På E6 Romerike nord for Gardermoen går et spektakulært «brøytetog». Kun to biler brøyter fire felt motorvei i ett drag. Èn av bilene alene tar over åtte meters veibredde, med en 5,5 meter lang sideplog. Den lange sideplogen føyer seg til og med etter veiprofilen.
DAL/EIDSVOLL: – Jeg hadde en bil med en kjenning bak her tidligere i dag. Han sa kan ikke kunne se forskjell på der frontplogen og der sideplogen hadde gått. Det er en bra attest.
Espen Flesvig (29) følger nøye med i speil og vinduer, som alle brøytesjåfører bør gjøre. Scaniaen tilhørende transportfirmaet SLT AS brummer lavmælt av gårde med cruisekontrollen satt på 37 km/t.
Denne artikkelen ble først publisert i papirutgaven av Anleggsmaskinen, i februar 2018. Vil du lese ting som dette tidligere? Bestill abonnement her.
Lang sideplog
Denne bilen har litt ekstra å følge med på. Ute på høyre side har han en over fem meter lang Mählers Caway sideplog.
I kombinasjon med et Rossö frontskjær dekker den ene bilen hele åtte meters veibredde. Flesvig kjører i par med en innleid bil som rydder ytterst. De to bilene gjør en brøytejobb som krever tre biler der det kjøres med «vanlig» 45 sideplog.
Å kjøre med en bil mindre har nødvendigvis noen økonomiske fordeler for entreprenøren. Men ute på veien er det først og fremst sikkerheten og effektiviteten som har blitt bedre.
Bedre sikkerhet
– Bedre sikkerhet, ingen tvil. Her er det ingen som får sneket seg imellom. Den brede plogen er en effektiv hindring. Jeg føler det mye tryggere å kjøre sånn, sier Espen Flesvig.
Les også: Epoke tester prototype fastsandspreder i Trysil
Han er inne i sitt andre år bak rattet i SLT-bilen, og første sesong med den digre sideplogen. Forrige sesong var det stort sjefen sjøl som kjørte.
– Veldig godt fornøyd. Vi ser noen store fordeler med dette, og ingen ulemper. Når vi kjører inn på naboroden for å snu hender det vi møter de som brøyter i Oslo, ned mot Skedsmokorset. Der kjører vi to biler på samme vei som de kjører fem biler med bare frontploger. Det er lettere å koordinere to biler enn fem, sier Kjell Arne Sveiven.
UE for Mesta
Han er eier og daglig leder i transportfirmaet SLT AS på Jessheim, som kjører UE for Mesta på E6 på kontrakten Romerike Nord.
– Ingen ulemper…?
– Nei. Det er klart, man er jo litt sårbar hvis den ene bilen blir borte. Man kan jo ikke bare ta inn en lastebil fra gata heller. Men sånn er det med all brøyting, sier Sveiven.
Krokramme med plog og spreder
Brøyteutstyret tilhører Mesta. Sideplog og saltutlegger er fast montert i én samlet enhet på en krokramme.
«Bedre sikkerhet, ingen tvil. Her er det ingen som får sneket seg imellom. Den brede plogen er en effektiv hindring. Jeg føler det mye tryggere å kjøre sånn. «
Hele greia monteres og demonteres på et kvarter, omtrent som et plan. Bilen må være en tridembil med brøytepåbygg med strøm og hydraulikkuttak, men trenger ikke eget sideplogopplegg.
Caway er et system som består av en sideplog på 5,5 meter, som festes på en krokramme tilpasset saltspreder. Hele systemet monteres på bilen i løpet av noen minutter.
Føyer seg etter veiprofilen
Sideplogen er ikke én lang, stiv enhet som bare legger seg over veien som en planke. Den er bygd opp av tre separate elementer som følger profilen i veien.
Seks 915 mm hardmetallskjær står i individuelle fjærende holdere, mens seks slapseskjær bak stålene soper med seg siste rest fra veibanen.
– Sideplogen er 5,5 meter bred. Sammen med en frontplog kan man få hele 8,5 meter arbeidsbredde. Det gir mer brøytet vei per time enn noen annen plog, sier Mählers i en brosjyre om systemet.
Plogstyring
Gjennom plogstyringen justerer sjåføren opp og ned, inn og ut, trykk mot veien samt slapseelement. Akkurat som på en frontplog.
– Dette er redskap ment for effektiv rydding av bred vei. Plogen følger veien. 45-sideplogen er mer som et tillegg, for å kaste ut av veien. Dette er som å kjøre med to frontploger. Nå får vi bra resultat med bare to biler, sier Kjell Arne Sveiven.
Han understreker at det er opp til hovedentreprenør Mesta AS å uttale seg om økonomien i å kjøre med dette utstyret. Selv er han i likhet med sjåfør Espen mest opptatt av sikkerhetsfordelen, der den ene bilen rekker over begge kjørefelt og effektivt hindrer personbilister i å kjøre forbi. Hvilke særskilte hensyn må man ta når man kjører med drøyt fem meter sideplog stikkende ut?
Forsiktige personbilister
– Ikke så mye. Mest i av- og påkjøringsramper. Der må man følge med litt ekstra, at det ikke kommer en på påkjøringa og treffer plogen. Men folk ser at jeg er bred, og tar mer hensyn. I fjor virket det som som folk presset seg mye nærmere oss for å se om det kunne være mulig å komme forbi. Nå er personbilistene mer forsiktige og holder seg bak, sier sjåfør Espen Flesvig.
Strekningen som brøytes med den store sideplogen inngår i kontrakten Romerike Nord, som Mesta AS har med Statens vegvesen. Prosjektleder Morten Wålberg i Mesta er så langt godt fornøyd med både resultat, økonomi og sikkerhet.
Mesta sparer en bil
– Med stor sideplog sparer vi én bil pr brøytelag. Færre kjøretøyer gir bedre økonomi og er bra ut fra et miljøhensyn. Brøytetoget på E6 blir kortere. Vi får også et bedre resultat med denne enn ved å kjøre med sideploger uten slapseelementer. Dessuten hører vi fra sjåførene at de opplever det som positivt med tanke på sikkerheten. Det er mange positive effekter på én gang, sier Wålberg.
At sideplogen er montert i en krokramme mener Wålberg gjør dem mindre avhengig av bil med sideplogfeste.
– Stemmer. Alt sitter i krokramma. Bilen trenger kun en strømkontakt og et hydraulikkuttak. Den trenger ikke eget sideplogopplegg, sier salgssjef Roar Wehn i Mählers.