Taggede innlegg infrastruktur

Alle turbiner på plass i Roan vindpark

Etter vel 600 tunge løft og like mange spesialtransporter ble den siste vindmøllen i Roan vindpark montert den 13. august. Med 71 turbiner og 256 MW i effekt blir vindparken Norges største når den er helt ferdig før jul.

Anleggsbransjen inviteres til dialog om Rogfast

Rogfast er Norges største samferdselsprosjekt. Statens vegvesen vil nå gjøre en ny vurdering av kontraktstrategien for gjennomføringen av prosjektet, og bransjen inviteres til dialog.

Mongstad-kontrakt til Magne Hope AS

Magne Hope AS Entreprenørforretning har vunnet kontrakten om å bygge ny infrastruktur på Mongstad Sør. Kontrakten har en verdi på mellom 50-60. mill. kroner med en byggetid på ett år.

Tilbudskonferanse om IPL-kontrakt

Nye Veier har som kjent lansert den nye kontraktsmodellen IPL (Integrert prosjektleveranse) på E6-prosjektet Kvål-Melhus sentrum.

Pilotprosjekt i Trøndelag

Nye Veier lanserer ny kontraktsmodell på E6-prosjektet Kvål-Melhus sentrum. Integrert prosjektleveranse (IPL) forutsetter bl.a. samlokalisering og full åpenhet om kalkyler.

Nye Veier prioriterer to strekninger

Nye Veier øker tempoet i utbyggingen, og prioriterer strekningen E6 Moelv-Øyer og delstrekningen E6 Kvål-Melhus for utbygging.

Boring på skinner

«Boring.no» står det på boreriggen. Det kan umulig være den engelske betydningen av ordet det siktes til, for boring langs jernbanelinja fra et skinnegående boretog er alt annet enn kjedelig.

Fem kvalifisert for E6-konkurranse

Fem tilbydere er kvalifisert for å konkurrere om Nye Veier-entreprisen E6 fra Ranheim til Værnes. To tilbydere nådde ikke opp.

YIT og Lemminkäinen har fusjonert

YIT og Lemminkäinen har fusjonert for å bli en leder innen nordeuropeisk byutvikling. Selskapene skal operere under navnet YIT. 

– Bilen er kommet for å bli

– Den langsiktige planen, i hvert fall i mitt hode, er motorvei mellom Oslo og Trondheim, med fartsgrense på 110 km/t. Jeg tror vi skal klare det, men da må vi få pengene til å strekke til.

NCC tildelt første Rogfast-kontrakt

NCC har blitt tildelt E13 Sidetunnel Arsvågen, den første tunnelkontrakten på Statens vegvesens prosjekt E39 Rogfast. Dette blir Norges største…

En koloss i jern og betong

Hele 3300 tonn betong gikk med da de to 89 meter lange buene på Saggrenda bru, på den nye E134 Damåsen-Saggrenda, ble støpt i helga. 

Nye Veier avlyser E39-konkurranse

For få kvalifiserte tilbydere gjør at konkurransen om å bygge ny E39 fra Kristiansand vest til Mandal øst må utlyses på ny.

MEF satser i Nordland

Nordland har blitt utpekt som en av vinnerne i norsk samferdsel for tida, med mange store prosjekter enten i gang eller på trappene. Ikke så rart kanskje, at Maskinentreprenørenes Forbund (MEF) nylig opprettet distriktskontor i Bodø.

Nytt sluk mot oversvømmelser

Statens vegvesen og Ulefos har utviklet et «kjeftesluk», som skal kunne håndtere store mengder regnvann. 

Nærmer seg kjempekontrakt med Nye Veier

Styret i Nye Veier AS har innstilt at Veidekke Entreprenør AS skal få bygge ny E6 mellom Arnkværn og Moelv i Hedmark. En kontrakt på 2,3 mrd. kroner (eks. mva.).

Lys i tunnelen ved Kongsberg

Mandag 18. september var endelig gjennomslag i Moanetunnelen, den første av i alt fire tunneler på prosjektet E134 Damåsen-Saggrenda, som går gjennom Kongsberg.

Oppgraderer Norges travleste fergekaier

NRC Group er tildelt oppdraget med å oppgradere fergekaiene i Moss. Fergesambandet Moss-Horten er landets travleste målt i antall biler.