Cautus Geo skal overvåke den nye Bergåstunnelen på E6 Helgeland. Det gir ny oppstart, etter at tunnelarbeidene ble stanset ved årsskiftet.
Taggede innlegg tunnel
Lokalt samarbeid i unikt gruveprosjekt
Fire lokale entreprenører – og vanligvis konkurrenter – samarbeider om anleggsarbeidene som legger til rette for utvinning av en av verdens største rutilforekomster ved Førdefjorden.
Tøff konkurranse om vedlikeholdsjobb i Lærdalstunnelen
Statens vegvesen skal utføre en mindre vedlikeholdsjobb i Lærdalstunnelen. Det er tett konkurranse om oppdraget.
Skal rehabilitere Oslo-tunneler
Statens vegvesen har gjennom flere år arbeidet med å rehabilitere tunnelene i Oslo. I sommer er det Bygdøylokket og Sjølystlokket på E18 sin tur.
Hybekos tunnellift relansert
Hybekos tunnellift Tunnel-3390RT relanseres med en ny og forbedret motor, og som tilfredsstiller utslippskravene til Steg V.
Skal drive tunnel i løsmasser
Arbeidet i Bergåstunnelen på E6 Helgeland starter opp igjen etter påske. Jobben vil ta tid og koste mye penger.
Resirkulerer slamavfall og kutter klimagassutslipp
Uten å bearbeides er slam fra driving av tunneler klassifisert som avfall. Nå testes ny foredlingsmetode på Nye Veiers E39-prosjekt i Lyngdal, Agder. Målet er at store deler av slammet skal kunne gjenbrukes. Det vil kunne redusere avfallsmengder og behovet for kjøring til deponi betydelig.
Implena/Stangeland med Rogfast-kontrakt til 4 mrd.
Den andre av tre store Rogfast-kontrakter ble 6. januar signert av veidirektør Ingrid Dahl Hovland og direktør Audun Aaland i Implenia Norge.
Full stopp i tunneldriving etter uvanlig funn
Arbeidet i Bergåstunnelen på E6 Helgeland er satt på pause. Har trolig truffet store mengder løsmasser fra før siste istid.
Signerte tidenes største veiutbyggingskontrakt
Mandag 12.12.22 klokken 12.12, ble den første store Rogfast-kontrakten signert av veidirektør Ingrid Dahl Hovland og konsernsjef Ståle Rød i Skanska. Kontrakten er den første av tre store på å bygge den 26,7 kilometer lange undersjøiske tunnelen mellom Randaberg i sør til Bokn i nord.
Avlyser konkurranse på E39 Glaskartunnelen
Bare én av tre entreprenører ble kvalifisert til å oppgradere E39 Glaskartunnelen i Åsane. Statens vegvesen velger derfor å avlyse konkurransen og lyse ut på nytt.
Skanska tilbake på tunneltoppen
Entreprenørselskapet Skanska tok ut over 1,2 millioner faste kubikkmeter med fjell i forbindelse med tunnelarbeider i løpet av 2022.
Raskere og billigere tunnelarbeid med roboter
Robotteknologi skal bidra til at inspeksjonsarbeid i tunneler skal gå fem ganger raskere og koste 25 prosent mindre. Nå får norske aktører muligheten til å teste løsningene.
Skanska fikk E39 Rogfast-kontrakt
Onsdag 16. november ble den første store Rogfast-kontrakten tildelt. Kontrakten er den første av tre store på å bygge den 26,7 kilometer lange undersjøiske tunnelen mellom Randaberg i sør til Bokn i nord.
Første tunnelgjennomslag på E16 Bjørum–Skaret
Gjennomslaget på nordgående løp i den 800 meter lange Bukkesteinshøgdatunnelen, i prosjektet E16 Bjørum–Skaret, ble markert med kake og jubel.
Nye underjordsrigger fra Epiroc
Epiroc lanserer nye underjordsrigger – Boomer E10 og E20 med henholdsvis en og to bommer og servicekurv. Riggene har oppgradert førermiljø og med automasjon for fremtiden.
Besøk en tunnel i sommerferien!
Norsk vegmuseum på Hunderfossen i Lillehammer, har det som trolig er verdens eneste tunnel sprengt ut til utstillingsformål, og tunellen ved Norsk fjellsprengningsmuseum er en populær og spektakulær attraksjon.
Slik søkes det etter sprengstoff i tunneler
Når Statens vegvesen søker med hund i tunnel, er det kanskje mange trafikanter som lurer.
Gjennomslag i Væretunnelen
Etter 398 sprengninger er Nye Veier og entreprenør ACCIONA gjennom i det nye løpet på Væretunnelen.
AF Gruppens største kontrakt noensinne skal sikre vannforsyning til Oslo
AF Gruppen har gjennom arbeidsfellesskap med italienske Ghella inngått kontrakt med Oslo kommune for bygging av rentvannstunneler i Oslo.
NCC med gjennomslag i Sandoytunnelen på Færøyene
Torsdag 3. februar skjøt NCC aller siste salve i undersjøiske Sandoytunnelens 10,8 km lange hovedløp. Når tunnelen står ferdig kan man kan reise fergefritt fra Sandoy til Færøyenes hovedstad Tórshavn.
God driv i Kvænangsfjellet
På Nye Veiers E6-prosjekt over Kvænangsfjellet pågår drivingen av tunnel for fullt mens vinteren herjer utenfor. Prosjektet er godt i rute.
Stor interesse for Rogfast-kontrakt
Ni entreprenører vil bygge verdens lengste og dypeste undersjøiske veitunnel.
AS Birkeland Entreprenørforretning skal oppgradere E39-tunneler
Hvis du sitter i en ferjekø ved Lavik – ja, ved Lavik – så er sjansen stor for at du snart skal kjøre gjennom Skrikeberg- og Jernfjelltunnelene. Nå skal AS Birkeland Entreprenørforretning oppgradere begge to.
Nye borerigger til Rental.one
Rental.one inngår ny avtale med Sandvik. Denne gangen om kjøp av overjords borerigger.
Sanntidsovervåker tunnelvask
Utslippstillatelser er nytt for veitunneler. Det gjør sensorbasert sanntidsovervåkning aktuelt.