Bedre kontroll med massene i skjæret

Mählers snø- og grusstopp er en viktig komponent når Steen-Hansen Maskin AS tar sin første store egne driftskontrakt.

Steen-Hansen Maskin AS er godt i gang med sin første store egne driftskontrakt. I høst ble maskinparken oppgradert med en flunkende ny John Deere 672GP, en av Norges første John Deere-veihøvler.

– Utrolig maskin! Kjørefølelsen er enorm. Med denne er du konge på veien. Hadde jeg ikke hatt et stort firma å drive, så ville jeg ikke gjort annet enn å kjøre denne, uttaler Richard Steen-Hansen i en pressmelding fra Mählers.

Annonse

Richard Steen-Hansen er daglig leder i Steen-Hansen Maskin AS, og storkoser seg i hytta på firmaets nye veihøvel. Med 255 hk og 6×6, kommer den 20 tonn tunge maskinen seg fram over alt, ifølge ham. En Mählers snø- og grusstopp sørger dessuten for at massene havner akkurat der de skal.

Grenlandskontrakten

Richard Steen-Hansen høvler et par mil grusvei nord for Siljan i Telemark på oppdrag for Vestfold og Telemark fylkeskommune. Veien er en del av Grenlandskontrakten, en stor driftskontrakt Steen-Hansen Maskin AS har med fylkeskommunen. Dette er den første større egne driftskontrakten selskapet har direkte med byggherre, og den største kontrakten i firmaets historie.

Den drøyt 20 tonn tunge John Deere 672GP høvelen tygger seg oppover lia, mens skjæret eter seg ned i det hardpakkede og kulete underlaget. Massen røskes opp, fyller skjæret og legger seg ut mot snø- og grusstoppen fra Mählers ute på høyre side. Her ligger det en pen pute av grus i skjæret, som fyller ujevnheter og legger seg jevnt og fint ut mot veikanten for hver meter maskinen kjører.

Annonse
Richard Steen-Hansen er daglig leder i Steen-Hansen Maskin AS. (Foto: Mählers)

Richard Steen-Hansen er daglig leder i Steen-Hansen Maskin AS. (Foto: Mählers)

Grus og is

– En helt avgjørende maskin for den store driftskontrakten vi har. Den er viktig på vedlikehold av grusveier om sommeren, samt med ishøvling om vinteren. Når vinteren setter inn blir dekkene skiftet ut med noe som gjør den allerede heftige maskinen enda noen strå vassere i fremkommelighet.

– Seipede vinterhjul med pigg, fylt med frostvæske. De legger til ytterligere 3-4 tonn i vekt på maskinen. Det gir en fremkommelighet på is og sørpe som bare en lastebil på tvers av veien greier å stoppe, humrer han.

Høvelen som ble levert til Steen-Hansen Maskin i august i år, er maskin nummer tre eller fire i Norge, og John Deere-veihøvler er et nokså sjeldent syn også i Sverige og Danmark. Men internasjonalt er de desto mer vanlige, ifølge pressemeldingen.

Mählers snø- og grusstopp skal gi føreren bedre kontroll med massene i skjæret. (Foto: Mählers)

Mählers snø- og grusstopp skal gi føreren bedre kontroll med massene i skjæret. (Foto: Mählers)

Mählers snø- og grusstopp

Da ordren på den nye høvelen ble skrevet var spesielt ett tilbehør en selvfølge, ifølge Steen-Hansen: Mählers snø- og grusstopp. Den opp- og nedfellbare “vingen” skal gi føreren bedre kontroll med massene i skjæret. Den har i hovedsak to bruksområder, henholdsvis sommer og vinter:

  • Ved grushøvling kan massene enkelt flyttes med, og legges der det trengs. Ingen grus går til spille i grøfta.
  • Ved snørydding og ishøvlig vinterstid kan føreren enkelt hindre is og snø i å fylles ut i innkjørsler og kryssende veier.

I begge tilfeller gjør snø- og grusstoppen det betydelig enklere å høvle uten å legge igjen ranker til besvær for andre trafikanter, heter det i pressemeldingen.

– I kontrakten har vi et absolutt krav om at det ikke skal ligge ranker etter høvelen. Snø- og grusstoppen gjør det mye enklere, sier Steen-Hansen.