Taggede innlegg Mesta

Hindret skredkatastrofe ved Bodø

Statens vegvesen berømmer Mesta for innsatsen som kan ha hindret en katastrofe da en av Nord-Norges mest trafikkerte veier ble truffet av sørpeskred.

Mesta kjøpte 60 el-varebiler

Nylig ble de første Mesta-ID.Buzzene levert, og i løpet av den neste tiden blir stadig flere elektriske varebiler gjort klare for Mesta. Totalt 60 ID. Buzz Cargo skal i løpet av våren ut over hele Norge der Mesta har oppdrag.

Mesta: 1600 brøytebiler i beredskap  

Mesta har 1600 brøytebiler som står klare til innsats slik at folk kommer trygt fram i jula. Kan brøyte opp til to millioner kilometer per måned.

Tester automatisk salting av veiene

Statens vegvesen og Mesta skal samarbeide om mer automatisert vinterdrift. Bruk av ny teknologi og flere data om vær og føre, skal gi mer effektiv brøyting og mindre bruk av salt.

Satt ut én million brøytestikker langs norske veier

21 000 kilometer vei fra Porsanger i nord-øst til Åseral i sør har fått satt opp brøytestikker slik at det er mulig å brøyte veien når snøen kommer. En brøytestikke for hver 40. meter betyr at Mesta har satt ned over en million brøytestikker på norske veier.

Krever klimainnsats på fylkesveiene

– Vi trenger en ekstraordinær klimainnsats på fylkesveiene, for klimaendringer spiser opp veiene våre, sier Marianne Bergmann Røren, konsernsjef i Mesta.

Tidenes anbudssesong for Mesta

Mesta vant hele ti store driftskontrakter i årets anbudssesong, noe som sørger for 3,1 milliarder kroner i omsetning. Ifølge egne tall er Mesta årets største aktør i antall vunnet kontrakter og omsetning i det norske drift- og vedlikeholdsmarkedet.

Nye toner fra Mesta

Giganten innen drift og vedlikehold har sett seg selv i speilet. Resultatet er en erkjennelse at de er helt avhengig av å være attraktiv for underentreprenører. Til Anleggsmaskinen letter konsernsjefen på sløret om Mestas nye strategi for å utvikle forholdet til sine leverandører.

Store endringer i drifts- og vedlikeholdsmarkedet

Mindre kontrakter, spredt på flere entreprenører. Driftskontraktene hos de nye fylkene er fordelt på flere entreprenører enn under Statens vegvesen. MEF har undersøkt markedet etter regionreformen. Mesta taper markedsandeler, og advarer mot mer oppdeling.

Kjøpt opp av Mesta

Husker du Borgar Rygg? Verdens yngste Menzi Muck-eier, og drivende dyktig maskinfører med sin egen bedrift? Nå har en av landet største anleggsbedrifter kjøpt ham opp.

Mesta lavest på tandembrøyting i Haugesund

Tre entreprenører er med i konkurransen om å drifte riksveiene i Haugesund og omegn. Mesta leverte det laveste tilbudet. Tandembrøyting er et vesentlig element i kontrakten. 

Rekordstor driftskontrakt

Norges største drift- og vedlikeholdskontrakt for vei noensinne ble undertegnet 22. mai. Kontrakten er verdt over 800 millioner kroner.

Én bil brøyter over åtte meter bred vei

På E6 Romerike nord for Gardermoen går et spektakulært «brøytetog». Kun to biler brøyter fire felt motorvei i ett drag. Èn av bilene alene tar over åtte meters veibredde, med en 5,5 meter lang sideplog. Den lange sideplogen føyer seg til og med etter veiprofilen.

Her gjør Mesta klart til åtte års drift på Vestfold Øst

Åtte års kontrakt, høyere andel egendrift og Euro 6/ Steg 4 på alt av biler og maskiner. Vi var med på det siste, praktiske vinterkurset for Mestas oppstart på den spesielle kontrakten Vestfold Øst.

Verdens nordligste barveistrategi?

Trodde du sort asfalt vinteren gjennom var forbeholdt de store veiene på Østlandet? Langt ifra. Så langt nord som i Bodø kjører Vegvesenet såkalt barveistrategi – med suksess.

I Europa-toppen

Bodø lufthavn ble nylig kåret til Norges og en av Europas mest punktlige flyplasser. Brøytemannskapene fra Mesta skal ha mye av æren for det.