To entreprenørselskaper konkurrerte om den siste store kontrakten på Rogfast. JV Implenia Norge AS/Stangeland Maskin AS leverte lavest konkurransesum og vant dermed prosjektet E02 Kvitsøy.
Taggede innlegg Statens vegvesen
Kaster 700 tonn søppel langs veiene
Størstedelen av søppelet langs veiene kommer fra privatpersoner, og det er tobakksprodukter og emballasje fra mat og drikke som kastes mest. Det brukes store ressurser på å rydde opp.
Asfaltkontrakter for 380 millioner kroner
NCC har de siste ukene signert ni nye asfaltkontrakter med Statens vegvesen og fylkeskommuner. Den samlede kontraktsverdien er på om lag 380 millioner kroner.
Bru i resirkulert aluminium
Statens vegvesen og Leirvik AS har nå startet byggingen av Hangarbrua som vil få et brudekke bestående av 100 prosent resirkulert aluminium.
El-brøyting vil vektes i driftskontrakter
Elektriske kjøretøy kan brukes til brøyting uten at det er behov for flere kjøretøy eller at kvaliteten på brøytingen blir dårligere, ifølge Statens vegvesen.
Veivesenet har halvert CO2-utslippene fra asfalt siden 2020
I 2020 var CO2-utslippet 62 kilo for hvert tonn asfalt som ble lagt på norske riksveier. I 2023 var utslippet redusert til 44 kilo, mens prognosen for i år er 33 kilo CO2 per tonn asfalt.
Flere innsjøer er påvirket av veisalt
10 av 37 innsjøer langs hovedveier på Østlandet var sterkt forurenset av veisalt i 2023. Statens vegvesen skal gjøre flere tiltak for å redusere salting.
Regjeringen bruker 58 mill. på utslippsfrie anleggsplasser
Regjeringen gir tilskudd til ti prosjekter, for å teste ut ulike løsninger for utslippsfrie anleggsplasser. Pilotprosjektene skal gjennomføres av Statens vegvesen, Nye Veier og Bane NOR.
SINTEF: Utslippsfrie anleggsplasser fungerer!
Flere pilotprosjekter skal vise at det er fullt mulig å få ned utslippene i anleggssektoren. Men for å ta ut hele potensialet trengs det mye mer kunnskapsdeling i bransjen, viser en nylig publisert rapport.
Gjennomslag i den første tunnelen på Sotrasambandet
Ti måneder etter at første salve ble avfyrt på vestsiden av Kolltveit, er det lys i begge ender av de to løpene på Kolltveittunnelen. Den første av fire tunneler på det nye Sotrasambandet.
Asfaltsesongen i gang – skal asfaltere for 1,1 mrd. kroner
Statens vegvesen starter nå asfaltering av om lag 700 km riksveier over hele landet. Totalt 550 000 tonn asfalt skal legges i løpet av årets asfaltsesong.
E16: Siste brostøp markert med burgerlunsj
Siste støp på Isielva bro (sørgående løp) i Bærum, og aller siste brostøp i prosjektet, ble markert 15. april med lunsj – på broa.
Skal effektivisere kontroll av arbeidsvarsling
Ved hjelp av nettbrett skal kontrollører fra Statens vegvesen raskere sørge for at entreprenør gjennomfører varsling og sikring av veiarbeid i samsvar med krav.
NCC med asfaltkontrakter for 555 mill. kroner
NCC har så langt i år signert ni asfaltkontrakter med Statens vegvesen og fylkeskommuner. Oppdragene løper over ett år og har en samlet kontraktsverdi på ca. 555 millioner kroner.
Ett år siden første salve på Rogfast
Ett år er gått siden skytebas Eivind Lien i Skanska og daværende Bokn-ordfører, Osmund Våga, trykket på knappen for den første salven i hovedløpene, i det som skal bli verdens lengste og dypeste veitunnel.
Stangeland Maskin skal bygge siste etappe på Sykkelstamveien
Tre lokale entreprenører var prekvalifisert til å konkurrere om å bygge den siste store Sykkelstamveien-kontrakten.
Slukker veilys for å skåne insekter
Fra 1. april til 15. oktober slukker Statens vegvesen lyset om natten på fire veistrekninger for å skåne insektene.
Viktig veiprosjekt i Harstad åpner over ett år før tiden
Statens vegvesen og Anlegg Øst Entreprenør AS fremskynder ferdigstillelsen av det største delprosjektet i Harstadpakken. Prosjektet som egentlig var planlagt åpnet i september 2025, skal nå stå ferdig før skolestart i 2024.
Skal drifte riksveiene i Agder og deler av Telemark
Etter forhandlingsrunder er det klart at Presis Vegdrift får oppgaven med å sikre god fremkommelighet og trygge riksveier i Agder og deler av Telemark frem til 2029.
Skal øve på ulykkeshåndtering i Oslofjordtunnelen
Oslofjordtunnelen på E134 stenger fire dager i mars i forbindelse med beredskapsøvelser. Øvelsene må til for at nødetatene skal bli bedre rustet til å håndtere hendelser i tunnelen.
Statens vegvesen inviterer til dialog for grønnere veidrift
Hvordan kan digitale systemer og KI bidra til oppetid, framkommelighet og mer klimavennlig veidrift? Det er tema når Veivesenet inviterer entreprenører og leverandører til dialogkonferanse 18. mars.
Verdens lengste og dypeste tunnel tar form
Når den undersjøiske E39-tunnelen fra Randaberg til Bokn i Rogaland står ferdig om ca. åtte år, blir den den lengste og dypeste veitunnelen i verden. Det jobbes nå fra tre påhugg og vi ble med byggherren på Randaberg, hvor Implenia/Stangeland driver både opp- og nedover i to løp.
Skal bygge E39 sykkelstamvei i Bergen
Statens vegvesen har signert kontrakt med Vassbakk & Stol for bygging av sykkelstamvei på den drøyt to kilometer lange strekningen fra Bradbenken, via Sandvikstorget, til Glass Knag.
Veivesenet: Batterimaskiner i tunnel – liten eller mindre risiko
Nye rapporter gir ifølge Statens vegvesen bedre grunnlag for å fase inn batterielektriske maskiner i tunnel.
Gjennomslag i løsmassetunnelen på Helgeland
Bare ett halvt år forsinket kunne entreprenør og utbygger feire gjennomslag i Bergåstunnelen. 70 meter løsmasser stoppet ikke tunnelspesialisten fra Andøy.
Kan spare milliarder på enklere tunnelbygging
En ekspertgruppe i Statens vegvesen mener det er mulig å spare rundt 5,4 milliarder kroner ved å bygge tunneler på 20 riksveistrekninger på en enklere måte.