Forskning tyder på at riktig lyd kan skremme hjortedyr vekk fra jernbanesporet, så de ikke blir påkjørt av toget. Nå tester Bane NOR og forskere hvilke lyder som virker best når de spilles av fra tog i fart.
Taggede innlegg Bane NOR
Slutter som konsernsjef i Bane NOR
Thor Gjermund Eriksen har sagt opp sin stilling som konsernsjef i Bane NOR. Jon-Erik Lunøe er konstituert som ny konsernsjef fra 27. februar.
Milliardavtale kunngjort for Norges største tunnelprosjekt
I tråd med statsbudsjettet har Fellesprosjektet Arna-Stanghelle (FAS) kunngjort en stor rådgivningsavtale med en verdi på inntil 2,2 mrd. kroner (inkl.mva).
Telia-sjef Stein-Erik Vellan blir ny konserndirektør i Bane NOR
Vellan kommer fra stillingen som administrerende direktør i Telia Norge, og tar over ansvaret for den digitale utviklingen i Bane NOR.
Arna-Stanghelle: Første kontrakt er ute i markedet
Fellesprosjektet Arna-Stanghelle regner med at entreprenør kan være på plass allerede i april. Det skal bety at forberedelsene for tunnelene i gigantprosjektet kommer i gang i år.
De to eneste lærlingene i landet
Odin og Eivind er de to eneste lærlingene i Norge på sitt område. De rydder skog langs jernbanelinjene.
Skal bygge ut Sandnes sentrum stasjon
Bertelsen & Garpestad har signert kontrakt med Bane NOR for et utbyggingsprosjekt på Sandnes sentrum stasjon.
Søker ledere til gigantprosjekt
Fellesprosjektet Arna-Stanghelle skal bemanne flere kritiske stillinger i det som beskrives som Norges mest unike vei- og baneprosjekt gjennom alle tider.
Økende behov for vedlikehold av jernbanen
På ett år har jernbanens behov for langsiktig vedlikehold økt med 11 milliarder kroner. Over en femtedel av anleggene trenger fornyelse de neste 12 årene.
Randklev bro er åpnet for togtrafikk
Randklev bro er åpnet for trafikk igjen, etter at den ble ødelagt under uværet Hans i fjor. Nå kan endelig person- og godstogene kjøre som normalt igjen på hele Dovrebanen.
Regjeringen bruker 58 mill. på utslippsfrie anleggsplasser
Regjeringen gir tilskudd til ti prosjekter, for å teste ut ulike løsninger for utslippsfrie anleggsplasser. Pilotprosjektene skal gjennomføres av Statens vegvesen, Nye Veier og Bane NOR.
SINTEF: Utslippsfrie anleggsplasser fungerer!
Flere pilotprosjekter skal vise at det er fullt mulig å få ned utslippene i anleggssektoren. Men for å ta ut hele potensialet trengs det mye mer kunnskapsdeling i bransjen, viser en nylig publisert rapport.
Nærmer seg gjenåpning av Randklev bro
Etter en intensiv byggeperiode er Randklev bro klar for trafikk 20. mai i år. Broen fikk store skader under ekstremværet «Hans» i august i fjor.
Fornyer jernbanen for åtte milliarder
Bane NOR skal bruke åtte milliarder kroner til vedlikehold og fornyelse i 2024.
Rekordhøy miljøscore i Drammen
Jernbaneutbyggingen i Drammen har fått den beste miljøpoengsummen noensinne for et anleggsprosjekt i Norge.
Jernbanebro åpnes før sommeren
Inspeksjonen av broelementene til Randklev bro sør for Ringebu viser at skadeomfanget er begrenset, og at det er mulig å gjenbruke elementene.
Nye Middelalderparken tar form
NCC utfører på oppdrag for Bane NOR tilbakeføring og opprusting av terrenget i Middelalderparken i Oslo. Nye jernbanespor, blant annet til Follobanen, er lagt under parken. Kontrakten har en verdi på ca 140 millioner kroner.
Megakran monteres i Ringebu
Arbeidet med å montere megakranen som skal løfte broelementene til Randklev bru på land har startet. Alle delene til den 1450 tonn tunge kranen er nå i Ringebu og hele denne uken er satt av til montering.
Follobanen åpner for trafikk 5. mars
Etter ti uker med retting av feil og mangler, vil det fra søndag 5. mars endelig kjøres med full trafikk igjen på Follobanen.
Utsetter åpningen av Follobanen til 12. februar
Arbeidet med feilretting og testing av skjøter og endeavslutninger viser seg å være mer omfattende og tidkrevende enn forventet. Åpningen av Follobanen utsettes derfor til søndag 12. februar.
Follobanen: – Må komme til bunns i saken!
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård forventer at Bane NOR gjør alt de kan for å rette opp feilen på Follobanen, men opplysninger som er kommet frem skal gi grunn til bekymring.
Marthinsen & Duvholt sikret seg den siste, store kontrakten
Torsdag 22. desember sikret Marthinsen & Duvholt AS seg den siste, store kontrakten i Nykirke-Barkåker prosjektet. Kontrakten er på 107 millioner kroner.
Marthinsen & Duvholt skal bygge togparkering
Marthinsen & Duvholt har signert kontrakt med BaneNor om bygging av togparkering Tønsberg. Kontrakten har en verdi på ca. 247 millioner kroner.
200 mill. til «Norges verste vei»
Det blir likevel satt av penger i statsbudsjettet til vei- og baneutbyggingen på strekningen mellom Bergen og Voss.
Offentlige byggherrer samarbeider om utslippskrav
Nå skal fremtidens klimakrav i konkurransegrunnlag og kontrakt utformes! Krav om utslippsfrie store anleggsmaskiner er ett av flere virkemidler for å redusere klimagassutslipp.
Nye Veier lanserer kunnskapsprogram for utslippsfrie anleggsplasser
Nye Veier skal igangsette fire utredninger på temaer som de mener er viktige for grønn omstilling.