Taggede innlegg Statens vegvesen

Nedsprengt bro skal gjenbrukes

I august ble Bjørum sag bru på E16 i Bærum sprengt ned. Nå er brua knust opp og massene klare for gjenbruk.

Legger klimanøytral asfalt

Bruk av klimanøytral asfalt på anlegget til Fornebukrysset-Strand skal redusere klimagassutslippene med 47,6 tonn CO2 sammenlignet med tradisjonell asfalt.

Kritisk til utbyggingen av Kvænangsfjellet

Svend Ingvar Hoel Larsen i MEF er kritisk etter nytt steinras på E6 Kvænangsfjellet. Nylig kom nok et steinras seg over skredsikringene i Rakkenesura på nordsiden av Kvænangsfjellet. Det førte til at fjellovergangen nok en gang måtte holde stengt i lengre tid.

Nøstvettunnelen repareres etter skade

I juni kjørte en lastebil inn i veggen i Nøstvettunnelen på E6 i Viken, og gjorde store skader. Nå stenges nordgående løp for reparasjon.

Kutter CO2-utslipp fra veibygging i myr

I løpet av et halvt år boret entreprenøren 20 000 betongpæler ned i en 450 meter lang og 20 meter dyp myr på Hadeland. Metoden kutter CO2-utslipp med mer enn 30 prosent, sammenlignet med tradisjonell veibygging.

Skal holde veiene i Finnmark åpne og trygge

Ingen andre land i verden holder veier åpne hele året så langt mot nord, ifølge Statens vegvesen. Nå er Mesta og Gagama Elektro klare for ny innsats på riksveiene i Finnmark i fem nye år.

Skifter ut tunnelbelysning – halverer strømutgiftene

Statens vegvesen installerer ny LED-belysning i flere av riks- og europaveitunnelene på Østlandet. LED-teknologien har lavt strømforbruk og lyskildene har en levetid på 100 000 timer, eller elleve år.

Første spadetak i Tromsø

Byggingen av Nord-Norges største kollektivknutepunkt er i gang. E8 Giæverbukta kollektivterminal er det første store fellesprosjektet i bypakke Tenk Tromsø.

Skal bygge fangvoll ved E6 i Drivdalen

Av 10 tilbydere i konkurransen om bygging av skredsikringstiltaket for E6 Drivdalen, var det Lesja Bulldozerlag AS som fikk oppdraget. Byggingen av fangvollen starter i høst.

Veidekke oppgraderer Oslo-tunneler

Statens vegvesen og Veidekke entreprenør AS signerte i forrige uke kontrakt for ombygging og oppgradering av Hammersborgtunnelen og Vaterlandtunnelen på Ring 1 i Oslo sentrum.

Jobbet 300 000 timer i to år uten personskader

150 ansatte i arbeidsfellesskapet Hæhre/Isachsen og Statens vegvesen har jobbet 300 000 timer i snart to år uten en eneste skade på rv. 4 Roa-Gran. Nå ligger det an til åpning før tiden i november.