Skanska og Hæhre i godt driv på Hålogalandsvegen

Skanska og Hæhre har drevet 15 000 meter tunnel på 15 måneder. Det offentlige-private samarbeidet på OPS Hålogalandsvegen ligger godt foran skjema.

– Det er svært gledelig at fremdriften går så godt. Det viser at de store linjene i vårt samarbeid fungerer bra og at vi kan ta juleferie med lave skuldre, sier prosjektsjef i Statens vegvesen, Reidar Johansen, i en pressemelding.

God planlegging og solid utførelse

Veivesenet har over år jobbet aktivt for å få på plass nødvendige godkjenninger og for å sikre rask behandling av ulike søknader i forbindelse med anleggsarbeidet. Dette har bidratt til at entreprenørene har kunnet starte samtidig driving av flere tunneler tidligere enn planlagt. Kombinert med godt samarbeid mellom alle involverte faggrupper, grundig prosjektering og mye godt fjell har dette gitt svært høy produksjon og rask fremdrift, ifølge meldingen.

Annonse

– Jeg må virkelig berømme alle arbeidslagene som har vært involvert i prosjektet. Vi har svært dyktige folk med oss fra Skanska og Hæhre, innen blant annet prosjektering, planlegging, dagsonearbeid, rigg og drift, konstruksjoner, elektro og tunneldrift. Et godt eksempel på dette er arbeidet med masseflytting i dagsonen, som har vært avgjørende for den fremgangen vi har hatt. Uten innsatsen fra så mange dedikerte folk hadde vi aldri nådd denne milepælen så raskt, sier Fridhild Hjortdahl, daglig leder i Hålogalandsvegen AS.

Dette er prosjektdirektør i Skanska, Are Eliassen, enig i:

– Vi gjør det vi kan for å jobbe trygt og effektivt. Jeg er enig med Fridhild om at fremgangen ikke hadde vært mulig uten det tette samarbeidet mellom faggruppene. Vi har med oss svært dyktige fagfolk som brenner for jobben sin, og det merkes i både utførelsen og fremdriften. Her er det mange som fortjener en klapp på skulderen.

Lærling Trond Randen lader før sprengning. (Foto: Statens vegvesen)

Lærling Trond Randen lader før sprengning. (Foto: Statens vegvesen)

Mye gjenstår

15 000 tunnelmeter er en viktig milepæl i kontrakten mellom Statens vegvesen og Hålogalandsvegen AS.

Totalt skal det drives 27 000 meter med tunnel i denne utbyggingen. Når det er hull i alle fjellene, gjenstår det nesten like mye arbeid. Da skal tunnelene frostsikres, det skal trekkes flere mil med kabler, og tekniske rom skal bygges. Til slutt skal systemene i tunnelene testes, og nødetatene skal gjennomføre øvelser før tunnelen kan godkjennes og åpnes for trafikk.

– I tillegg skal vi ha ferdig 55 kilometer vei i dagen med en rekke større og mindre bruer og kontruskjoner, så det er bra vi ligger foran skjema og har noe å gå på om noe skulle forsinke oss i det videre arbeidet, påpeker Johansen.

Anlegget har en planlagt byggetid på om lag 5,5 år og skal stå ferdig sent i 2028.