Fellesprosjektet Arna-Stanghelle skal bemanne flere kritiske stillinger i det som beskrives som Norges mest unike vei- og baneprosjekt gjennom alle tider.
Taggede innlegg Jernbane
Majorstuen stasjon skal oppgraderes
Oppgradert Majorstuen stasjon er sikret 500 millioner i statlig støtte, og nå starter konkurransen om hovedentreprisen. – Vi håper på stor interesse for kontrakten, som lyses ut nå i juni måned, sier byggeleder Anders Aamodt.
Nærmer seg gjenåpning av Randklev bro
Etter en intensiv byggeperiode er Randklev bro klar for trafikk 20. mai i år. Broen fikk store skader under ekstremværet «Hans» i august i fjor.
RIF vil ha milliardinvesteringer i vei- og jernbanenettet
Ekspertene i Rådgivende Ingeniørers Forening (RIF) advarer om alvorlige konsekvenser, hvis det ikke kommer mer penger til nødvendig vedlikehold og utvikling av landets veier og jernbane.
Megakran monteres i Ringebu
Arbeidet med å montere megakranen som skal løfte broelementene til Randklev bru på land har startet. Alle delene til den 1450 tonn tunge kranen er nå i Ringebu og hele denne uken er satt av til montering.
Marthinsen & Duvholt sikret seg den siste, store kontrakten
Torsdag 22. desember sikret Marthinsen & Duvholt AS seg den siste, store kontrakten i Nykirke-Barkåker prosjektet. Kontrakten er på 107 millioner kroner.
Stort vedlikeholdsetterslep på jernbanen
I Bane NORs rapport «Infrastatus 2021» kommer det frem at 26 prosent av jernbanenettet har en tilstand som krever vedlikehold og fornyelse de neste 12 årene. Dette er en økning på to prosentpoeng fra fjorårets rapport.
Sparer fire mrd. kr ved å bygge vei og bane sammen
Statens vegvesen og Bane NOR sparer fire milliarder kroner ved å bygge vei og bane ut fra Bergen parallelt og sammen.
Siste salve i tunnelen
Etter to år med sprengninger på den seks kilometer lange tunnelen mellom Drammen og Kobbervikdalen, ble nylig siste salve avfyrt.
Jernbaneprosjekter går til norske firmaer
Siden 2019 har 97 prosent av kontraktene for utbygging av jernbanen gått til norske entreprenører. Kun fem oppdrag har gått til internasjonale aktører.
Vil stanse konkurranseutsetting på jernbanen
Regjeringen vil be Bane NOR om å stoppe konkurranseutsettingen av drifts- og vedlikeholdsoppgaver på jernbanen.
Vil styrke godstransporten på Ofotbanen
Regjeringen foreslår å bruke 300 millioner kroner til å styrke godstransporten på jernbane i Nord-Norge. En utbygging av terminalen i Narvik vil føre til en langt høyere kapasitet.
Grønt lys til dobbeltspor og terminal i Bergen
Regjeringen gir klarsignal til bygging av dobbeltspor fra Fløen inn til Bergen stasjon. Dette er i dag en del av det mest trafikkerte enkeltsporet i Europa.
Gjermundshaug med storkontrakt på Røros- og Solørbanen
Gjermundshaug Anlegg AS, et datterselskap i Gjermundshaug Gruppen, er innstilt til kontrakten «Forberedende arbeid ERTMS Rørosbanen og Solørbanen» av Bane NOR. Det skal blant annet graves mer enn 38 000 meter kabelkanal.
Ringeriksbanen skal bygges – av Nye Veier AS
For første gang skal en jernbanestrekning bygges av andre enn Bane Nor. Ringeriksbanen skal bygges, og Nye Veier AS får jobben. Forbereder stort fellesprosjekt med jernbane og E16.
Konkurranseutsetter drift og vedlikehold av jernbaneinfrastruktur
Bane NOR konkurranseutsetter arbeidet med drift og vedlikehold av jernbaneinfrastrukturen fra 2021. Skal gi mer drift og vedlikehold for pengene.
Tidlig involvering i stort Bane NOR-prosjekt
Med en såkalt forhåndskunngjøring inviterer Bane NOR entreprenører til tidlig involvering om konkurransegrunnlaget og inndelingen av kontraktene i storprosjektet Nygårdstangen-Bergen-Fløen.
Hvordan ruste Norge for fremtiden?
Veidirektøren samler flere samferdselseksperter til en samtale om viktige veivalg framover.
Storkontrakt til Gjermundshaug Anlegg
Gjermundshaug Anlegg AS er tildelt kontrakten for hovedarbeider på Jaren stasjon av Bane NOR.
Ny prosjektleder for Ringeriksbanen og E16
Fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16 er et samarbeid mellom BaneNOR og Statens vegvesen. Arvid Veseth er Statens vegvesens nye prosjektleder.
Bane NOR utlyser tre kontrakter
Bane NOR utlyser nå tre konkurranser for utbyggingen av Vestfoldbanen i Drammen: ombygging av Drammen stasjon, spor, kontaktledningsnett og alt av elektro og telearbeid for 10 km nytt dobbeltspor.
Avdekket bremseproblem etter Hydrema-kræsj
Denne dumperen trillet 600 meter ufrivillig på en jernbanejobb. Gikk i betongen på Oslo S med et brak. «Førerfeil og vedlikeholdsjuks», sa den første konklusjonen. Nærmere analyse viste at bremsesystemet ikke var solid nok. Bane Nor forbød av Hydrema dumpere med jernbaneunderstell på alle sine prosjekter.
NRC Group og Rambøll med banebrytende samarbeid
NRC Group ble nylig tildelt kontrakten for jernbanetekniske arbeider på InterCity-prosjektet mellom Nykirke og Barkåker. Rambøll er engasjert av NRC Group som rådgivende ingeniører, og de to firmaene har nå signert en samspillskontrakt, som er en ny måte å jobbe på i bransjen.
To nye kontrakter tildelt på Vestfoldbanen
Bane NOR har tildelt to nye kontrakter knyttet til InterCity-utbyggingen på Vestfoldbanen. Kontraktene har en samlet verdi på NOK 2,62 mrd.
To dobbeltspor-kontrakter på Vestfoldbanen
Veidekke Entreprenør AS skal bygge 6 km tunnel i Drammen, og det italienske arbeidsfellesskapet Salini Impregilo S.p.A og Impresa Pizzarotti […]
Signerte jernbanekontrakt for nær to milliarder
Dette er et handshake verdt tett på to milliarder. Veidekke setter straks i gang med en ny kontrakt på jernbane med tunnel i Vestfold.