Taggede innlegg veibygging

Disse veistrekningene prioriteres for utbygging

Nye Veier prioriterer strekningene E39 Flekkefjord-Ålgård og E6 Ulsberg-Melhus for utbygging. I tillegg opprettholdes prioriteringen av E6 Moelv-Øyer og E6 Kvål-Melhus, som selskapet gjorde i mai.

Kinesere og trøndere på samme prosjekt

FV 17 Steinkjer-Namsos er et av de største veiprosjektene som foregår i Midt-Norge i år. Trøndelag fylkeskommune investerer 1,7 milliarder kroner i vei, bru og tunnel. Statens Vegvesen har delt det store prosjektet opp i stykker som passer alle. Her jobber kinesere, Skanska og lokale entreprenører på like fot. Byggherren har til og med fått mer vei for pengene enn planlagt.

Hunder snuser opp gammelt sprengstoff i tunneler

Hunden – nå også tunnelarbeiderens beste venn. Militære sprengstoffhunder har snust seg gjennom 50 tunneler som skal rehabiliteres. De har på tre år funnet 500 tilfeller av gjenstående sprengstoff i opptil 50 år gamle borehull. Men nå er det slutt, Forsvaret vil ikke mer.

Crusher-Lloyds største jobb

Lloyd Sundstøl og gjengen i Crusher International AS har i høst gjort sin største jobb til nå med «Crusher-metoden». Rehabiliterte et vanskelig stykke FV 312 med mye trafikk. – Veldig stort for oss, sier sjefen sjøl.

E39-utbygging igang

Samferdselsministeren Jon Georg Dale markerte byggestarten for det historiske anleggsarbeidet på Nye Veiers E39-prosjekt fra Kristiansand til Sandnes.

Krevende å bygge ny E6 i elva

I Soknedal i Trøndelag bygger AF og Aurstad ny E6. Tre kilometer tunnel drives tett på bebyggelsen, og nå bygger de en stor brukonstruksjon i elva. Det er krevende.

Ny E6-totalentreprise ut i markedet

I høst kommer totalentreprisen for bygging av nytt E6-kryss i Moelv ut i markedet. Dette er den siste anleggsentreprisen for ny firefelts motorvei fra Kolomoen til Øyer, og kan passe for mange.

Skal konkurrere om 20 milliarder

På Nye Veiers leverandørkonferanse denne uken presenterte selskapet prosjekter for ca. 20 milliarder kroner som skal ut i markedet det neste året.

Lovende spansk-norsk E6-start

– Nordmenn er ikke best i alle grener. La oss innse at vi har noe å lære av et konsern som bygger infrastruktur verden over.

Anleggsbransjen inviteres til dialog om Rogfast

Rogfast er Norges største samferdselsprosjekt. Statens vegvesen vil nå gjøre en ny vurdering av kontraktstrategien for gjennomføringen av prosjektet, og bransjen inviteres til dialog.

Mongstad-kontrakt til Magne Hope AS

Magne Hope AS Entreprenørforretning har vunnet kontrakten om å bygge ny infrastruktur på Mongstad Sør. Kontrakten har en verdi på mellom 50-60. mill. kroner med en byggetid på ett år.

Tilbudskonferanse om IPL-kontrakt

Nye Veier har som kjent lansert den nye kontraktsmodellen IPL (Integrert prosjektleveranse) på E6-prosjektet Kvål-Melhus sentrum.

Pilotprosjekt i Trøndelag

Nye Veier lanserer ny kontraktsmodell på E6-prosjektet Kvål-Melhus sentrum. Integrert prosjektleveranse (IPL) forutsetter bl.a. samlokalisering og full åpenhet om kalkyler.

– Dette sparer vi mye tid på

Søbstad bygger ny FV704 i Klæbu. Her har de nylig begynt å bruke Gemini Proadm og Connected. – Arbeid med målebrev er enklere og raskere, sier stikningsleder Bjørn Roger Tangstad i Søbstad AS.

Bygger vei over fjorden

I Sifjord på Senja har Rolf Jørgensen AS forsert fremdriften på omleggingen av vegen med flere måneder.

100 borerigger på snart 40 år

Entreprenør Rolf Jørgensen kjøpt rundt 100 borerigger fra Sandvik. Den første for snart 40 år siden, i 1981. Hver eneste rigg er levert av samme selger. Her leveres Nord-Norges første Sandvik Ranger DX800i. 

Nye Veier prioriterer to strekninger

Nye Veier øker tempoet i utbyggingen, og prioriterer strekningen E6 Moelv-Øyer og delstrekningen E6 Kvål-Melhus for utbygging.

Fikk Norges største veikontrakt

Skanska er innstilt til RV3 / RV25 Løten-Elverum. Det er den første OPS-kontrakten på over ti år, og Norges største veikontrakt.

Fem kvalifisert for E6-konkurranse

Fem tilbydere er kvalifisert for å konkurrere om Nye Veier-entreprisen E6 fra Ranheim til Værnes. To tilbydere nådde ikke opp.

HMS-pris for 30 måneder skadefri veibygging

På bildet t.v. feiret SVV 15 måneder uten skade på E134 Damåsen-Tisleigård. Nå er det dobbelt så mye. Veidekke har delt ut sin skandinaviske HMS-pris til veibyggerne ved Kongsberg.

– Bilen er kommet for å bli

– Den langsiktige planen, i hvert fall i mitt hode, er motorvei mellom Oslo og Trondheim, med fartsgrense på 110 km/t. Jeg tror vi skal klare det, men da må vi få pengene til å strekke til.