Taggede innlegg Statens vegvesen

Vant den siste store kontrakten på Rogfast

To entreprenørselskaper konkurrerte om den siste store kontrakten på Rogfast. JV Implenia Norge AS/Stangeland Maskin AS leverte lavest konkurransesum og vant dermed prosjektet E02 Kvitsøy.

Kaster 700 tonn søppel langs veiene

Størstedelen av søppelet langs veiene kommer fra privatpersoner, og det er tobakksprodukter og emballasje fra mat og drikke som kastes mest. Det brukes store ressurser på å rydde opp.

Asfaltkontrakter for 380 millioner kroner

NCC har de siste ukene signert ni nye asfaltkontrakter med Statens vegvesen og fylkeskommuner. Den samlede kontraktsverdien er på om lag 380 millioner kroner.

Bru i resirkulert aluminium

Statens vegvesen og Leirvik AS har nå startet byggingen av Hangarbrua som vil få et brudekke bestående av 100 prosent resirkulert aluminium.

El-brøyting vil vektes i driftskontrakter

Elektriske kjøretøy kan brukes til brøyting uten at det er behov for flere kjøretøy eller at kvaliteten på brøytingen blir dårligere, ifølge Statens vegvesen.

Flere innsjøer er påvirket av veisalt

10 av 37 innsjøer langs hovedveier på Østlandet var sterkt forurenset av veisalt i 2023. Statens vegvesen skal gjøre flere tiltak for å redusere salting.

SINTEF: Utslippsfrie anleggsplasser fungerer!

Flere pilotprosjekter skal vise at det er fullt mulig å få ned utslippene i anleggssektoren. Men for å ta ut hele potensialet trengs det mye mer kunnskapsdeling i bransjen, viser en nylig publisert rapport.

Gjennomslag i den første tunnelen på Sotrasambandet

Ti måneder etter at første salve ble avfyrt på vestsiden av Kolltveit, er det lys i begge ender av de to løpene på Kolltveittunnelen. Den første av fire tunneler på det nye Sotrasambandet.

NCC med asfaltkontrakter for 555 mill. kroner

NCC har så langt i år signert ni asfaltkontrakter med Statens vegvesen og fylkeskommuner. Oppdragene løper over ett år og har en samlet kontraktsverdi på ca. 555 millioner kroner.

Ett år siden første salve på Rogfast

Ett år er gått siden skytebas Eivind Lien i Skanska og daværende Bokn-ordfører, Osmund Våga, trykket på knappen for den første salven i hovedløpene, i det som skal bli verdens lengste og dypeste veitunnel. 

Viktig veiprosjekt i Harstad åpner over ett år før tiden

Statens vegvesen og Anlegg Øst Entreprenør AS fremskynder ferdigstillelsen av det største delprosjektet i Harstadpakken. Prosjektet som egentlig var planlagt åpnet i september 2025, skal nå stå ferdig før skolestart i 2024.

Skal øve på ulykkeshåndtering i Oslofjordtunnelen

Oslofjordtunnelen på E134 stenger fire dager i mars i forbindelse med beredskapsøvelser. Øvelsene må til for at nødetatene skal bli bedre rustet til å håndtere hendelser i tunnelen.

Verdens lengste og dypeste tunnel tar form

Når den undersjøiske E39-tunnelen fra Randaberg til Bokn i Rogaland står ferdig om ca. åtte år, blir den den lengste og dypeste veitunnelen i verden. Det jobbes nå fra tre påhugg og vi ble med byggherren på Randaberg, hvor Implenia/Stangeland driver både opp- og nedover i to løp.

Skal bygge E39 sykkelstamvei i Bergen

Statens vegvesen har signert kontrakt med Vassbakk & Stol for bygging av sykkelstamvei på den drøyt to kilometer lange strekningen fra Bradbenken, via Sandvikstorget, til Glass Knag.