”Postkasseentreprenører” som bare administrerer kontrakter er uønsket. Statens vegvesen vil stimulere til å øke kompetansen hos de som faktisk gjør jobben. Se hvordan.
Taggede innlegg Statens vegvesen
Fikk opptur med driftskontrakt
De vant konkurransen og fikk sin egen driftskontrakt. Det har vært en stor opptur for Eide & Frilund AS i Romsdal.
Kunnskapen opp – prisen ned
Oppdeling av store driftskontrakter er bedre for både konkurranse, kostnader og kompetanse.
Fortsetter driftsforsøk i nord
Vegdirektoratet har sagt ja til å fortsette den byggherrestyrte vinterdriften i forsøksområdene i Vesterålen og Alta. Mindre kontrakter har hatt god effekt.
Mann døde i sprengningsulykke i Valdres
En maskinfører er omkommet i en sprengningsulykke i Bagn i Valdres.
Reinertsen regnet feil
En beregningsfeil under prosjekteringen førte til brukollapsen på nye E6 i Gudbrandsdalen onsdag.
Limtrebro kollapset over E6 ved Sjoa
En limtrebro i anleggsområdet på nye E6 ved Sjoa kollapset onsdag 17. februar.
Enklere å få godkjent tunge kjøretøy
Statens vegvesen med pilotprosjekt som skal effektivisere godkjenning av tunge kjøretøy og skape større forutsigbarhet og likebehandling.
Når laveste pris ikke er nok
Det er tradisjon i anbudskonkurranser at den som tilbyr lavest pris får jobben. De senere årene har imidlertid også andre, mer subjektive kriterier blitt tatt i bruk. Dette kan lett bli advokatmat.
– Kontraktskjeden må fungere
– Det er noe dere ikke vil snakke om her: Kontraktskjeden. Vi MÅ få forholdet mellom hoved- og underentreprenører til å fungere, sa SVV-sjefen til entreprenørene. Se hvor mange utlendinger Statens vegvesen har gitt store kontrakter til.
Vegvesenet dobler lærlingkompensasjonen
Det skal lønne seg å bruke lærlinger, mener Statens vegvesen, som dobler kompensasjonen til entreprenørene fra 25 til 50 kr pr. time.
24 firmaer på befaring
Statens vegvesen skal utbedre 5 km vei i Stryn. 24 firmaer stilte på anbudsbefaring.
MEF med anbefalinger til Statens vegvesen
MEF mener 13 tiltak vil legge til rette for en best mulig utvikling i Statens vegvesen-markedet i årene fremover.
Droner skal vokte broene
Statens vegvesen skal bruke fjernstyrte droner til å inspisere broer. Det er enklere og raskere enn kraner og klatrere.
280 millioner kroner mer til riksveiene
Av den foreslåtte økningen skal 200 millioner kroner gå til å dekke ekstra utgifter knyttet til skader etter skred, ekstremvær og tunnelbrann på riksveinettet.
Vil se nærmere på f3-kravet
Statens vegvesens seksjon for veiteknologi rydder opp i forvirring om finstoffkrav i knust fjell. Vil helst ha knust asfalt i forkiling. Kan akseptere knust fjell, hvis bare…
Øker kontrollen av tilhengerdrag
Vegvesenet har oppdaget flere tilfeller av alvorlige rustskader og svekkelser på tilhengerdrag og intensiverer nå kontrollen av disse.
Fikk pris for rassikring
Finnmark fylkeskommune er tildelt den prestisjetunge «Vegdirektørens pris for vakre veger 2014» for rassikringsarbeidet på Havøysundveien (FV 889), utført av Odd Mathisen AS fra Alta.
Det meste var «på halv tolv»
Statens vegvesen letter på gardinen i Sørkjosen-saken. Framdriften var ikke det eneste problemet, for å si det mildt.
Største veikontrakt signert
Regionvegsjef Helge Eidsnes og konsernsjef Arne Giske i Veidekke signerte tidenes største veikontrakt for Statens vegvesen.
Flere totalentrepriser i veibygging?
– Hvordan skal totalentreprise-kompetanse utvikles dersom markedet ikke etterspør den?
Flere totalentrepriser kan gi store besparelser
Ny rapport konkluderer med at økt bruk av totalentrepriser i veiprosjekter kan redusere byggetiden og spare samfunnet for 950 millioner kroner på to og et halvt år.
OSSA med nytt tunnelanbud i Sørkjosen
Selskapet som ble sparket fra tunnelprosjektet tidligere i år er billigst i ny anbudsrunde.
Mesta gjør rivejobb for 10 øre
Mens en annen entreprenør vil ha 6,5 millioner for jobben.
Her var det hardest konkurranse i vinter
Oversikten over vinterens veikontrakter er klar. Sjekk hvor det var verst og best.
Å jobbe for utlendinger
Entreprenører som jobber for utenlandsk hovedentreprenør kan ikke forvente at byggherre tar ansvar hvis det går til helvete med HE.