Taggede innlegg massehåndtering

– Kommunen må tåle knuseverk

Ordfører Lene Conradi ønsker kortreiste masser velkommen i Asker kommune. Helst skal de holde seg innenfor den samme tomta. Er det da greit at det står knuseverk inne på tomtene?

– Ny maskinsand fungerer bedre enn natursand i betong

NCC kjører den fineste knusemassen gjennom vaskeanlegg og en kjempestøvsuger. Resultatet har blitt en maskinsand så vakkert kubisert og jevn i kurven at den kan erstatte natursand som tilslag i betong. Det er godt for både masseutnyttelse og miljøet, mener NCC.

Her starter Norges første Cat D7E doser hos Lindum

Den ble introdusert for over ti år siden. Nå har Caterpillars første dieselelektriske doser D7E blitt tatt i bruk i Norge. Den går nå på et deponi hos Lindum AS. – En råtass, sier Benn Solstad i Lindum. 

Joda, masse i hjulgraver-hengeren ER tillatt

Morten Ødegård Oliversen kjørte et lass dikerensk i et VA-prosjekt i hengeren bak hjulgraveren. På vei til riggplassen fikk han stoppordre av SVVs utekontroll, og beskjed om at massetransport ikke er tillatt på offentlig vei. Kun redskap skulle være tillatt i hengeren. Vegdirektoratet er ikke enig.

Venter opptur for resirkulerte masser

Resirkulering av gammel masse er et hett tema om dagen. Norske Nordic Bulk leverer utstyr til renseanlegg, og sitter midt i det som tegner til å bli en opptur for resirkulering av gravemasser. 

Loop Rocks til Norge

Loop Rocks, NCCs online markedsplass hvor brukere selv kan matche tilbud og etterspørsel etter stein- og gravemasser mellom byggeplasser, lanseres nå i Norge.

Klargjør for Snøhetta-hytter i skjærgården

Grunneier og byggherre Bjørn Halvorsen har fått Snøhetta til å tegne 18 hytter på Skåtøy utenfor Kragerø. Vestviken Brønnboring og Kragerø Naturstein tar seg av grunnarbeidene, som nå er i sluttfasen.

Ulovlige overskuddsmasser

– Mye av overskuddsmassene som omsettes i det åpne markedet i dag er ulovlige og skader samfunnet, bransjen og konkurransevilkårene.

Fikk sin åttende kontrakt med Bybanen

NCC har signert kontrakt med Bybanen Utbygging i Bergen på et forprosjekt på Store Lungegårdsvann til en verdi av 54 millioner kroner.

Norges dypeste byggegrop

Nederst i en byggegrop like utenfor Sandvika jobber gravemaskinene iherdig inntil en 30 meter høy sekantpælevegg. Trykket fra den andre siden er massivt, og E16 passerer på toppen.

Utsatt konsesjon for masseuttak

DMF trenger fem-seks år på å behandle alle søknader om konsesjon. Men til da drives masseuttak fullt lovlig. Konsesjonsfristen er nemlig utsatt til direktoratet kommer seg gjennom bunken. Men det er to betingelser.

Driver masseuttak ulovlig

Entreprenørfirmaet Hoel og sønner AS driver masseuttak og pukkverk i strid med mineralloven. Det samme gjør 1 000 andre. Årsak: Treghet hos myndighetene.

Her legges et av Norges største plastrør

En diameter på nesten fire meter må til for at elva Bøevja, som bukter seg gjennom Bø i Telemark, skal kunne renne uforstyrret gjennom de nye rørene.

Delingsøkonomi i anleggsbransjen

Massetransport er dyrt. Hver eneste dag blir store mengder masser kjørt milevis omkring på norske veier. Hvorfor ikke levere det til «naboen» i stedet, og spare både tid, penger og miljøet? Med TippNett kan du det.