Taggede innlegg tunnel

Lokalt samarbeid i unikt gruveprosjekt

Fire lokale entreprenører – og vanligvis konkurrenter – samarbeider om anleggsarbeidene som legger til rette for utvinning av en av verdens største rutilforekomster ved Førdefjorden.

Skal rehabilitere Oslo-tunneler

Statens vegvesen har gjennom flere år arbeidet med å rehabilitere tunnelene i Oslo. I sommer er det Bygdøylokket og Sjølystlokket på E18 sin tur.

Hybekos tunnellift relansert

Hybekos tunnellift Tunnel-3390RT relanseres med en ny og forbedret motor, og som tilfredsstiller utslippskravene til Steg V.

Skal drive tunnel i løsmasser

Arbeidet i Bergåstunnelen på E6 Helgeland starter opp igjen etter påske. Jobben vil ta tid og koste mye penger.

Resirkulerer slamavfall og kutter klimagassutslipp

Uten å bearbeides er slam fra driving av tunneler klassifisert som avfall. Nå testes ny foredlingsmetode på Nye Veiers E39-prosjekt i Lyngdal, Agder. Målet er at store deler av slammet skal kunne gjenbrukes. Det vil kunne redusere avfallsmengder og behovet for kjøring til deponi betydelig.

Signerte tidenes største veiutbyggingskontrakt

Mandag 12.12.22 klokken 12.12, ble den første store Rogfast-kontrakten signert av veidirektør Ingrid Dahl Hovland og konsernsjef Ståle Rød i Skanska. Kontrakten er den første av tre store på å bygge den 26,7 kilometer lange undersjøiske tunnelen mellom Randaberg i sør til Bokn i nord.

Avlyser konkurranse på E39 Glaskartunnelen

Bare én av tre entreprenører ble kvalifisert til å oppgradere E39 Glaskartunnelen i Åsane. Statens vegvesen velger derfor å avlyse konkurransen og lyse ut på nytt.

Skanska tilbake på tunneltoppen

Entreprenørselskapet Skanska tok ut over 1,2 millioner faste kubikkmeter med fjell i forbindelse med tunnelarbeider i løpet av 2022.

Raskere og billigere tunnelarbeid med roboter

Robotteknologi skal bidra til at inspeksjonsarbeid i tunneler skal gå fem ganger raskere og koste 25 prosent mindre. Nå får norske aktører muligheten til å teste løsningene.

Skanska fikk E39 Rogfast-kontrakt

Onsdag 16. november ble den første store Rogfast-kontrakten tildelt. Kontrakten er den første av tre store på å bygge den 26,7 kilometer lange undersjøiske tunnelen mellom Randaberg i sør til Bokn i nord.

Nye underjordsrigger fra Epiroc

Epiroc lanserer nye underjordsrigger – Boomer E10 og E20 med henholdsvis en og to bommer og servicekurv. Riggene har oppgradert førermiljø og med automasjon for fremtiden.

Besøk en tunnel i sommerferien!

Norsk vegmuseum på Hunderfossen i Lillehammer, har det som trolig er verdens eneste tunnel sprengt ut til utstillingsformål, og tunellen ved Norsk fjellsprengningsmuseum er en populær og spektakulær attraksjon.

Gjennomslag i Væretunnelen

Etter 398 sprengninger er Nye Veier og entreprenør ACCIONA gjennom i det nye løpet på Væretunnelen.

NCC med gjennomslag i Sandoytunnelen på Færøyene

Torsdag 3. februar skjøt NCC aller siste salve i undersjøiske Sandoytunnelens 10,8 km lange hovedløp. Når tunnelen står ferdig kan man kan reise fergefritt fra Sandoy til Færøyenes hovedstad Tórshavn.

God driv i Kvænangsfjellet

På Nye Veiers E6-prosjekt over Kvænangsfjellet pågår drivingen av tunnel for fullt mens vinteren herjer utenfor. Prosjektet er godt i rute.

Sanntidsovervåker tunnelvask

Utslippstillatelser er nytt for veitunneler. Det gjør sensorbasert sanntidsovervåkning aktuelt.