Mandag 12.12.22 klokken 12.12, ble den første store Rogfast-kontrakten signert av veidirektør Ingrid Dahl Hovland og konsernsjef Ståle Rød i Skanska. Kontrakten er den første av tre store på å bygge den 26,7 kilometer lange undersjøiske tunnelen mellom Randaberg i sør til Bokn i nord.
Med en verdi på nesten fem milliarder kroner er kontrakten den største veiutbyggingskontrakten i Norge gjennom tidene, og er også en av de største landbaserte kontraktene som er inngått i Rogaland. Sammen med de andre Rogfast-kontraktene vil ringvirkningene være store for mange typer arbeidskraft.
Les mer om hele Rogfast-prosjektet på Statens vegvesens nettsider.
18,5 kilometer tunnel
Kontrakten er knyttet til byggingen av nordre del av den totalt 26,7 kilometer lange undersjøiske tunnelen mellom Randaberg i sør og Bokn i nord. Skanska skal bygge en toløps tunnel fra Bokn i nord og halvveis mot Kvitsøy, totalt 18,5 kilometer. I tillegg skal det bygges to kilometer med vei i dagen.
– Jeg vil gratulere hele regionen med dagen. Det er godt å komme i gang med å bygge tunnelen som skal sikre god mobilitet for store deler av Vestlandet. For industrien og arbeidslivet vil det å spare 40 minutters reisetid mellom Stavanger og Bergen bety mye, sier veidirektør Ingrid Dahl Hovland i en pressemelding.
Vassbakk & Stol
Konserndirektør Ståle Rød i Skanska mente som veidirektøren at prosjektet ville betyr mye for regionen, og for Ferjefri E39.
– Vi ser virkelig frem til å få være med å realisere Rogfast sammen med vår gode kunde Statens vegvesen. Prosjektet ligger også midt i kjerneområdet til vårt spesialistselskap Vassbakk & Stol og det at vi i Skanska kan samle våre felles ressurser og gjennomføre et slikt stort og komplisert anlegg i et område hvor så mange av våre ansatte bor og jobber til daglig gir prosjektet en ekstra dimensjon, sier Ståle Rød, konsernsjef i Skanska Norge.
Når produksjonen er på topp i 2026 og 2027 vil cirka 150 Skanska-ansatte være tilknyttet prosjektet. Opp mot halvparten av bemanningen vil ha lokal tilknytning.