Mesta skal drifte riksveiene i Hedmark

Fra 1. september 2025 får Mesta oppgaven med å drifte 632 km riksvei i Hedmark, for de neste fem årene.

Mesta får kontrakten etter en anbudskonkurranse med forhandlinger.

16 kommuner

– Mesta er en erfaren entreprenør som har mange driftskontrakter med Statens vegvesen, men det blir et nytt bekjentskap på Hedmarkskontrakten, sier Marthe Tøsse Løvseth, seksjonssjef for Drift øst 1 i Statens vegvesen, i en pressemelding.

Annonse

Mesta får fra høsten 2025 ansvaret for drift- og vedlikeholdsoppgaver for riksveiene i kommunene Rennebu, Tynset, Alvdal, Rendalen, Stor-Elvdal, Åmot, Elverum, Trysil, Løten, Stange, Hamar, Våler, Åsnes, Grue, Kongsvinger og Eidskog. Totalt 563,6 km vei og 68,6 km gang- og sykkelvei inngår i den nye kontrakten.

Kontrakten har en verdi på 696 millioner kroner.

Veivesenet utfordet bransjen

I denne anbudskonkurransen var det ikke bare lavest pris som var gjeldende, ifølge Veivesenet. Entreprenørene måtte også konkurrere om å finne gode løsninger for trafikantene, vinterdrift og utslippskutt. Det var tilbudet som ga det beste forholdet mellom pris og kvalitet som ble valgt.

– Det var totalt seks entreprenørselskaper som meldte seg på konkurransen, og Mesta AS, Presis Vegdrift AS og Risa AS ble med i forhandlingsrunden. Tradisjonelt har driftskontrakter blitt tildelt entreprenøren som tilbyr lavest pris – så lenge kvalitetskravene er oppfylt. Men de siste årene har vi tatt i bruk nye anskaffelsesformer, der også andre kriterier enn pris teller, som for eksempel klima og miljø, forteller Løvseth.

I konkurransen har Statens vegvesen utfordret bransjen og latt aktørene komme med forslag til løsninger.

– Entreprenørene har selv kommet opp med forslag til hvordan de skal løse flere av oppgavene i driftskontrakten. Deler av kontrakten er selvfølgelig definert fra oss, men vi har også et godt samspill mellom bransjen og Statens vegvesen. Her har Mesta brukt erfaringen og fagkunnskapen sin, og vi har en driftskontrakt som har gode løsninger for å sikre trygge og fremkommelige veier i Hedmark, forklarer Løvseth.

Den nye driftskontrakten gjelder fra 1. september 2025 og frem til 31. august 2030, pluss tre år gjensidig opsjon. Etter planen skal den nye driftskontrakten for Hedmark signeres av Mesta og Statens vegvesen i løpet av januar.