Taggede innlegg veibygging

Viktig veiprosjekt i Harstad åpner over ett år før tiden

Statens vegvesen og Anlegg Øst Entreprenør AS fremskynder ferdigstillelsen av det største delprosjektet i Harstadpakken. Prosjektet som egentlig var planlagt åpnet i september 2025, skal nå stå ferdig før skolestart i 2024.

Gjennomslag i Åstunnelen i Trøndelag

På selveste skuddårsdagen ble det gjennomslag i Åstunnelen. Ordfører i Levanger kommune, Anita Ravlo Sand, og ordfører i Stjørdal kommune, Eli Arnstad, fyrte av gjennomslagssalven.

Utfordrende tunneldriving på Færøyene

På den sørligste av Færøyene – Suðuroy – bygger Metrostav Norge AS en tunnel mellom de to små bygdene Fámjin og Ørðavík. Da Anleggsmaskinen er på besøk har deler av tunneltaket kollapset.

Signerte milliardkontrakt i Ålesund

Statens vegvesen og NCC Norge AS signerte mandag 8. januar en kontrakt på nær 1,5 milliarder kroner. Prosjektet innebærer bygging av ny firefelts innfartsvei til Ålesund, inkl. 2,6 km tunnel, på strekningen E136 Breivika-Lerstad.

Storkontrakt på E8 signert i Tromsø

Bertelsen & Garpestads største kontrakt noensinne ble signert i dag med Statens vegvesen. Kontrakten har en verdi på ca. 2,1 mrd. kroner og involverer et samarbeid med det tsjekkiske selskapet Metrostav.

Lyser ut E39 Mandal-Blørstad

Nye Veier har utlyst konkurranse for bygging av ni km ny E39 videre vestover fra Mandalskrysset, samt nesten fire km med tilførselsvei til Tredal nær Vigeland i Lindesnes. Kontraktsverdien er i overkant av to mrd. kroner (eks. mva.).

Klart for første konkurranse på E6 Ranheim-Værnes

Nye Veier sender ut den første konkurransen på strekningen Ranheim-Værnes i månedsskiftet oktober/november. Den første konkurransen vil omfatte ferdigstillelse av strekningen Ranheim til og med Svebergkrysset – en strekning på ca. 15 km.

Oppstart av tre store veiprosjekter

Regjeringens statsbudsjettforslag gir rom for at Statens vegvesen starter opp tre store tunnelprosjekter, som er viktige for sikkerhet og framkommelighet.

Veinormalene endres

Endringene innebære blant annet at det kan bygges to-/trefeltsveier flere steder der det i dag er krav til firefeltsvei.

Kutter CO2-utslipp fra veibygging i myr

I løpet av et halvt år boret entreprenøren 20 000 betongpæler ned i en 450 meter lang og 20 meter dyp myr på Hadeland. Metoden kutter CO2-utslipp med mer enn 30 prosent, sammenlignet med tradisjonell veibygging.

Utbedrer Nord-Norges viktigste fjellovergang

Snart kan man kjøre E6 over Kvænangsfjellet i Nord-Troms året rundt, uten frykt for at veien stenges på grunn skredfare eller uvær. Nye Veier og totalentreprenør LNS ligger an til å åpne deler av den nye veien hele ni måneder før tiden.

E6 Ranheim–Værnes: Markedsdialog med befaring, 7. september

Nye Veier inviterer til markedsdialog om det videre arbeidet for utbygging av ny E6 Ranheim–Værnes. Konferansen 7. september retter seg særskilt mot aktuelle tilbydere for en ny konkurranse for utbygging av denne strekningen.

Jobbet 300 000 timer i to år uten personskader

150 ansatte i arbeidsfellesskapet Hæhre/Isachsen og Statens vegvesen har jobbet 300 000 timer i snart to år uten en eneste skade på rv. 4 Roa-Gran. Nå ligger det an til åpning før tiden i november.

E6 Sørfold bygges ut

Milliardprosjektet i Nordland ble lagt på is før sommeren i fjor, og utelatt fra statsbudsjettet for 2023. Men nå blir det utbygging likevel. Det annonserte finansminister Trygve Slagsvold Vedum og fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran da de var på besøk på Fauske i dag.

Den største Rogfast-kontrakten er utlyst

Arbeidet med å bygge verdens lengste og dypeste undersjøiske veitunnel er godt i gang fra Bokn i nord til Randaberg i sør. Nå er den tredje store kontrakten utlyst, med en forventet kontraktsstørrelse på 5 milliarder kroner.

Utbedrer rv. 94 mot Hammerfest

Bertelsen & Garpestad AS er tildelt oppdraget med å utbedre og bygge ca. fem kilometer ny vei på innfartsveien til Hammerfest.