Taggede innlegg veibygging

Mongstad-kontrakt til Magne Hope AS

Magne Hope AS Entreprenørforretning har vunnet kontrakten om å bygge ny infrastruktur på Mongstad Sør. Kontrakten har en verdi på mellom 50-60. mill. kroner med en byggetid på ett år.

Tilbudskonferanse om IPL-kontrakt

Nye Veier har som kjent lansert den nye kontraktsmodellen IPL (Integrert prosjektleveranse) på E6-prosjektet Kvål-Melhus sentrum.

Pilotprosjekt i Trøndelag

Nye Veier lanserer ny kontraktsmodell på E6-prosjektet Kvål-Melhus sentrum. Integrert prosjektleveranse (IPL) forutsetter bl.a. samlokalisering og full åpenhet om kalkyler.

– Dette sparer vi mye tid på

Søbstad bygger ny FV704 i Klæbu. Her har de nylig begynt å bruke Gemini Proadm og Connected. – Arbeid med målebrev er enklere og raskere, sier stikningsleder Bjørn Roger Tangstad i Søbstad AS.

Bygger vei over fjorden

I Sifjord på Senja har Rolf Jørgensen AS forsert fremdriften på omleggingen av vegen med flere måneder.

100 borerigger på snart 40 år

Entreprenør Rolf Jørgensen kjøpt rundt 100 borerigger fra Sandvik. Den første for snart 40 år siden, i 1981. Hver eneste rigg er levert av samme selger. Her leveres Nord-Norges første Sandvik Ranger DX800i. 

Nye Veier prioriterer to strekninger

Nye Veier øker tempoet i utbyggingen, og prioriterer strekningen E6 Moelv-Øyer og delstrekningen E6 Kvål-Melhus for utbygging.

Fikk Norges største veikontrakt

Skanska er innstilt til RV3 / RV25 Løten-Elverum. Det er den første OPS-kontrakten på over ti år, og Norges største veikontrakt.

Fem kvalifisert for E6-konkurranse

Fem tilbydere er kvalifisert for å konkurrere om Nye Veier-entreprisen E6 fra Ranheim til Værnes. To tilbydere nådde ikke opp.

HMS-pris for 30 måneder skadefri veibygging

På bildet t.v. feiret SVV 15 måneder uten skade på E134 Damåsen-Tisleigård. Nå er det dobbelt så mye. Veidekke har delt ut sin skandinaviske HMS-pris til veibyggerne ved Kongsberg.

– Bilen er kommet for å bli

– Den langsiktige planen, i hvert fall i mitt hode, er motorvei mellom Oslo og Trondheim, med fartsgrense på 110 km/t. Jeg tror vi skal klare det, men da må vi få pengene til å strekke til.

MEF-sjefen irettesetter regionvegsjef Naimak

– Naimak pynter på virkeligheten! Entreprenører kan gå konkurs fordi Statens vegvesen opererer med tillegstekst og holder igien oppgjør, sier MEF-direktør Julie Brodtkorb.

Oppfinnsom mini-aktør på kjempeprosjekt

Maskinentreprenøren A og J Bjordal AS er inne på det store vannkraftprosjektet i Høyanger. Her får de god bruk for sin egenutviklede sidetippskuff med lukkbar side.

Fremtidens brobyggere

Nylig fikk 51 fjerdeklassinger omvisning med OKAB og lokale entreprenører i Kongsberg. Alt takket være godt samarbeid, ildsjeler og positiv innstilling.

NCC tildelt første Rogfast-kontrakt

NCC har blitt tildelt E13 Sidetunnel Arsvågen, den første tunnelkontrakten på Statens vegvesens prosjekt E39 Rogfast. Dette blir Norges største…

En koloss i jern og betong

Hele 3300 tonn betong gikk med da de to 89 meter lange buene på Saggrenda bru, på den nye E134 Damåsen-Saggrenda, ble støpt i helga. 

– Ikke aktuelt å utsette veiprosjekter

Norske entreprenører avsto fra den store E39-kontrakten pga mangel på folk. Aktiviteten vil øke ytterligere framover, men for byggherre Nye Veier AS er det uaktuelt å utsette eller stykke opp prosjekter.

MEF satser i Nordland

Nordland har blitt utpekt som en av vinnerne i norsk samferdsel for tida, med mange store prosjekter enten i gang eller på trappene. Ikke så rart kanskje, at Maskinentreprenørenes Forbund (MEF) nylig opprettet distriktskontor i Bodø.

Nytt sluk mot oversvømmelser

Statens vegvesen og Ulefos har utviklet et «kjeftesluk», som skal kunne håndtere store mengder regnvann.