Nå kan du via webkamera følge byggingen av den 537 meter lange og 60 meter høye brua over Trysfjord i Kristiansand kommune. Brua er den største konstruksjonen i Nye Veiers E39-prosjekt fra Kristiansand til Mandal.
Taggede innlegg veibygging
– Kjære Siv: Redd norske arbeidsplasser
Regjeringen vil kutte i veibudsjettet i 2021. Tomme ordrebøker truer arbeidsplasser. Nå ber en samlet bygge- og anleggsbransje Siv Jensen og Fremskrittspartiet om hjelp.
Vil åpne Nordøyveien tidligere enn planlagt
I sommer var det bare fundamentene som tittet over vannskorpa. Men framdriften går bra på Nordøyvegen. Nå vil Skanska og Møre og Romsdal fylkeskommune framskynde åpningen av Lepsøybrua og første del av Nordøyvegen.
Fransk entreprenør skal bygge E18 Langangen-Rugtvedt
Nye Veier har valgt å gå videre med det franske entreprenørselskapet EIFFAGE Génie Civil til konkretiseringsfasen for utbygging av ny firefelts vei på strekningen E18 Langangen-Rugtvedt.
Utsatt ferdigstillelse av Varoddbrua
Prosjektets entreprenør, PNC, har informert Statens vegvesen om at de ikke vil klare å ferdigstille den nye Varoddbrua i Kristiansand på senhøsten i år, som planlagt. Ny forventet ferdigstillelse er i månedsskiftet mars/april 2021.
Norges lengste sammenhengende veiutbygging åpnet av lærling
E6 Kolomoen-Moelv ble offisielt åpnet mandag. Det er Norges lengste sammenhengende veiprosjekt. Snora ble klippet av betongfaglærling Håkon Harkestad (24).
50 mrd. i kostnadskutt – gir mange nye veiutbygginger
Store innsparinger og nytekning gjør at Statens vegvesen foreslår 46 store veiprosjekter og strekningsutbedringer i første del av transportplanperioden 2022-2033.
Vei-suksessen på Fosen
På Fosen har regionale entreprenører bygget 28 mil veier for over tre milliarder kroner. Alt utført på tid og budsjett – eller bedre. Og uten én eneste alvorlig konflikt. Hvordan er det mulig? Se dronevideo av siste salve.
Asfalt & Maskin AS har fått eksklusiv godkjenning for glidestøp
Asfalt & Maskin AS har fått godkjenning på glidestøp av kantstein og betongrekkverk til all offentlig vei og tunnel. Det har bare tre i Norge fra før.
Statens vegvesen skal involvere entreprenør tidlig i to prosjekt
Nye Veier har med stor suksess involvert entreprenører tidlig i prosjekter. Nå skal Statens vegvesen gjøre det samme. I første […]
Nordøyvegen – anleggslogistikk for viderekomne
FV659 Nordøyvegen er nå i full produksjon på kysten av Sunnmøre. For de 2700 innbyggerne er det en etterlengtet veiforbindelse. For entreprenører og planleggere er det en logistikkmessig kjempeoperasjon. Med fem øyer, store avstander og tøffe værforhold er logistikken på anlegget ikke for nybegynnere.
Nattarbeid for koronamidler
Teleskadd E136 øverst i Gudbrandsdalen blir utbedret og asfaltert for 20 millioner «korona-kroner». Dokka Entreprenør AS og deres asfalt-UE jobber dag og natt.
Volda Maskin og Kruse Smith skal bygge tunnel ved Geiranger
Møre og Romsdal fylkeskommune har innstilt arbeidsfellesskapet Kruse Smith Entreprenør AS/Volda Maskin AS til kontrakten på byggingen av skredsikringstunnel på fv. 63 mellom Eidsdal og Geiranger.
Erna tok første spadetak på E6 Ranheim-Værnes
Nye Veier er endelig i gang med utbyggingen av ny og forbedret E6 fra Ranheim til Værnes. Statsminister Erna Solberg tok det aller første spadetaket.
Fire entreprenører videre i E39-konkurranse
Denne graveren tilhører én av fire entreprenører – alle norske – som går videre i konkurransen om bygging av ny E39 Leirvika-Renndalen i Trøndelag. Skal inn i evaluering og forhandlinger med Statens vegvesen, før endelige tilbud skal leveres. Sjekk hvem de fire er.
Hvordan ruste Norge for fremtiden?
Veidirektøren samler flere samferdselseksperter til en samtale om viktige veivalg framover.
Rekordvei åpnet på Løten
Den RV3 motorveien mellom Løten og Elverum tatt i bruk torsdag. Tre måneder før planen og 1,4 milliarder billigere enn antatt. OPS-prosjekt med SVV og norske entreprenører.
Fra koronakrise til full drift hos SVV
I mars var syv veiprosjekter rammet av koronasmitte. Statens vegvesen vurderte å stenge ned samtlige veiprosjekter, og sende alle mann hjem. – Nå er det normal drift på alle anlegg, med null nye smitteutbrudd, sier utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i SVV.
Tester 0-4 maskinsand i frostsikringslag
Maskinsand 0-4 er en telefarlig masse. Den produseres i store mengder, men kan i dag ikke brukes i veibygging. Et prosjekt på NTNU har testet om den likevel kan brukes i frostsikringslag. Resultatene så langt ser lovende ut.
Vil gjøre det enklere å bruke stedlige masser i veibygging
Hvor lenge lever en vei – egentlig? Et prosjekt i Statens vegvesen analyserer levetid og skadeutvikling på veier. Vil ha veier tilpasset lokale forhold. Da kan det også bli enklere å bruke stedlige masser.
Hang trekkerør på gjerdet – halverte kostnader
Nei, trekkerør for kabel må ikke på død og liv ned i bakken. En oppfinnsom løsning på E134 i Mjøndalen halverte prisen på et vanskelig kabelstrekk.
Statens vegvesen krever høyere lønn til trafikkdirigenter
Trafikkdirigenter har en utsatt jobb. Statens vegvesen har registrert flere brudd på arbeidstidsbestemmelser. Nå skal trafikkdirigenter på SVVs anlegge lønnes etter Overenskomsten for asfalt og vedlikehold.
Bertelsen & Garpestad oppgraderer tunneler på Haukelifjell
Egersund-firmaet Bertelsen & Garpestad AS skal oppgradere to tunneler og ett rasoverbygg på E134 på Haukelifjell de neste tre årene, med en totalkostnad på 340 millioner kroner.
Norges største vei- og tunnelprosjekt åpnet
Ryfast-prosjektet ble offisielt åpnet onsdag 22. april kl. 14. Prosjektet skaper en ny stor region, der avstanden mellom Stavanger-området og Ryfylke kortes ned til en 15 minutters kjøretur.
Oppstart på viktig E16-prosjekt forsinket av innsigelser fra Fylkesmannen
Etter påske skulle totalentreprenør Brødrene Dokken AS startet arbeidet på samspillsentreprisen E16 Fagernes-Øylo. Fylkesmannen krever mer omfattende støytiltak enn Statens vegvesen vil godta. Nå henger planlagt oppstart i en tynn tråd. MEF reagerer på at oppstart på et stort prosjekt blir forsinket av en offentlig etat.
Statens vegvesen tar koronagrep i utbyggingskontrakter
Forskudd, forlengede frister og mulighet for vederlagsjustering. Men også strengere krav til koronatiltak, rapportering, fremdriftsplan og prislister. Slik skal Statens vegvesen redusere usikkerheten i utbyggingskontrakter.