Nå er det klart hvem som går videre til finalefeltet for å drifte riksveiene fra Åsen i Trøndelag til Nordlands grense. Kontrakten er verdt rundt en halv milliard kroner.
Men det er ikke lenger bare lav pris som teller når Statens vegvesen tildeler kontrakter for å drifte og vedlikeholde riks- og europaveiene.
Dette er finalistene
– Finalefeltet skal i tillegg til pris konkurrere om å finne de beste løsningene for trafikantene, vinterdrifta og ikke minst utslippskutt, sier Per Fladvad i en pressemelding. Han er prosjektleder for drift i område midt i divisjon Drift og vedlikehold hos Statens vegvesen.
Følgende kandidater er invitert med til videre forhandlinger:
- Mesta AS
- Odd Einar Kne AS
- Presis Vegdrift AS
- Veidekke Industri AS
Svevia AS og Risa AS ble ikke med i finalefeltet.
– Entreprenørene konkurrerer i flere runder, hvor de først måtte melde sin interesse for å bli med i konkurransen innen 14. oktober. De entreprenørene som ble godkjent, ble invitert til å komme med et første tilbud som har vært grunnlag for utvalget vi har gjort nå. Neste runde skal det forhandles med den enkelte entreprenør og de får mulighet til å optimalisere sine tilbud, sier Fladvad.
Målet er at kontrakten signeres i slutten av februar 2025.
Omfatter 288 kilometer vei
Kontrakten omfatter riks- og europaveier i Levanger, Verdal, Inderøy, Steinkjer, Snåsa, Grong og Namsskogan kommuner.
Veidrift innebærer å holde veiene trygge og framkommelige og omfatter blant annet brøyting, enkelt vedlikehold og beredskap.
Kontrakten gjelder fra 1. september 2025 til 31. august 2030 med mulighet for forlengelse i inntil tre år. Denne kontrakten omfatter totalt 288 km riksvei, hvorav 265 kilometer er riksvei og 23 kilometer er gang- og sykkelvei langs riksvei. Kontrakten omfatter drifts- og vedlikeholdsoppgaver på riksveier og riksgang- og sykkelveier med tilhørende sideanlegg og rasteplasser.
Trafikken på disse riksveiene har et variasjonsspenn fra 1400 til 15 000 kjøretøy i døgnet.