Hele 3300 tonn betong gikk med da de to 89 meter lange buene på Saggrenda bru, på den nye E134 Damåsen-Saggrenda, ble støpt i helga.
Og det er bare 1/8 av all betongen som går med til å bygge hele den 307 meter lange og nesten 24 meter høye brua over Kobberbergselva i Saggrenda. Når brua er ferdig, er den totale vekten av betong i hele brukonstruksjonen økt til om lag 26 500 tonn betong. Det skriver Statens vegvesen i en pressemelding.
Kilometervis med jern
Den er også spekket med armeringsjern. Det utgjør nærmere 550 kilometer med jern med totalvekt på minst 1500 tonn. I tillegg skal det brukes 160 spennkabler som også veier sin vekt i tonn.
Brudekke i 10 etapper
Selve brudekket som det foreløpig bare er støpt en lengde av, skal støpes i 10 etapper totalt. Her snakker vi også om enorme volum og solide supervektklasser.
200 lastebiler
Buene på Saggrenda bru rager om lag 20 meter over bakken på det høyeste og blir det mest iøynefallende på den 307 meter lange brua over Kobberbergselva i Saggrenda på ny E134 Damåsen-Saggrenda. Det måtte nesten 200 lastebillass med betong til for å fylle de to enorme buene på brua.
Fakta buene på Saggrenda bru:
- Høyde: 20 meter
- Bredde: 4,4 meter
- Tykkelse: 1,65 meter
- Vekt: Ca. 3300 tonn
- Lengde: 89 meter