Statens vegvesen gjennomfører ekstra inspeksjoner av ventilatorer i flere tunneler etter å ha oppdaget avvik.
Avvikene ble først avdekket gjennom rutinemessige inspeksjoner, og Statens vegvesen har også registrert hendelser hvor deler fra impellere (den delen som roterer i vifta) har falt ned mens de var i drift.
Avvikene som er registrert er blant annet knyttet til sprekkdannelser og korrosjon.
– Ettersom inspeksjonsfunn og de konkrete hendelsene har til felles at det dreier seg om ventilatorer fra samme leverandør, har vi i første omgang valgt å gjennomføre ekstra inspeksjoner i de 77 tunnelene der vi har slike ventilatorer. Vi har dialog med leverandøren, og de er kjent med våre funn og tiltak, sier avdelingsdirektør Tore Lysberg i Statens vegvesen, i en pressemelding.
Etter hvert vil flere av de 239 riksveitunnelene med ventilatorer bli undersøkt.
Avbøtende tiltak
Inntil resultater fra inspeksjonene foreligger, gjøres det ifølge Veivesenet vurderinger av behov for avbøtende tiltak i de aktuelle tunnelene.
Slike tiltak skal for eksempel være justering av innslagspunktet for automatisk oppstart av ventilasjon eller manuell styring av viftene.
I tilfeller der inspeksjonene avdekker feil, tas de aktuelle ventilatorene ut av drift eller det settes i verk avbøtende tiltak, basert på risikovurdering for den enkelte tunnel, ifølge Veivesenet.
Supplerende analyser
I tillegg til de pågående ekstrainspeksjonene, har Statens vegvesen engasjert Sintef Manufacturing AS til å utføre materialanalyser på impellere fra ulike leverandører.
Statens vegvesen går også gjennom sine egne vedlikeholdsrutiner for tunnelvifter.
– Det er for tidlig å trekke konklusjoner om hvor omfattende avvikene er og hva som er årsaken. Når vi oppdager avvik, vil vi alltid undersøke disse nærmere. Det skal være trygt å kjøre i tunnel, så inntil vi har fått svarene gjør vi tiltak slik at sikkerheten til trafikantene ivaretas, sier Tore Lysberg.
Etter planen skal Sintef levere første del av sin rapport i løpet av våren 2025.
Ifølge meldingen har Statens vegvesen orientert fylkeskommunene, Nye Veier, Bane NOR og Oslo kommune om sine funn og tiltak.
Manglende kontroll
NRK.no skrev i 2017 om tunnelvifte som falt ned på bil i Lyderhorntunnelen i Bergen. På bakgrunn av denne hendelsen undersøkte Vegtilsynet om Statens vegvesen hadde planer og oversikt over drift og vedlikehold av ventilasjonsanlegg.
Samlet sett viste tilsynssaken den gang at Statens vegvesen ikke i tilstrekkelig grad etterlevede krav til drift og vedlikehold av ventilasjonsanlegg. Les rapporten her.
Fakta:
Antall tunneler som Statens vegvesen har ansvar for: 592 stk.
– herav tunneler med ventilatorer: 239 stk.
– herav tunneler der det nå gjennomføres ekstra inspeksjoner: 77 stk.
Antall ventilatorer i tunnelene som Statens vegvesen har ansvar for: ca. 4900 stk.
Antall ventilatorer i de 77 tunnelene der det gjennomføres ekstra inspeksjoner: ca. 1500 stk.