På ett år har jernbanens behov for langsiktig vedlikehold økt med 11 milliarder kroner. Over en femtedel av anleggene trenger fornyelse de neste 12 årene.
Taggede innlegg vedlikehold
Fornyer jernbanen for åtte milliarder
Bane NOR skal bruke åtte milliarder kroner til vedlikehold og fornyelse i 2024.
Sikrer åtte tunneler i Ryfylke
Statens vegvesen utfører nå sikringsarbeid i åtte tunneler på riksvei 13 i Ryfylke.
Arbeider med løsninger etter brokollapsen
Statens vegvesen arbeider for fullt med å få løst utfordringene knyttet til broene som fortsatt er stengt etter kollapsen til Tretten bro. Det samme gjelder broene som har fått midlertidig fastsatt lastkvalifisering.
Stort vedlikeholdsetterslep på jernbanen
I Bane NORs rapport «Infrastatus 2021» kommer det frem at 26 prosent av jernbanenettet har en tilstand som krever vedlikehold og fornyelse de neste 12 årene. Dette er en økning på to prosentpoeng fra fjorårets rapport.
Flere vil vedlikeholde veiene på Vestlandet
Hele åtte firmaer ønsker å vedlikeholde riksveinettet i tolv kommuner i Nord-Rogaland, Ryfylke, Sunnhordland og Hardanger.
Ny skiltvasker fra Mählers
Mählers lanserer en skiltvasker som sørger for å rengjøre skilt, autovern, tunneler og vegger for skitt og støv.
– Skal ikke tilbake som UE på drift og vedlikehold
Winsnes Maskin & Transport AS er nå i gang med sin andre sommersesong som HE på drift og vedlikehold for Trøndelag fylkeskommune. Kontrakten ga en bratt læring det første året, spesielt i administrasjonen. Men også mye positive erfaringer. Spesielt sommerdriften er bedre som HE enn UE. – Blir lenge til vi skal tilbake som UE, sier Per Ivar Winsnes.
Store endringer i drifts- og vedlikeholdsmarkedet
Mindre kontrakter, spredt på flere entreprenører. Driftskontraktene hos de nye fylkene er fordelt på flere entreprenører enn under Statens vegvesen. MEF har undersøkt markedet etter regionreformen. Mesta taper markedsandeler, og advarer mot mer oppdeling.
Rammeavtale om filter til 350 maskiner og biler
Ny rammeavtale: Øst-Riv AS og Nordic Demolition Group kjøper filter til 350 maskiner hos én leverandør. Service og digital løsning var avgjørende.
Beskytter knuser og sikteverk med magnetiske keramikkfliser
Slitasjepunkter i knuse- og sorteringsverk beskyttes med keramikkfliser. Nå har Mineraleknikk pønsket ut en måte å skifte disse flisene på få minutter og uten lim. Stikkordet er magnet.
400 millioner nye veikroner ligger klare til fylkene
Stortinget ga 400 millioner ekstra til vedlikehold av fylkesveier. Nå kan fylkeskommunene søke om disse pengene. – Et løft for fylkesveinettet, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.
Konkurranseutsetter drift og vedlikehold av jernbaneinfrastruktur
Bane NOR konkurranseutsetter arbeidet med drift og vedlikehold av jernbaneinfrastrukturen fra 2021. Skal gi mer drift og vedlikehold for pengene.
Feirer 50 år med filter
I 1970 startet de med agenturet på Sumitomo og JCB gravemaskiner. Nå feirer filterspesialisten Lekang Filter sitt 50-årsjubileum med en ny versjon av «filterfinneren» på nett. Sjelden har det vært så enkelt å finne riktig filter.
Ekstra Vegvesen-kontrakter på vei ut
Stortingets korona-pakke på 600 millioner til vei gir mange nye oppdrag og tiltak innen drift og vedlikehold av veinettet. Vegvesenet ruller nå i løpet av kort tid ut de første oppdragene.
Jernbanedriften konkurranseutsettes
Mer jernbane for pengene er målet når Bane NOR deler jernbanenettet opp i ti kontraktsområder hvor drift og vedlikehold konkurranseutsettes.
Skiller ut drift og vedlikehold i eget selskap
Bane NOR oppretter et eget aksjeselskap for drift og vedlikehold av jernbanen. I overkant av 1 000 av Bane NORs 4500 medarbeidere overføres til det nye selskapet.
I Europa-toppen
Bodø lufthavn ble nylig kåret til Norges og en av Europas mest punktlige flyplasser. Brøytemannskapene fra Mesta skal ha mye av æren for det.
Anleggsbransjen i medvind
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, veidirektør Terje Moe Gustavsen og styreleder i MEF, Arnstein Repstad, er skjønt enige om at det ser lyst ut for anleggsbransjen. Men det er også utfordringer å ta tak i.
Vil ha mer kompetanse ute på veien
”Postkasseentreprenører” som bare administrerer kontrakter er uønsket. Statens vegvesen vil stimulere til å øke kompetansen hos de som faktisk gjør jobben. Se hvordan.
– Det blir bedre når kontraktene kommer
Staten flytter ikke en eneste krone for å utnytte ledig kapasitet i et anstrengt marked i Midt-Norge. Men vegdirektør og statsråd tror på bedre tider når kontraktene kommer.
30 år og 1000 mrd for gode riksveier
Investeringskostnadene for riksveinettet er beregnet til 1000 milliarder kroner fram til 2050, melder Statens vegvesen.