På Dårflot, langs riksvei 15 i Stryn, skal Statens vegvesen sikre bedre mot skred. Fire firmaer konkurrerer om oppdraget.
Taggede innlegg Mesta
Fire vil drifte riksveiene i Nord-Troms, Alta og Kautokeino
Fire entreprenører har meldt sin interesse for å sikre framkommelige og trygge riksveier og lavest mulig klimautslipp i Nord-Troms, Alta og Kautokeino. Alta-firmaet Anlegg Nord AS leverte det laveste tilbudet.
Fem vil drifte riksveiene i Østfold og Follo de neste fem årene
Driftskontrakten for Østfold og Follo omfatter 470 kilometer vei totalt, hvorav 56 kilometer gang- og sykkelvei.
Nye toner fra Mesta
Giganten innen drift og vedlikehold har sett seg selv i speilet. Resultatet er en erkjennelse at de er helt avhengig av å være attraktiv for underentreprenører. Til Anleggsmaskinen letter konsernsjefen på sløret om Mestas nye strategi for å utvikle forholdet til sine leverandører.
Store endringer i drifts- og vedlikeholdsmarkedet
Mindre kontrakter, spredt på flere entreprenører. Driftskontraktene hos de nye fylkene er fordelt på flere entreprenører enn under Statens vegvesen. MEF har undersøkt markedet etter regionreformen. Mesta taper markedsandeler, og advarer mot mer oppdeling.
Kjøpt opp av Mesta
Husker du Borgar Rygg? Verdens yngste Menzi Muck-eier, og drivende dyktig maskinfører med sin egen bedrift? Nå har en av landet største anleggsbedrifter kjøpt ham opp.
Mesta lavest på tandembrøyting i Haugesund
Tre entreprenører er med i konkurransen om å drifte riksveiene i Haugesund og omegn. Mesta leverte det laveste tilbudet. Tandembrøyting er et vesentlig element i kontrakten.
Mesta innfører felles flåtestyring på lastebil og maskin
Mesta vil få mer ut av sine lastebiler og anleggsmaskiner. Har signert avtale om bruk av Linx, et skybasert system for flåtestyring og prosjektstøtte.
Rekordstor driftskontrakt
Norges største drift- og vedlikeholdskontrakt for vei noensinne ble undertegnet 22. mai. Kontrakten er verdt over 800 millioner kroner.
Én bil brøyter over åtte meter bred vei
På E6 Romerike nord for Gardermoen går et spektakulært «brøytetog». Kun to biler brøyter fire felt motorvei i ett drag. Èn av bilene alene tar over åtte meters veibredde, med en 5,5 meter lang sideplog. Den lange sideplogen føyer seg til og med etter veiprofilen.
Her gjør Mesta klart til åtte års drift på Vestfold Øst
Åtte års kontrakt, høyere andel egendrift og Euro 6/ Steg 4 på alt av biler og maskiner. Vi var med på det siste, praktiske vinterkurset for Mestas oppstart på den spesielle kontrakten Vestfold Øst.
Verdens nordligste barveistrategi?
Trodde du sort asfalt vinteren gjennom var forbeholdt de store veiene på Østlandet? Langt ifra. Så langt nord som i Bodø kjører Vegvesenet såkalt barveistrategi – med suksess.
I Europa-toppen
Bodø lufthavn ble nylig kåret til Norges og en av Europas mest punktlige flyplasser. Brøytemannskapene fra Mesta skal ha mye av æren for det.
Mesta gjør rivejobb for 10 øre
Mens en annen entreprenør vil ha 6,5 millioner for jobben.