Statens vegvesen har innstilt arbeidsfellesskapet Bertelsen & Garpestad og Metrostav Norge til å bygge ny Røldalstunnel på E134 mellom Røldal og Seljestad.
Konkurransen om totalentreprise ble lyst ut 4. juni 2024, og etter prekvalifiseringen ble fire entreprenører invitert til å levere tilbud.
Prosjektet ligger mellom Røldal og Seljestad i Ullensvang kommune i Vestland fylke.
Kontrakten har en verdi på 2,8 milliarder kroner ekskl. mva.
Utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik ser fram til byggestart på strekningen som er en viktig del av transportåren på E134 mellom øst og vest.
– Den nye Røldalstunnelen vil gi en mer trygg og effektiv veistrekning på vinterstid, noe som vil styrke veiens rolle som transportkorridor mellom Øst- og Vestlandet, kommenterer Kjell Inge Davik, i en pressemelding.
Les også: Ny Røldalstunnel ut på anbud
Signeres i slutten av måneden
Statens vegvesen tar sikte på å signere kontrakt med arbeidsfellesskapet Bertelsen & Garpestad og Metrostav Norge AS i slutten av måneden, etter at klagefristen er ute.
Anleggsarbeidene skal etter planen starte opp i løpet av sommeren 2025, og veiåpning er planlagt i 2031.
Les også: Fire kvalifisert til bygging av Røldalstunnelen
Styrker framkommeligheten
Prosjektet er lyst ut som totalentreprise, og omfatter prosjektering og bygging av ettløps tunnel mellom Seljestad og Røldal med dagsoner og kryss i hver ende.
E134 er et av hovedsambandene mellom øst og vest, og den nye tunnelen vil gi tryggere vei og kortere kjøretid.
Kontrakten omfatter bygging av:
- 1,7 km ny vei i dagen på Liamyrane ved Røldal.
- 1,2 km ny vei i dagen på Seljestad, samt gang- og sykkelvei på ca. 0,7 km.
- Ny tunnel mellom Liamyrane og Seljestad på om lag 12,4 km.
- Diverse konstruksjoner i tilknytting til veianlegget.

Kartet viser hvor den nye E134 mellom Røldal og Seljestad skal gå. (Illustrasjon: Statens vegvesen)