Taggede innlegg Jernbane

Boring på skinner

«Boring.no» står det på boreriggen. Det kan umulig være den engelske betydningen av ordet det siktes til, for boring langs jernbanelinja fra et skinnegående boretog er alt annet enn kjedelig.

Hovedleverandør til NRC Rail

Utleiesenteret AS har inngått en rammeavtale som gjør selskapet til hovedleverandør til NRC Groups norske datterselskap NRC Rail Norge AS.

Jernbaneverket vil halvere prosjekteringstiden

– Målet er å finne en arbeidsmetodikk som halverer tiden det tar å finne tekniske løsninger for jernbane, vei og annen infrastruktur, sier Kristin Lysebo i Jernbaneverket.

Ny Follobane-kontrakt til AF Gruppen

AF Gruppen har inngått avtale om å utvide samarbeidet med arbeidsfellesskapet Acciona Infraestructuras and Ghella ANS (AGJV) på Follobanen.

Kraftigere jernbaneklype

Engcon lanserer en ny, kraftig jernbaneklype som erstatter tidligere modell.

Norges første Hydrema MX 16 Rail

Den er så kompakt at den kan jobbe på ett av dobbeltsporet når det går tog på det andre. Nå er den første levert i Norge.

LNS med kontrakt på Ofotbanen

I forbindelse med etableringen av nytt kryssingsspor i Djupvik på Ofotbanen, øst for Narvik sentrum, har LNS fått tildelt prosjektet for i underkant av 136 millioner kroner.

Planlegger byggestart i 2019

Om fire år går startskuddet for det neste store fellesprosjektet med vei og jernbane. Regjeringen har gitt grønt lys på Ringerike. Og den har det en smule travelt.

Anbefaler ny trasé inn mot Ski stasjon

Jernbaneverket anbefaler å koble traséen til Østre linje på traséen til Vestre linje sør for Ski stasjon, noe som innebærer bygging av 5-6 km ny jernbane.

Anbefaler nye kollektivtunneler under Oslo

Det har lenge vært snakk om både ny jernbane- og t-banetunnel under Oslo sentrum, for å møte befolkningsveksten. Etter det NRK erfarer, anbefaler en utredning nå å bygge begge disse tunnelene.