Taggede innlegg Statens vegvesen

SVV innfører miljøkrav i driftskontrakter

Statens vegvesen lyser ut driftskontrakter på riksveier. For første gang blir klimafotavtrykket avgjørende for hvem som får kontrakten. Miljøsertifisering og krav om CO2-rapportering blir «må-krav». El-maskiner og smarte miljøløsninger blir belønnet. Men én ting vil fortsatt veie tyngst.

Tårnene på gamle Varoddbrua i Kristiansand rives

Statens vegvesen har siden juni i år, ved sin entreprenør PNC, arbeidet med riving av den gamle Varoddbrua. Brua er ei hengebru fra 1956, og lørdag 21. november starter forberedelser til nedtaking av det første av de to tårnene.

Hareide lover mer til Statens vegvesen i NTP

I statsbudsjettet for 2021 får Nye Veier penger til stø kurs og jernbanen får mer til å dekke kostnadssprekk – på bekostning av Statens vegvesen. Men samferdselsminister Knut Arild Hareide lover andre boller i NTP.

Utsatt ferdigstillelse av Varoddbrua

Prosjektets entreprenør, PNC, har informert Statens vegvesen om at de ikke vil klare å ferdigstille den nye Varoddbrua i Kristiansand på senhøsten i år, som planlagt. Ny forventet ferdigstillelse er i månedsskiftet mars/april 2021.

Alle SVVs driftskontrakter samlet på ett sted

Statens vegvesen har laget en oversikt over konkurranser som divisjonen Drift og vedlikehold planlegger å lyse ut de neste to årene. Den oversikten finner du her.

Statsbudsjettet: MEF-sjefen frykter en kald vinter for entreprenører

Statsbudsjettet er lagt fram. Jernbane får fem milliarder mer, mens Statens vegvesen får tre milliarder mindre til investeringer. – Dette er ikke tiden for å kutte i investeringer på vei, sier MEF-sjef Julie Brodtkorb. Hun frykter det blir en kald vinter for entreprenørnæringen.

Sandslikrysset – en «liktorn» på vei til Flesland

Trangt, tungt trafikkert og fullt av kritisk infrastruktur på kryss og tvers i bakken. Planene er ti år gamle, men «alle» forventer at dagens miljøkrav og forskrifter følges. RV 580 Sandslikrysset er en ekstremsportøvelse i bynær VA- og veibygging.

Omfattende rivejobb i Kristiansand

Det er ikke bare-bare å rive en 618 meter lang hengebro i en av Norges største byer. Det krever mye planlegging, og mange hensyn må tas.

SVV utreder fremtidens transport i nord

Statens vegvesen skal lede arbeidet med en Konseptvalgutredning (KVU) for transportløsninger i Nord-Norge. Gjelder all transport på vei, bane, sjø og med fly. 

Fire entreprenører videre i E39-konkurranse

Denne graveren tilhører én av fire entreprenører – alle norske – som går videre i konkurransen om bygging av ny E39 Leirvika-Renndalen i Trøndelag. Skal inn i evaluering og forhandlinger med Statens vegvesen, før endelige tilbud skal leveres. Sjekk hvem de fire er.

Nå er dette tillatt også hos SVV

Det er varmt mange steder. Også for de som arbeider ute på anlegg. Shorts er fristende, men er ikke særlig godt likt av Statens vegvesen. Nå gir SVV en etterlengtet åpning for bruk av shorts.

Nye koronatiltak på riksveiene

430 nye koronamillioner til utbedringer på riksveiene skal sikre aktivitet i anleggsbransjen utover høsten.

Færre alvorlige sprengningsulykker

Kraftig nedgang i alvorlige sprengningsulykker i SVVs prosjekter. De siste fem årene er antall ulykker og nestenulykker redusert med nær 70 prosent.

Nå skal den gamle Varoddbrua rives

Den gamle Varoddbrua i Kristiansand, ei hengebru fra 1956, skal rives. Riveperioden vil vare omtrent fem måneder, med planlagt oppstart 8. juni. Østgående E18-trafikk skal etter planen legges over på ny bru i forkant av dette.

Vegvesenet innfører klimabonus i veiprosjekter

Ti prosent bonus om du ligger lavere i klimaregnskapet. Som en av de første byggherrene i verden innfører nå Statens vegvesen en klimabonus for nye tiltak som kutter klimautslippene underveis i veiprosjekter. Se hvilke kontrakter det gjelder for, og hva som skal til for å få bonusen.

Fra koronakrise til full drift hos SVV

I mars var syv veiprosjekter rammet av koronasmitte. Statens vegvesen vurderte å stenge ned samtlige veiprosjekter, og sende alle mann hjem. – Nå er det normal drift på alle anlegg, med null nye smitteutbrudd, sier utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i SVV.

Tester 0-4 maskinsand i frostsikringslag

Maskinsand 0-4 er en telefarlig masse. Den produseres i store mengder, men kan i dag ikke brukes i veibygging. Et prosjekt på NTNU har testet om den likevel kan brukes i frostsikringslag. Resultatene så langt ser lovende ut.