Taggede innlegg Statens vegvesen

SVV forsvarte seg mot misfornøyde driftsentreprenører

Misnøyen brenner friskt blant landets driftsentreprenører. Statens vegvesens endringer i oppgjør for variable kostnader har sendt risikoen opp og prisene ned. – Bidrar til useriøse entreprenører. Man får det man betaler for, sier regionsjef Martin Grønnslett i MEF.

Statens vegvesen krever vern mot forsagere

Laste- og piggemaskiner på SVV-anlegg skal sikres med eksplosjonssikre vinduer i verneklasse 3. Det innføres i etatens nye kontraktsmaler, som kommer denne uka.

Tre entreprenører til dialog med SVV om E16-prosjekt

Fem entreprenører ønsket å være med på utbedringsprosjektet E16 Fagernes-Øylo. Statens vegvesen inviterer denne uka tre av disse til en dialogfase med byggherre, entreprenør og konsulent. Tidlig involvering, lang strekning og enklere standard skal gi mer vei for pengene.

– Staten selv er den største utfordringen

Park & Anlegg AS bremser for fullt med oppdrag for Statens vegvesen. Har lagt ut opp mot 30 millioner i merverdiavgift som følge av tvister og konflikter. – Staten nekter å betale, men krever inn avgift for beløpet den ikke vil betale. Det er rart, sier Jack Valleraune.

Må ut med millioner i MVA selv om oppdragsgiver ikke vil betale

De har gjort store jobber, men havnet i retten med sluttoppgjøret. Motpart staten vil ikke betale, men krever samtidig inn titalls millioner i merverdiavgift for beløpene den ikke vil betale. – Ulogisk og urimelig, sier Mona Mortensen.

Film om prosjektet Eiganes-tunnelen

Den var SVVs største kontrakt på rett over to milliarder. Nå er Implenia og Stangeland ferdig med Eiganes-tunnelen. Nylig hadde de premiere på filmen om prosjektet. 

For mye «ulumskheter»* i bransjen

– Jeg har ikke mistro til entreprenører generelt, men til noen av dem. Det går jo ikke an ikke å ha det når man ser realiteten i øynene. Det sa veidirektør Terje Moe Gustavsen på Arctic Entrepreneur. Nå vil han straffe hovedentreprenørene.

Kinesere og trøndere på samme prosjekt

FV 17 Steinkjer-Namsos er et av de største veiprosjektene som foregår i Midt-Norge i år. Trøndelag fylkeskommune investerer 1,7 milliarder kroner i vei, bru og tunnel. Statens Vegvesen har delt det store prosjektet opp i stykker som passer alle. Her jobber kinesere, Skanska og lokale entreprenører på like fot. Byggherren har til og med fått mer vei for pengene enn planlagt.

Setter brøytestikker med lastebil i fart

Med denne lastebilen går stikkesettingen i 9 km/t, uten å stoppe. Snart blir det helautomatisk også. Det er hva Peder Strømsvåg pusler med for tiden. Han lager dessuten et fullt system som håndterer og tar vare på alle brøytestikker utenom sesong.

Nå blir det timesbetaling for salting

Fra denne sesongen endres oppgjørsformen på strøing. Statens vegvesen dropper pris pr tonn, betaler heller pr time. Hensikten: Bremse forbruk av salt og sand.

Rekordstor driftskontrakt

Norges største drift- og vedlikeholdskontrakt for vei noensinne ble undertegnet 22. mai. Kontrakten er verdt over 800 millioner kroner.

Bygger vei over fjorden

I Sifjord på Senja har Rolf Jørgensen AS forsert fremdriften på omleggingen av vegen med flere måneder.

Vegvesenet setter ned foten

Utestenger underentreprenør på grunn av regelbrudd.
– Flere byggherrer burde ta grep slik Statens vegvesen her gjør for å sørge for like konkurransevilkår, sier MEF-sjef Julie Brodtkorb.

Signerte Nord-Norges største driftskontrakt

Svevia og Statens vegvesen Region nord har signert kontrakten for drift av riks- og fylkesveier i Ofoten de neste fem årene. Med nesten 1000 km vei er dette Nord-Norges største driftskontrakt.

De store prosjekters dag

Er du interessert i store prosjekter innenfor vei og bane? I så fall må du til Plaza Hotel i Oslo 23. april. Statens vegvesen, Bane NOR og Nye Veier arrangerer felles bransje- og leverandørdag. Presenterer store prosjekter.

Fikk Norges største veikontrakt

Skanska er innstilt til RV3 / RV25 Løten-Elverum. Det er den første OPS-kontrakten på over ti år, og Norges største veikontrakt.

– Bilen er kommet for å bli

– Den langsiktige planen, i hvert fall i mitt hode, er motorvei mellom Oslo og Trondheim, med fartsgrense på 110 km/t. Jeg tror vi skal klare det, men da må vi få pengene til å strekke til.

MEF-sjefen irettesetter regionvegsjef Naimak

– Naimak pynter på virkeligheten! Entreprenører kan gå konkurs fordi Statens vegvesen opererer med tillegstekst og holder igien oppgjør, sier MEF-direktør Julie Brodtkorb.

Fremtidens brobyggere

Nylig fikk 51 fjerdeklassinger omvisning med OKAB og lokale entreprenører i Kongsberg. Alt takket være godt samarbeid, ildsjeler og positiv innstilling.

SVV setter nye driftskontrakter på vent

Fylker skal slå seg sammen til regioner. Hvem skal da være ansvarlig for driftskontrakter? Det vil Statens vegvesen undersøke. Har satt nye driftskontrakter på vent.