Den 30. april ble kontrakten mellom Bane NOR og arbeidsfellesskapet Hæhre og PNC ANS undertegnet for InterCity-strekningen fra Eidsvoll nord til Langset.
Taggede innlegg Jernbane
Nordens lengste jernbanetunnel ferdig boret
Dobbelt gjennomslag til rett tid for Follobaneprosjektets to siste tunnel-boremaskiner. Bane NOR har nådd en viktig milepæl i Intercity-utbyggingen.
NRC Group Nordens største baneentreprenør
NRC Group fortsatte den sterke veksten i 2018, og tok gjennom kjøpet av VR Track OY i Finland steget opp som Nordens ledende baneentreprenør.
Jernbanedriften konkurranseutsettes
Mer jernbane for pengene er målet når Bane NOR deler jernbanenettet opp i ti kontraktsområder hvor drift og vedlikehold konkurranseutsettes.
Byggestart for InterCity gjennom Eidsvoll
Samferdselsminister Jon Georg Dale ga mandag sitt klarsignal til at byggingen av nytt InterCity-dobbeltspor gjennom Eidsvoll kan gå i gang.
Bane NOR lyser ut fire store kontrakter
Bane NOR skal lyse ut flere store kontrakter for InterCity-prosjekter på Vestfoldbanen i tiden som kommer.
Skiller ut drift og vedlikehold i eget selskap
Bane NOR oppretter et eget aksjeselskap for drift og vedlikehold av jernbanen. I overkant av 1 000 av Bane NORs 4500 medarbeidere overføres til det nye selskapet.
Blir størst i Norden
NRC Group kjøper finske VR Track og blir Nordens største entreprenør innen banerelatert infrastruktur.
Lanserer jernbanegrabb for tunge oppgaver
Rototilt lanserer en helt ny grabb som er spesialutformet for tyngre arbeidsoppgaver på for eksempel jernbanen, der man håndterer sviller og skinner.
Setter opp viltgjerder langs Nordlandsbanen
Bane NOR skal redusere påkjørselsfaren for dyr langs Nordlandsbanen. Garda Sikring vant anbudet om å sette opp nye viltgjerder på strekningen.
Bane NOR vil tilpasse store kontrakter til små entreprenører
Bane NOR står foran en periode med voldsom byggeaktivitet på jernbane. Milliardkontrakter står i kø. Behovet for entreprenørkapasitet er enormt. Nå vil Bane NOR tilpasse kontraktene slik at det blir mer attraktivt for de små å være UE.
Boring på skinner
«Boring.no» står det på boreriggen. Det kan umulig være den engelske betydningen av ordet det siktes til, for boring langs jernbanelinja fra et skinnegående boretog er alt annet enn kjedelig.
Hovedleverandør til NRC Rail
Utleiesenteret AS har inngått en rammeavtale som gjør selskapet til hovedleverandør til NRC Groups norske datterselskap NRC Rail Norge AS.
Jernbaneverket vil halvere prosjekteringstiden
– Målet er å finne en arbeidsmetodikk som halverer tiden det tar å finne tekniske løsninger for jernbane, vei og annen infrastruktur, sier Kristin Lysebo i Jernbaneverket.
Ny Follobane-kontrakt til AF Gruppen
AF Gruppen har inngått avtale om å utvide samarbeidet med arbeidsfellesskapet Acciona Infraestructuras and Ghella ANS (AGJV) på Follobanen.
Kraftigere jernbaneklype
Engcon lanserer en ny, kraftig jernbaneklype som erstatter tidligere modell.
Dansk jernbanegraver opp i ny vektklasse
Hydrema har laget en ny, større jernbanegraver. MX20 løfter som en 20-22-tonner, men er 30 cm kortere i hekken.
Norges første Hydrema MX 16 Rail
Den er så kompakt at den kan jobbe på ett av dobbeltsporet når det går tog på det andre. Nå er den første levert i Norge.
LNS med kontrakt på Ofotbanen
I forbindelse med etableringen av nytt kryssingsspor i Djupvik på Ofotbanen, øst for Narvik sentrum, har LNS fått tildelt prosjektet for i underkant av 136 millioner kroner.
Ny teknologi for tunnelboring på Follobanen
For første gang i Norge tas den såkalte «drill & split»-teknologien i bruk. Det dreier seg om tunnelboring uten sprengstoff.
Planlegger byggestart i 2019
Om fire år går startskuddet for det neste store fellesprosjektet med vei og jernbane. Regjeringen har gitt grønt lys på Ringerike. Og den har det en smule travelt.
Anbefaler ny trasé inn mot Ski stasjon
Jernbaneverket anbefaler å koble traséen til Østre linje på traséen til Vestre linje sør for Ski stasjon, noe som innebærer bygging av 5-6 km ny jernbane.
Anbefaler nye kollektivtunneler under Oslo
Det har lenge vært snakk om både ny jernbane- og t-banetunnel under Oslo sentrum, for å møte befolkningsveksten. Etter det NRK erfarer, anbefaler en utredning nå å bygge begge disse tunnelene.
AF Gruppen med ny kontrakt på Follobanen
Kontrakten omfatter bygging av logistikktunneler og monteringshaller til en verdi av 350 millioner kroner.
Samferdselsministeren til London for å diskutere jernbane
– I regjeringens arbeid med reform av norsk jernbane ønsker vi å lære av andre land hvor jernbanen er i positiv utvikling.