Taggede innlegg E39

Feiret åpning av veidriftstasjon for E39

Nye Veier åpnet ny veidriftsstasjon ved kryssområdet E39 Lohnelier vest i Kristiansand. Stasjonen skal gi best mulige forhold for entreprenøren som har driftsansvaret på europaveien.

Sirkulært materiale i veikroppen

Nye Veier og samarbeidspartnere startet forrige uke en omfattende test av SiGS, et biprodukt fra smelteverk til bygging av ny E39 gjennom Lyngdal.

Skal bygge E39 sykkelstamvei i Bergen

Statens vegvesen har signert kontrakt med Vassbakk & Stol for bygging av sykkelstamvei på den drøyt to kilometer lange strekningen fra Bradbenken, via Sandvikstorget, til Glass Knag.

Lyser ut E39 Mandal-Blørstad

Nye Veier har utlyst konkurranse for bygging av ni km ny E39 videre vestover fra Mandalskrysset, samt nesten fire km med tilførselsvei til Tredal nær Vigeland i Lindesnes. Kontraktsverdien er i overkant av to mrd. kroner (eks. mva.).

Vassbakk & Stol skal bygge E39 Hove–Osli

Vassbakk & Stol var best på pris, og scoret også best på kvalitet. Dermed ble valget av entreprenør på E39 Hove–Osli enkelt for Statens vegvesen.

Resirkulerer slamavfall og kutter klimagassutslipp

Uten å bearbeides er slam fra driving av tunneler klassifisert som avfall. Nå testes ny foredlingsmetode på Nye Veiers E39-prosjekt i Lyngdal, Agder. Målet er at store deler av slammet skal kunne gjenbrukes. Det vil kunne redusere avfallsmengder og behovet for kjøring til deponi betydelig.

Signerte tidenes største veiutbyggingskontrakt

Mandag 12.12.22 klokken 12.12, ble den første store Rogfast-kontrakten signert av veidirektør Ingrid Dahl Hovland og konsernsjef Ståle Rød i Skanska. Kontrakten er den første av tre store på å bygge den 26,7 kilometer lange undersjøiske tunnelen mellom Randaberg i sør til Bokn i nord.

Arbeidet med ny E39 utløste skredet i Hennset

Den 2. september i år gikk det et jordskred i Hennset, i Heim kommune, hvor en person omkom. Teknisk årsak til skredet er arbeider utført i forbindelse med ny E39 Betna-Hestnes.

Avlyser konkurranse på E39 Glaskartunnelen

Bare én av tre entreprenører ble kvalifisert til å oppgradere E39 Glaskartunnelen i Åsane. Statens vegvesen velger derfor å avlyse konkurransen og lyse ut på nytt.

Bransjen inviteres til markedsdag om E39 Stord-Os (Hordfast)

Statens vegvesen inviterer entreprenører, leverandører, verftsindustrien og rådgivere til markedsdag i forbindelse med Hordfast – ett av Norgeshistoriens mest omfangs- og innholdsrike veiprosjekter. Markedsdagen finner sted i Bergen 12. januar 2023. Påmeldingsfrist 9. desember.

Skanska fikk E39 Rogfast-kontrakt

Onsdag 16. november ble den første store Rogfast-kontrakten tildelt. Kontrakten er den første av tre store på å bygge den 26,7 kilometer lange undersjøiske tunnelen mellom Randaberg i sør til Bokn i nord.

Skal finne svar om Heim-skredet

Statens vegvesen har oppnevnt en ekstern, uavhengig ekspertgruppe for å undersøke jordskredet i Heim kommune fredag kveld.

Nye Veier utsetter E39-prosjekter

Nye Veier skal gjennomføre konkurranser for tre strekninger på E6 den nærmeste tiden, men utsetter E39 Mandal-Lyngdal, E18/E39 Ytre Ring og E39 Bue Ålgård inntil videre.

I full gang med å drive tunnelene i Lyngdal

Siden oktober har det vært aktivitet på Nye Veiers E39-prosjekt i Lyngdal, hvor Joint Venture Implenia Stangeland frem mot 2025 bygger firefelts motorvei mellom Herdal og Røyskår.

Jublet for sammenkopling av Trysfjordbrua

Konstruksjonen er uten sammenligning den største for Nye Veier-prosjektet E39 mellom Kristiansand og Mandal. Siste støp på brudekket er lagt, og den 537 meter lange bruen er blitt til ett stykke.

Nye Veier med anbefalt veilinje for ny E39 Lyngdal vest – Kvinesdal

Nylig presenterte Nye Veier forslag til planprogram og finsilingsrapport for ny E39 fra Røiskår i Lyngdal og gjennom Kvinesdal til kommunegrensen mot Flekkefjord, Agder. I anbefalingen ser Nye Veier for seg blant annet gjenbruk av 5300 meter av dagens E39. Linjen som foreslås er omtrent 30 kilometer lang, og skal ha fartsgrense på 110 km/t.