Søker ledere til gigantprosjekt

Fellesprosjektet Arna-Stanghelle skal bemanne flere kritiske stillinger i det som beskrives som Norges mest unike vei- og baneprosjekt gjennom alle tider.

– Vi skal nå ansette til noen av prosjektets mest sentrale stillinger, forteller prosjektsjef Katrine Sælensminde Erstad, i en pressemelding fra Statens vegvesen.

Prosjektorganisasjonen teller i dag om lag 20 personer, og nå starter det som er begynnelsen på en opptrapping i prosjektet.

Annonse
Anne Katrine Laskemoen Herdlevær (t.v.) og Katrine Sælensminde Erstad skal bemanne opp prosjektorganisasjonen i Fellesprosjektet Arna-Stanghelle. (Foto: Karoline Rage/Statens vegvesen)

Anne Katrine Laskemoen Herdlevær (t.v.) og Katrine Sælensminde Erstad skal bemanne opp prosjektorganisasjonen i Fellesprosjektet Arna-Stanghelle. (Foto: Karoline Rage/Statens vegvesen)

Stillinger som «aldri lyses ut»

Totalt seks stillinger er nå ute, blant dem fire spennende prosjektlederstillinger hver med ansvar for sitt geografiske område. Tre av stillingene har ansettelsesforhold i Statens vegvesen og tre i Bane NOR.

Byggeleder som skal lede den første tunnelentreprisen og leder for økonomi og usikkerhetsstyring er også lyst ut. Assisterende prosjektsjef Anne Katrine Laskemoen Herdlevær understreker viktigheten av disse rollene for prosjektets suksess.

– Vi rigger oss nå for byggefase, og må besette flere nøkkelroller i prosjektet. Vi ser etter erfarne prosjektledere som ønsker å lede utbygging av både bane og vei. Dette er unike stillinger som «aldri lyses ut» så nå håper vi at folk kjenner sin besøkelsestid, sier Herdlevær.

Med en investeringskostnad på rundt 40 milliarder kroner, er dette en sjelden mulighet for de som ønsker å være med på å forme fremtidens infrastruktur i Norge.

Dette er traseen hvor det skal bygges vei og bane i Fellesprosjektet Arna-Stanghelle. (Kart: Statens vegvesen)

Dette er traseen hvor det skal bygges vei og bane i Fellesprosjektet Arna-Stanghelle. (Kart: Statens vegvesen)

Forbereder for hovedentreprisene

For å sikre raskest mulig fremdrift i prosjektet, er det prioritert midler i forslag til Statsbudsjettet for 2025 til å lyse ut to kontrakter i markedet. Dette gjelder anskaffelse av rådgivningskontrakt til prosjektering av hovedentreprisene og anskaffelse av en entreprise som vil markere startskuddet for de første fysiske arbeidene i prosjektet. Det er en kontrakt for berg- og skredsikring som gjelder sikring av anleggsområdene som forberedelse for hovedentreprisene i prosjektet.

Før prosjektet kan starte for fullt, må Stortinget gjøre vedtak om kostnadsramme og bompengeopplegg. Med budsjettforslaget for 2025 legger regjeringen til rette for at Stortinget kan fatte vedtak om investeringsbeslutning i 2025.

Ved Boge like vest for Vaksdal ligger dagens vei og bane kloss i hverandre. Området er svært skredutsatt. Ny vei og bane blir lagt i tunnel i den nye løsningen. (Foto: Audun Solheim/Statens vegvesen)

Ved Boge like vest for Vaksdal ligger dagens vei og bane kloss i hverandre. Området er svært skredutsatt. Ny vei og bane blir lagt i tunnel i den nye løsningen. (Foto: Audun Solheim/Statens vegvesen)

Trolig ut i markedet i januar neste år

Dersom forslag til statsbudsjett vedtas, kan prosjektet lyse ut kontrakten for berg- og skredsikring av anleggsområdene i januar 2025. Det tar omtrent seks måneder å få på plass entreprenør, og arbeidet kan tidligst starte opp sommeren 2025. Områdene som skal skredsikres er på Stanghelle, Helle og Vaksdal.

Nesten 80 kilometer med tunneler er planlagt i det som er landets største tunnelprosjekt gjennom tidene. Prosjektet har utviklet et nytt rømningssystem med tverrgående tunneler mellom jernbanetunnelen og veitunnelen på strekningene der disse er parallelle, slik at man kan rømme mellom dem i en nødsituasjon. Det er dermed ikke behov for å bygge egne rømmingstunneler til evakuering. Byggetiden er forventet å være om lag 12 til 14 år.

Les mer om Fellesprosjektet Arna-Stanghelle

Slik blir ny E16:

  • Vegen går i ny trasé.
  • Antall tunneler reduseres fra 18 i dag til tre lengre tunneler på 9-10 km.
  • Det blir korte dagsoner på Helle, Vaksdal, Trengereid og i Arnadalen.
  • Tunnelen mellom Helle og Vaksdal, og tunnelen mellom Vaksdal og Trengereid, bygges med ett tunnelløp med toveis trafikk.
  • Tunnelen mellom Trengereid og Arna bygges som firefelts veg med to tunnelløp. Kryssløsninger i fjell brukes for avkjøring til Vaksdal og Trengereid.

Slik blir den nye jernbanen:

  • Jernbanen bygges med dobbeltspor og hastighet opp mot 200 km/t, og får to tunneler.
  • Vaksdalstunnelen mellom Stanghelle og Vaksdal på ca. 8 km, og Arnatunnelen mellom Vaksdal og Arna på ca. 19 km.
  • Det etableres nye jernbanestasjoner på Stanghelle og Vaksdal, og banen skal kobles på eksisterende Arna stasjon.
  • Den nye jernbanen legges utenom nåværende trasé, og vil bare grense til eksisterende trasé ved påkobling på Stanghelle og Arna stasjon.