Nordisk Fjellsikring er tildelt den første anleggskontrakten på Fellesprosjektet Arna-Stanghelle. Kontrakten har en verdi på i overkant av 25 millioner kroner.
Arbeidet omfatter rensking og sikring av fjellskjæringer og montering av flere steinspranggjerder ved de framtidige anleggsområdene for ny vei og bane mellom Arna og Stanghelle.
Sikkerhet i byggefasen
Prosjektdirektør i Statens vegvesen, Kjartan Johan Hove og prosjektdirektør i Bane NOR, Eirik Harding Hansen, signerte kontrakten på vegne av Fellesprosjektet.
Skredsikringen er avgjørende for sikkerheten i områdene der det senere skal utføres sprengningsarbeid for nye tunneler til vei og jernbane.
– Dette er startskudddet for arbeidet med de fremtidige anleggsområdene for ny vei og jernbane mellom Arna og Stanghelle, og vi ser fram til at arbeidet kommer i gang, seier Hove i en pressemelding.
Harding Hansen gleder seg også over at arbeidet med å skredsikre anleggsområdene nå starter.
– Med denne kontrakten sørger for sikkerheten i anleggsfasen når vi senere skal i gang med å bygge tunnelene.
Oppstart i mai
Arbeidene er beregnet å ta om lag ett år, og skal etter planen starte om en måneds tid, i begynnelsen av mai. Områdene det skal arbeides i ligger over framtidige tunneler for vei og bane på fire steder i Vaksdal, ett sted på Stanghelle og ett område på Helle.

Venstre i illustrasjonen viser ett av områdene som skal skredsikres. Her skal det etter hvert sprenges ut ny veitunnel mellom Helle og Vaksdal. Til høyre ser man dagens E16 og Lågaskartunnelen.
(Foto: Statens vegvesen)
Om prosjektet
Fellesprosjektet Arna-Stanghelle er ferdig regulert, og regjeringen sendte forrige uke fram proposisjon for finansiering av prosjektet til Stortinget.
Dersom Stortinget slutter seg til regjeringens forslag er det ventet at den første store entreprisen kan komme i gang i 2026.