral mann i Mestas egne vinterkurs i region øst.
Pilotkontrakt
Vi møtte ham på den siste, praktiske delen av vinterkurset for folk i Mestas avdeling i Sem og UE-er som skal betjene kontrakten Vestfold Øst.
Den kontrakten er spesiell for både entreprenøren og byggherren.
Her er kontraktsperioden utvidet (fra fem) til åtte år. Den har krav til en høyere andel egen drift, med 40 prosent.
Nye krav til entreprenørs kompetanse og rekruttering er det også.
Ekstra miljøvennlig
– Biler og utstyr må være Euro 6 og Steg 4. Dessuten får vi tillegg for å kjøre på HVO. Alt utstyret kan kjøres på den fornybare dieselen. Nå jobber vi med løsninger for logistikk og leveranse av dokumentert bærekraftig fornybar diesel, sier innkjøpssjef Dagfinn Jørgensen i Mesta AS.
Dobbelt så stort område
Om to år blir kontraktens driftsområde omtrent dobbelt så stort. Da kommer Sandefjord og Larvik inn i tillegg til Tønsberg. Da er det E18 som deler Vestfold i to kontraktsområder.
Vestfold Øst er en av syv kontrakter Mesta starter opp nå i høst:
- Vestfold Øst
- Dalane (Rogaland)
- Sør-Varanger (Finnmark)
- Mo (Norldand)
- Indre Troms
- Mandal (Vest-Agder)
- Langfjord (Finnmark)
Utstyr
Mesta har kjøpt Mählers DPD 3700 ploger og et par varianter av Epoke AST Combi 4902 høyhastighets saltspredere med dysebom til Vestfold Øst.
Et Epomix automatisk blandeanlegg er også levert og satt i drift. Opplæringen i utstyret ble foretatt av leverandørene, henholdsvis Mählers Norge AS og C. Grindvold AS.