Første salve på siste veitunnel på Sotrasambandet

Fredag kveld, 28. mars, gikk første salve på den fjerde og siste veitunnelen på Sotrasambandet, et av Norges største veiprosjekter.

Den 650 meter lange Knarrviktunnelen går mellom Valaskiftet og Arefjordpollen på Sotra. Knarreviktunnelen får to tunnelløp med to felt i hver retning. Gjennomslag i tunnelen er ventet mot slutten av 2025. Massene fra tunneldrivingen blir fraktet til Arefjordpollen og Storavatnet i Loddefjord. Det skriver Statens vegvesen i en pressemelding.

God framdrift

Sotra Link Construction, som er hovedentreprenør på Norges største veianlegg, har god framdrift fram mot den planlagte åpningen i juni 2027, ifølge Veivesenet. Produksjonen på anlegget er stor, og totalt jobber det rundt 1000 personer på prosjektet. Til sammen har de jobba ca. to millioner arbeidstimer.

Annonse

100 gravemaskiner er i sving ute og hittil er det gjennomført over 4000 sprenginger, og mange blir påvirket av arbeidet.

– Det er krevende å bygge et stort veianlegg tett inn på mange naboer og trafikk. Vi er glade for at folk er tålmodige med oss, og vi gjør det vi kan for å løse oppgaven på en god måte, sier prosjektsjef Lene Sælen Rivenes i Statens vegvesen.

Prosjektdirektør i Sotra Link Construction Pedro Manuel Rodríguez Hernández er godt fornøyd med å være i gang med den siste tunnelen.

– Vi gleder oss over å ta fatt på den siste av veitunnelene på Sotrasambandet. Vi er svært stolte av innsatsen og effektiviteten til det dyktige tunnellaget hos Sotra Link Construction, til tross for utfordrende forhold.

Ordfører i Øygarden kommune, Tom Georg Indrevik, som har anleggsarbeidet rett utenfor kontoret sitt i rådhuset, gleder seg over fremdriften.

– Det er nå to år siden vi markerte oppstarten og fyrte av den første salven for sambandet. Vi ser at det er stor aktivitet langs hele traseen, og jeg opplever at det er god framdrift i prosjektet. Det er viktig at vi som trafikanter bidrar til at prosjektet får gode «arbeidsvilkår» og om mulig unngår å kjøre med privatbil på riksveien i rushtiden, sier ordføreren.

Brotårnene i Drotningsvik på Bergensiden. Her kommer den nye riksveien rett ut på Nye Sotrabro. Tunnelløpet lengst til venstre er gang- og sykkeltunnel. Nye Sotrabro blir Norges første firefelts hengebro. Broa får gang- og sykkelfelt. Når broa står ferdig blir den Norges bredeste hengebro med en bredde på ca. 30 meter. (Foto: Statens vegvesen)

Brotårnene i Drotningsvik på Bergensiden. Her kommer den nye riksveien rett ut på Nye Sotrabro. Tunnelløpet lengst til venstre er gang- og sykkeltunnel.
Nye Sotrabro blir Norges første firefelts hengebro. Broa får gang- og sykkelfelt. Når broa står ferdig blir den Norges bredeste hengebro med en bredde på ca. 30 meter. (Foto: Statens vegvesen)

Kø av milepæler

Anleggsarbeidet begynte 22. mars i  2023. To år senere er mange milepæler oppnådd.

Det var gjennomslag i Kolltveittunnelen i april 2024. Arbeidet med innredning av tunnelen er godt i gang.

Brotårnene på Nye Sotrabro har nådd 100 meter på begge sider av Vatlestraumen. Tårnene vil stå ferdige i sommer, og arbeidet med å trekke kablene mellom de to tårnene starter i høst.

I Drotningsviktunnelen har man kommet rundt en kilometer inn i den 1,9 kilometer lange tunnelen.

Ny veibro over Straumsundet er godt i gang, og det arbeides nå med pæling for ny bro over Bildøystraumen. Dette arbeidet vil fortsette i 2025 og 2026.

Gjennomslag i Straumetunnelen

Gjennomslag i den 740 meter lange Straumetunnelen er ventet etter påske.

Tre fjerdedeler av utfyllingen i Storavatnet er utført. Dette området skal bli nytt grøntanlegg, og blir etablert etter at Bergen kommune når Sotrasambandet har åpnet.

Over 60 andre konstruksjoner er også med i prosjektet, inkludert veibroer, gang- og sykkelbroer, kulverter og støttemurer.

I tillegg blir det bygget 14 kilometer med gang- og sykkelvei. Driving av  to av tre gang- og sykkeltunneler på traseen er godt i gang . Det pågår også arbeid med flere av gang- og sykkelbroene som skal krysse den nye riksveien.

Fakta:

  • Rv. 555 Sotrasambandet er et av Norges største veiprosjekter. Prosjektet omfatter bygging av 9,4 km firefelts vei fra kryss med fv. 562 ved Storavatnet i Bergen til kryss ved fv. 561 ved Kolltveit i Øygarden kommune. Ca. 4,6 km går i tunnel.
  • OPS-kontrakten (offentlig -privat samarbeid) som er tildelt Sotra Link har en verdi på 19,8 milliarder kroner. Kontrakten ble signert i mai  2022. Byggetiden for ny firefelts vei er fem år, og prosjektet skal åpne for trafikk i 2027.
  • Kontrakten er den største enkeltkontrakten som er inngått av Statens vegvesen gjennom alle tider. Totalrammen for prosjektet er  23,1 milliarder 2022-kroner, inklusive forberedende arbeider, som startet i 2018.