Ta hensyn til de som jobber langs veien – de skal hjem til noen.
Taggede innlegg Statens vegvesen
Winsnes lavest på rekord-bru over flaskehals på E6
Stavå bru på E6 i Trøndelag er i elendig stand. Nå skal Statens vegvesen bygge Norges største Mabey-bru over den dype dalen. Winsnes Maskin & Transport AS har gitt den laveste prisen på rekordjobben. Tre entreprenører leverte tilbud.
50 lukter på Nord-Norges største prosjekt
Konkurransen om å få bygge og drifte E10 Hålogalandsvegen ble utlyst 17. mai. Nå lukter 50 bedrifter på gigantprosjektet til over 18 milliarder kroner. Det er Nord-Norges største samferdselsprosjekt.
Her vil SVV bruke 38,5 milliarder
E39 Stord-Os er Statens vegvesen sitt største utbyggingsprosjekt noen gang. Nå er det økonomiske styringsmålet fastsatt: Prosjektet skal koste nær 38,5 milliarder kroner.
Forsker på hvordan is påvirker bruer
Statens vegvesen har inngått et forskningssamarbeid med NTNU, for å få mer kunnskap om hvordan is påvirker bruer. Det kan gi lavere kostnader og lavere klimautslipp fra brukonstruksjoner.
Gjennomslag i Skarvberget – tryggere vei til Nordkapp
Skanska har endelig fått hull gjennom nye Skarvbergtunellen på E69 i Finnmark. Rassikringsprosjektet og helårsveien til Honningsvåg og Nordkapp er sterkt forsinket og har vært forfulgt av uhell. En sprengt hellig samisk stein kan ha noe å gjøre med det.
Hæhre fjerner flaskehals ved Hemsedal
Skjøiten bru er en flaskehals på rv 52 i Hemsedal. Den skal Hæhre fjerne, ved å bygge ny bru.
Vegvesenet prøver ut fire fossilfrie anleggsplasser
Vegvesenet melder nå inn fire prosjekter som pilotprosjekter for fossilfrie anleggsplasser, samt forslag til pilotering av utstyr for drift og vedlikehold.
Undersøker raskanten med boretårn på langgraver
Med et unikt boretårn bistår Statens vegvesen NVE med risikofylte grunnundersøkelser etter kvikkleire-skredet i Gjerdrum.
Mesta lavest på tandembrøyting i Haugesund
Tre entreprenører er med i konkurransen om å drifte riksveiene i Haugesund og omegn. Mesta leverte det laveste tilbudet. Tandembrøyting er et vesentlig element i kontrakten.
Dette blir Statens vegvesens mest miljøvennlige veiprosjekt
Aldri før har noen stilt så strenge miljøkrav i et veiprosjekt i Norge. Statens vegvesen skal bygge E10 Hålogalandsveien for over ni milliarder. Her skal det halveres CO2-utslipp og lages nye løsninger for «grønn» veibygging.
Vegvesenets utbyggingsdivisjon skal miljøsertifiseres
Et steg mot å bli ledende innenfor klima- og miljøarbeid, ifølge etaten.
Går i dybden i Porsgrunnselva
Skal den nye rv. 36 gjennom Porsgrunn passere over eller under Porsgrunnselva? Det vil 54 grunnboringer fra båt gi svar på.
Syv vil bygge på Kvitsøy
Syv entreprenører har bedt om å bli prekvalifisert for den første store Rogfast-kontrakten.
Strengere miljøkrav fra Statens vegvesen – innfører CEEQUAL-sertifisering
Statens vegvesen stiller nå krav om at alle utbyggingsprosjekter over 200 millioner kroner skal miljøsertifiseres. Det er bare å lære seg navnet CEEQUAL først som sist.
Statens vegvesen kommer MEF i møte
Reduserer kravet om garantibeløp/sikkerhetsstillelse i drift- og vedlikeholdskontraktene fra ti til fire prosent.
SVV innfører miljøkrav i driftskontrakter
Statens vegvesen lyser ut driftskontrakter på riksveier. For første gang blir klimafotavtrykket avgjørende for hvem som får kontrakten. Miljøsertifisering og krav om CO2-rapportering blir «må-krav». El-maskiner og smarte miljøløsninger blir belønnet. Men én ting vil fortsatt veie tyngst.
Nyttig forskning om nedsenkede rørbruer
Doktorgradsavhandling ved NTNU i Trondheim gir ny kunnskap om hvordan to parallelle nedsenkede rørbruer reagerer på havstrømninger.
Tårnene på gamle Varoddbrua i Kristiansand rives
Statens vegvesen har siden juni i år, ved sin entreprenør PNC, arbeidet med riving av den gamle Varoddbrua. Brua er ei hengebru fra 1956, og lørdag 21. november starter forberedelser til nedtaking av det første av de to tårnene.
Hareide lover mer til Statens vegvesen i NTP
I statsbudsjettet for 2021 får Nye Veier penger til stø kurs og jernbanen får mer til å dekke kostnadssprekk – på bekostning av Statens vegvesen. Men samferdselsminister Knut Arild Hareide lover andre boller i NTP.
Utsatt ferdigstillelse av Varoddbrua
Prosjektets entreprenør, PNC, har informert Statens vegvesen om at de ikke vil klare å ferdigstille den nye Varoddbrua i Kristiansand på senhøsten i år, som planlagt. Ny forventet ferdigstillelse er i månedsskiftet mars/april 2021.
Alle SVVs driftskontrakter samlet på ett sted
Statens vegvesen har laget en oversikt over konkurranser som divisjonen Drift og vedlikehold planlegger å lyse ut de neste to årene. Den oversikten finner du her.
50 mrd. i kostnadskutt – gir mange nye veiutbygginger
Store innsparinger og nytekning gjør at Statens vegvesen foreslår 46 store veiprosjekter og strekningsutbedringer i første del av transportplanperioden 2022-2033.
Statens vegvesen skal involvere entreprenør tidlig i to prosjekt
Nye Veier har med stor suksess involvert entreprenører tidlig i prosjekter. Nå skal Statens vegvesen gjøre det samme. I første […]
Statsbudsjettet: MEF-sjefen frykter en kald vinter for entreprenører
Statsbudsjettet er lagt fram. Jernbane får fem milliarder mer, mens Statens vegvesen får tre milliarder mindre til investeringer. – Dette er ikke tiden for å kutte i investeringer på vei, sier MEF-sjef Julie Brodtkorb. Hun frykter det blir en kald vinter for entreprenørnæringen.
Sandslikrysset – en «liktorn» på vei til Flesland
Trangt, tungt trafikkert og fullt av kritisk infrastruktur på kryss og tvers i bakken. Planene er ti år gamle, men «alle» forventer at dagens miljøkrav og forskrifter følges. RV 580 Sandslikrysset er en ekstremsportøvelse i bynær VA- og veibygging.