En fornyet avtale mellom Statens vegvesen og Norges Geologiske Undersøkelse (NGU) vil gi bedre, tryggere og rimeligere veier.
Taggede innlegg grunnforhold
Ny teknologi gjør det mer klimavennlig å bygge i områder med kvikkleire
Innovasjonspartnerskapet KlimaGrunn har utviklet teknologi som bidrar til reduserte klimagassutslipp og kostnader knyttet til grunnforsterkning.
Ett steg nærmere presis målemetode for oppnådd stabilitet i kvikkleire
Presis kunnskap om oppnådd styrke i kalksementpeler, som brukes for å stabilisere grunnen i områder med kvikkleire, vil kunne få stor betydning for hele bygg- og anleggsbransjen.
Bedre håndtering av kvikkleirerisiko
Gjerdrumutvalget la i dag frem sin rapport om forebygging av kvikkleireskred i Norge.
Seismikk skal gi mer miljøvennlig grunnstabilisering av leire
Opptil 40 prosent av klimautslippene i veiprosjekter kommer fra grunnstabilisering av leire med kalksementpæler. SVV vil ha grunnstabilisering med mindre sement. Undersøker nå med seismikk og sensorer fra landbruket.
Trøndersk papiravfall stabiliserer kvikkleire på E6-prosjekt
Acciona, LNS og Tverås Maskin bygger ny E6 Ranheim-Værnes. Her blir aske fra brent papiravfall testet i stabilisering av kvikkleire. Funker det, så kan det bidra til store klimagassutslipp. Råstoffet finnes i store mengder, kun en halvtimes bilkjøring unna prosjektet.
Undersøker raskanten med boretårn på langgraver
Med et unikt boretårn bistår Statens vegvesen NVE med risikofylte grunnundersøkelser etter kvikkleire-skredet i Gjerdrum.
Geoskanning med helikopter for ny E18
I februar og mars utføres geoskanning med helikopter mellom Langangen og Grimstad. Dette gjøres for å kartlegge grunnforholdene i forbindelse med planlegging av ny E18. Det er Nye Veier som har bestilt geoskanningen.
Gratis satellittdatatjeneste – på millimeter’n
For første gang får Norge en landsdekkende, gratis tjeneste for å kartlegge bevegelser i grunnen. Og det med millimeterpresisjon.