I dag signerte Statens vegvesen med arbeidsfellesskapet Bertelsen & Garpestad AS og Metrostav Norge AS kontrakten for bygging av ny E134 Røldal-Seljestad.
Prosjektet ligger mellom Røldal og Seljestad i Ullensvang kommune i Vestland fylke. Kontrakten har en verdi på i underkant av 2,9 milliarder kroner ekskl. mva.
Anleggsarbeidene skal etter planen starte opp til sommeren, og planlagt trafikkåpning er i slutten av 2030.
Tryggere og mer effektiv
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård ser frem til byggestart på strekningen, som er en viktig del av transportåren på E134 mellom øst og vest. Dagens vei har mange trange partier, i tillegg til en høydeforskjell på 1000 meter opp og ned. Den nye Røldalstunnelen vil ha en tilnærmet flat helning.
– Dette er et prosjekt mange har ventet lenge på, og som både vil komme privatbilister og tungtransportnæringen til gode. Den nye Røldalstunnelen vil gi en tryggere og mer effektiv veistrekning om vinteren, noe som vil styrke veiens rolle som transportkorridor mellom Østlandet og Vestlandet, kommenterer Jon-Ivar Nygård, i en pressemelding.
Les også: Arbeidsfellesskap skal bygge ny E134-tunnel

Illustrasjonen viser hvordan veinettet vil se ut i dagsonen i Seljestad. (Illustrasjon: Statens vegvesen)
Milepæl
Avdelingsdirektør i Statens vegvesen Utbyggingsområde vest, Kjartan Hove, kommenterer hvordan første spadetak vil være en stor milepæl.
– Veien mellom Røldal og Seljestad har skapt store fremkommelighetsutfordringer for både store og små kjøretøy, særlig om vinteren, sier Hove.
Mye elektrisk kraft
Ifølge Statens vegvesen er det viktig for etaten å kutte klimagassutslipp fra deres anleggsplasser. Mye av anleggsarbeidet skal derfor skje med elektriske anleggsmaskiner.
Med god tilgang på utbygd kraftnett i nærheten, skal forholdene ligge godt til rette for elektrisk anleggsdrift. Blant annet skal all utlasting og massetransport på østsiden være elektrisk.
– Arbeidsfellesskapet Bertelsen & Garpestad og Metrostav Norge har levert et godt tilbud til en god pris. De har lagt godt til rette for elektrisk drift og har foreslått gode tekniske løsninger for konstruksjonene, forklarer prosjektleder Frode Lykkebø.
Les også: Fire kvalifisert til bygging av Røldalstunnelen

Illustrasjonen viser hvordan veinettet vil se ut i dagsonen på Liamyrane. (Illustrasjon: Statens vegvesen)
God myrløsning
Bertelsen & Garpestad og Metrostav Norge har også kommet med gode løsninger for arbeidet med den nye parkeringsplassen på Seljestad, som skal etableres oppå en myr.
– Tilbudet fra entreprenøren beskriver blant annet hvordan de planlegger å forbelaste myren med stein før man bygger parkeringsområdet oppå. Da slipper man å grave opp myren, og man vil oppnå et lavere klimagassutslipp, forklarer byggeleder Gaute Sekse.
Les også: Ny Røldalstunnel ut på anbud

Kartet viser hvor den nye E134 mellom Røldal og Seljestad skal gå. (Illustrasjon: Statens vegvesen)
Byr på nye utfordringer
Prosjektet er plassert i høyfjellsområdene nær Haukeli fjellovergang. Plasseringen fører også med seg noen ekstra utfordringer, ettersom nærområdet er kjent for å ha mye snø, store værskifter og kalde temperaturer om vinteren.
– Det er klart at plasseringen medfører kjente utfordringer med vinterdrift i høyfjellsområder. Elektriske maskiner kombinert med minusgrader pleier å skape driftsutfordringer, men vi har full tillit til at entreprenøren vil legge en god plan for å sikre stabil drift, selv om vinteren, forklarer Lykkebø.
Les også: Opprettholder avvisningen av Itinera
Om prosjektet:
Prosjektet er lyst ut som en totalentreprise og omfatter prosjektering og bygging av en ettløpstunnel mellom Seljestad og Røldal med dagsoner og kryss i hver ende.
Kontrakten omfatter bygging av:
1,7 km ny vei i dagen på Liamyrane ved Røldal.
1,2 km ny vei i dagen på Seljestad, samt gang- og sykkelvei på ca. 0,7 km.
Ny tunnel mellom Liamyrane og Seljestad på omtrent 12,4 km.
Diverse konstruksjoner tilknyttet veianlegget.