Taggede innlegg tunnel

Epiroc kjøper el-spesialist

Epiroc kjøper Meglab, et kanadisk selskap med ekspertise i å levere løsninger innen elektrifisering til tunnel- og gruvedrift. Skal støtte ved overgang til batterielektriske maskiner i tunnel og gruve.

Klart for bygging av Stad skipstunnel

– Byggingen av Stad skipstunnel vil fjerne en viktig barriere for skipstrafikken i et av de mest værutsatte og krevende farvannene langs norskekysten. Nå stadfester vi byggingen av prosjektet, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.

Syv vil bygge på Kvitsøy

Syv entreprenører har bedt om å bli prekvalifisert for den første store Rogfast-kontrakten.

Stad skipstunnel realiseres

Etter regjeringens budsjettforhandlinger med Fremskrittspartiet (FrP), er det satt av midler til oppstart av Stad skipstunnel i 2021.

Sandvik: Første 18 tonns tunnellaster på batteri

Den laster 18 tonn, men er ikke større enn at den har god plass i en T5-tunnel. Sandvik lanserer nå LH518B, en grunnleggende batteri-elektrisk tunnellaster. Batteripakken skiftes uten å forlate hytta. 

Med nese for dynamitt

Ingen elektroniske sensorer kan måle seg med Chili, Corona(!) og Sylvester – sprengstoffhundene som jakter dynamitt på Nye Veier-prosjektet E39 Kristiansand-Mandal.

Norges største vei- og tunnelprosjekt åpnet

Ryfast-prosjektet ble offisielt åpnet onsdag 22. april kl. 14. Prosjektet skaper en ny stor region, der avstanden mellom Stavanger-området og Ryfylke kortes ned til en 15 minutters kjøretur.

Gjennomslag i Rogfast-tunnel

Tirsdag 28. mai kunne NCC skyte gjennomslagssalven mellom de to parallelle tunnelløpene på E39 Rogfast-E13 Arsvågen, Bokn kommune i Rogaland.

Her starter Dvergsdals største jobb

Norges ferskeste tunnelentreprenør er i gang. Ottar Dvergsdal AS har fått sin desidert største jobb, og har akkurat satt i gang sin nye tunnelavdeling. – Vi er har mye dyktige folk som ønsker utfordringer, sier Nils Arne Dvergsdal.

Første tunnelløp på Rogfast ferdig drevet

Forrige uke ble NCC Infrastructure ferdig med drivingen av det ene løpet i sidetunnelen på E39 Rogfast-E13 Arsvågen, som er en del av Norges største veitunnelprosjekt.

Film om prosjektet Eiganes-tunnelen

Den var SVVs største kontrakt på rett over to milliarder. Nå er Implenia og Stangeland ferdig med Eiganes-tunnelen. Nylig hadde de premiere på filmen om prosjektet. 

Hunder snuser opp gammelt sprengstoff i tunneler

Hunden – nå også tunnelarbeiderens beste venn. Militære sprengstoffhunder har snust seg gjennom 50 tunneler som skal rehabiliteres. De har på tre år funnet 500 tilfeller av gjenstående sprengstoff i opptil 50 år gamle borehull. Men nå er det slutt, Forsvaret vil ikke mer.

Gir musa kraftige støt

Flere norske veistrekninger og tunneler må i perioder stenges fordi mus gjør hærverk på det elektriske anlegget. Høyteknologiske feller kan løse problemet.

Oppfinnsom mini-aktør på kjempeprosjekt

Maskinentreprenøren A og J Bjordal AS er inne på det store vannkraftprosjektet i Høyanger. Her får de god bruk for sin egenutviklede sidetippskuff med lukkbar side.

Lys i tunnelen ved Kongsberg

Mandag 18. september var endelig gjennomslag i Moanetunnelen, den første av i alt fire tunneler på prosjektet E134 Damåsen-Saggrenda, som går gjennom Kongsberg.

Rogfast vedtatt

Stortinget har vedtatt å bygge verdens største undersjøiske veitunnelprosjekt. Byggestart kan bli allerede i år.

Stad skipstunnel – ett skritt nærmere

– Stad skipstunnel er et viktig prosjekt. Når det nå ligger i vårt forslag til Nasjonal transportplan, så er det et grønt lys for prosjektet.

Krevende kamp mot tunnelvann i Seljord

Fjellet i Mælefjelltunnelen spyr ut 3 000 liter vann i minuttet, med 85 bars trykk. Da blir det vått for gutta på stuffen. Har utviklet spesialutstyr for injeksjon av betong med 120 bars trykk. (Se video)

Norges dypeste byggegrop

Nederst i en byggegrop like utenfor Sandvika jobber gravemaskinene iherdig inntil en 30 meter høy sekantpælevegg. Trykket fra den andre siden er massivt, og E16 passerer på toppen.