Taggede innlegg Statens vegvesen

Forsker på hvordan is påvirker bruer

Statens vegvesen har inngått et forskningssamarbeid med NTNU, for å få mer kunnskap om hvordan is påvirker bruer. Det kan gi lavere kostnader og lavere klimautslipp fra brukonstruksjoner.

Gjennomslag i Skarvberget – tryggere vei til Nordkapp

Skanska har endelig fått hull gjennom nye Skarvbergtunellen på E69 i Finnmark. Rassikringsprosjektet og helårsveien til Honningsvåg og Nordkapp er sterkt forsinket og har vært forfulgt av uhell. En sprengt hellig samisk stein kan ha noe å gjøre med det.

Mesta lavest på tandembrøyting i Haugesund

Tre entreprenører er med i konkurransen om å drifte riksveiene i Haugesund og omegn. Mesta leverte det laveste tilbudet. Tandembrøyting er et vesentlig element i kontrakten. 

Dette blir Statens vegvesens mest miljøvennlige veiprosjekt

Aldri før har noen stilt så strenge miljøkrav i et veiprosjekt i Norge. Statens vegvesen skal bygge E10 Hålogalandsveien for over ni milliarder. Her skal det halveres CO2-utslipp og lages nye løsninger for «grønn» veibygging. 

Går i dybden i Porsgrunnselva

Skal den nye rv. 36 gjennom Porsgrunn passere over eller under Porsgrunnselva? Det vil 54 grunnboringer fra båt gi svar på.

Syv vil bygge på Kvitsøy

Syv entreprenører har bedt om å bli prekvalifisert for den første store Rogfast-kontrakten.

SVV innfører miljøkrav i driftskontrakter

Statens vegvesen lyser ut driftskontrakter på riksveier. For første gang blir klimafotavtrykket avgjørende for hvem som får kontrakten. Miljøsertifisering og krav om CO2-rapportering blir «må-krav». El-maskiner og smarte miljøløsninger blir belønnet. Men én ting vil fortsatt veie tyngst.

Tårnene på gamle Varoddbrua i Kristiansand rives

Statens vegvesen har siden juni i år, ved sin entreprenør PNC, arbeidet med riving av den gamle Varoddbrua. Brua er ei hengebru fra 1956, og lørdag 21. november starter forberedelser til nedtaking av det første av de to tårnene.

Hareide lover mer til Statens vegvesen i NTP

I statsbudsjettet for 2021 får Nye Veier penger til stø kurs og jernbanen får mer til å dekke kostnadssprekk – på bekostning av Statens vegvesen. Men samferdselsminister Knut Arild Hareide lover andre boller i NTP.

Utsatt ferdigstillelse av Varoddbrua

Prosjektets entreprenør, PNC, har informert Statens vegvesen om at de ikke vil klare å ferdigstille den nye Varoddbrua i Kristiansand på senhøsten i år, som planlagt. Ny forventet ferdigstillelse er i månedsskiftet mars/april 2021.

Alle SVVs driftskontrakter samlet på ett sted

Statens vegvesen har laget en oversikt over konkurranser som divisjonen Drift og vedlikehold planlegger å lyse ut de neste to årene. Den oversikten finner du her.

Statsbudsjettet: MEF-sjefen frykter en kald vinter for entreprenører

Statsbudsjettet er lagt fram. Jernbane får fem milliarder mer, mens Statens vegvesen får tre milliarder mindre til investeringer. – Dette er ikke tiden for å kutte i investeringer på vei, sier MEF-sjef Julie Brodtkorb. Hun frykter det blir en kald vinter for entreprenørnæringen.

Sandslikrysset – en «liktorn» på vei til Flesland

Trangt, tungt trafikkert og fullt av kritisk infrastruktur på kryss og tvers i bakken. Planene er ti år gamle, men «alle» forventer at dagens miljøkrav og forskrifter følges. RV 580 Sandslikrysset er en ekstremsportøvelse i bynær VA- og veibygging.

Omfattende rivejobb i Kristiansand

Det er ikke bare-bare å rive en 618 meter lang hengebro i en av Norges største byer. Det krever mye planlegging, og mange hensyn må tas.

SVV utreder fremtidens transport i nord

Statens vegvesen skal lede arbeidet med en Konseptvalgutredning (KVU) for transportløsninger i Nord-Norge. Gjelder all transport på vei, bane, sjø og med fly. 

Fire entreprenører videre i E39-konkurranse

Denne graveren tilhører én av fire entreprenører – alle norske – som går videre i konkurransen om bygging av ny E39 Leirvika-Renndalen i Trøndelag. Skal inn i evaluering og forhandlinger med Statens vegvesen, før endelige tilbud skal leveres. Sjekk hvem de fire er.