Taggede innlegg vinterdrift

To nyheter fra Tokvam før vinteren

Tokvam lanserer en oppgradert versjon av deres klassiker – 240 THS to-trinns snøfres, og en ny kompakt snøplog for bruk i bymiljøer og på gangveier.

Snøplogprodusent satser i Finland

Mählers, som har produsert snøploger og annet utstyr for veivedlikehold siden 1895, styrker nå sin posisjon på det finske markedet ved å ansette en dedikert selger i Finland.

Flere innsjøer er påvirket av veisalt

10 av 37 innsjøer langs hovedveier på Østlandet var sterkt forurenset av veisalt i 2023. Statens vegvesen skal gjøre flere tiltak for å redusere salting.

Lanserte samarbeid foran fullsatt sal

Under åpningen av Norwegian Airport Snow Symposium 2024 lanserte adm.dir. Thor Arve Øveraasen at Øveraasen AS og sveitsiske Bucher Municipal AG har inngått en samarbeidsavtale.

Mer enn bare kjetting

Lilleseth Kjetting AS har siden 1950-tallet utviklet og produsert et stort antall kjettinger til det norske markedet. De senere årene har selskapet også satset bredt innen redskaper for veivedlikehold og produkter for løft og sikring.

Bedre kontroll med massene i skjæret

Mählers snø- og grusstopp er en viktig komponent når Steen-Hansen Maskin AS tar sin første store egne driftskontrakt.

Veidekke fikk kontrakt etter forhandlinger

For første gang har Statens vegvesen holdt en anbudskonkurranse med forhandlinger for en driftskontrakt. Etter forhandlingsrunder er det klart at Veidekke får oppgaven med å sikre god fremkommelighet og trygge riksveier frem til 2028.

Tilbake bak rattet i brøytebilen

Arne Aas solgte seg ut av anleggsgartnerfirmaet han var med på å starte for snart 20 år siden. Nå er han tilbake der han startet som 16-åring, nemlig å rydde snø i Follo.  

Tester fluorescerende brøytestikker

Brøytestikkene langs veiene våre er viktige både for bilister og brøytesjåfører, særlig når rufsete vær gir dårlig sikt. Denne vinteren tester Statens vegvesen fluorescerende brøytestikker på E6 på Saltfjellet i Nordland.

Bedre flyt over fjellet med ny teknologi

Hver vinter opplever trafikanter kolonnekjøring og stengte fjelloverganger. Statens vegvesen har nå satt i gang et prosjekt for å øke forutsigbarheten og oppetiden på fjellovergangene ved hjelp av ny teknologi.

Ny universalkjetting fra Flom Kjetting

Flom Kjetting har over en tid jobbet med å utvikle en ny universalkjetting for traktor, og denne sesongen lanseres Blåmann U-Brodd.

Smelter og renser Oslo-snø døgnet rundt

S/S Terje har i løpet av få dager smeltet og renset like mye snø som i hele fjor vinter. Cirka hvert tredje minutt leverer en transportbil snø til NCCs snøsmelteranlegg ved havna i Oslo. 

13 000 tonn mindre salt på riksveiene

I fjorårets vintersesong ble det totalt brukt 82 000 tonn salt på riksveiene. Det er en nedgang på 14 prosent fra året før, da det ble brukt 95 000 tonn.

Vokser på snøbrøyting

Ramlos satser på vintervedlikehold med snøbrøyting og strøing av tørr- og fastsand. Det vokser selskapet på, med store investeringer og mange flere ansatte.

Ny generasjon på veien: Topp jobb – og aller best om natta

Ole Aspås Haugen (24) startet nylig på sin andre sesong som brøytebilsjåfør. Han kjører for HR Entreprenør AS, og er en del av et stort generasjonsskifte blant sjåfører hos HE Svevia Norge. Aller best trives han om natta.

«Grønn» driftskontrakt i Valdres og Hallingdal

Her setter Presis Vegdrift AS i gang landets mest miljøvennlige driftskontrakt. Kutter klimautslipp med 85 prosent i Valdres og Hallingdal. Det meste av det skjer med HVO i stedet for diesel på tankene.

Strør vinterglatte Oslo-veier med resirkulert strøgrus

Hvert år strøs vinterglatte veier og fortau i hovedstaden med titusenvis av tonn strøgrus som kastes i deponi påfølgende vår. For første gang tar Oslo i bruk resirkulert grus som gir store miljøgevinster.

Sæteråsen Maskin går inn i vinteren med to nye driftskontrakter

Tord og Jacob hos Sæteråsen Maskin AS er ekstra spent på denne vinteren. Den lille entreprenøren går inn i første vinter med to nye driftskontrakter i Harstad-området. Traktor og maskin holder de selv, lastebiler skal de leie. Byggherren tar mer av risikoen.