Etter ti uker med retting av feil og mangler, vil det fra søndag 5. mars endelig kjøres med full trafikk igjen på Follobanen.
Taggede innlegg Bane NOR
Utsetter åpningen av Follobanen til 12. februar
Arbeidet med feilretting og testing av skjøter og endeavslutninger viser seg å være mer omfattende og tidkrevende enn forventet. Åpningen av Follobanen utsettes derfor til søndag 12. februar.
Follobanen: – Må komme til bunns i saken!
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård forventer at Bane NOR gjør alt de kan for å rette opp feilen på Follobanen, men opplysninger som er kommet frem skal gi grunn til bekymring.
Marthinsen & Duvholt sikret seg den siste, store kontrakten
Torsdag 22. desember sikret Marthinsen & Duvholt AS seg den siste, store kontrakten i Nykirke-Barkåker prosjektet. Kontrakten er på 107 millioner kroner.
Marthinsen & Duvholt skal bygge togparkering
Marthinsen & Duvholt har signert kontrakt med BaneNor om bygging av togparkering Tønsberg. Kontrakten har en verdi på ca. 247 millioner kroner.
200 mill. til «Norges verste vei»
Det blir likevel satt av penger i statsbudsjettet til vei- og baneutbyggingen på strekningen mellom Bergen og Voss.
Offentlige byggherrer samarbeider om utslippskrav
Nå skal fremtidens klimakrav i konkurransegrunnlag og kontrakt utformes! Krav om utslippsfrie store anleggsmaskiner er ett av flere virkemidler for å redusere klimagassutslipp.
Nye Veier lanserer kunnskapsprogram for utslippsfrie anleggsplasser
Nye Veier skal igangsette fire utredninger på temaer som de mener er viktige for grønn omstilling.
Signerte jernbanekontrakter til 850 millioner
Bane NOR har signert to store vedlikeholdskontrakter – lar norske Baneservice og spanske Azvi dele jernbanelandet mellom seg.
Skal bidra til bedre miljøresultater i anleggssektoren
Grønn Byggallianse lanserte denne uken en veileder for hvordan anleggssektoren kan ta sterkere miljøgrep. Veilederen skal vise hvordan den internasjonale miljøstandarden CEEQUAL kan brukes for å jobbe mer systematisk med bærekraft i infrastrukturprosjekter.
Leverandørkonferanse om fremtidens nullutslippsmaskiner
Anleggsbransjen inviteres til leverandørkonferanse om fremtidens nullutslippsmaskiner fredag 13. mai.
Ett steg nærmere presis målemetode for oppnådd stabilitet i kvikkleire
Presis kunnskap om oppnådd styrke i kalksementpeler, som brukes for å stabilisere grunnen i områder med kvikkleire, vil kunne få stor betydning for hele bygg- og anleggsbransjen.
12 prosjekter skal teste ut løsninger for fossilfrie anleggsplasser
Pilotprosjektene skal gjennomføres av Statens vegvesen, Nye Veier og Bane NOR. Til sammen blir det satt av 62 millioner kroner til prosjektene.
Sparer fire mrd. kr ved å bygge vei og bane sammen
Statens vegvesen og Bane NOR sparer fire milliarder kroner ved å bygge vei og bane ut fra Bergen parallelt og sammen.
Veidekke inngikk milliardkontrakt med Bane NOR
Veidekke har fått i oppdrag av Bane NOR å bygge tunnel og dagsone for dobbeltsporet jernbane fra Kleverud til Tangenvika langs Mjøsa i Innlandet.
Flytende kaianlegg og sjødeponi
Mer enn 10 millioner kubikk stein skal håndteres når byggingen av Norges største tunnelprosjekt, Fellesprosjektet Arna-Stanghelle, starter i 2024. Nå inviteres det til markedsdialog for anskaffelse av midlertidige, flytende kaianlegg.
Alvorlig kritikk til myndighetenes arbeid med klimatilpasning
Myndighetene har ikke god nok oversikt over hvor det kan bli mer flom og skred i årene fremover. Konsekvensene kan bli at vi ikke vet hvilke bygninger som må sikres, og at det bygges i utsatte områder hvor det kan bli økt fare for flom eller skred.
Jernbanedirektoratet skal utrede Nord-Norgebanen
Regjeringen ber Jernbanedirektoratet om å gjennomføre en fullverdig konseptvalgutredning om Nord-Norgebanen.
Vassbakk & Stol utfører grunnarbeidene på Fløen Stasjon
Vassbakk & Stol har signert kontrakt med Baneservice om gjennomføring av grunnarbeider i prosjektet Fløen Stasjon. Kontrakten har en verdi på 384 millioner kroner.
Inngikk avtaler for 3 milliarder med 23 leverandører
Bane NOR har inngått tre rammeavtaler med 23 leverandører på bygg- og anleggsarbeider i og ved spor over hele landet.
Siste salve i tunnelen
Etter to år med sprengninger på den seks kilometer lange tunnelen mellom Drammen og Kobbervikdalen, ble nylig siste salve avfyrt.
Jernbaneprosjekter går til norske firmaer
Siden 2019 har 97 prosent av kontraktene for utbygging av jernbanen gått til norske entreprenører. Kun fem oppdrag har gått til internasjonale aktører.
Vil stanse konkurranseutsetting på jernbanen
Regjeringen vil be Bane NOR om å stoppe konkurranseutsettingen av drifts- og vedlikeholdsoppgaver på jernbanen.
Jenter tok styringen på stort jernbaneprosjekt
Ti stasjoner og holdeplasser på Trønderbanen måtte bygges om for å gi plass til nye tog. Her har jentene har tatt fullstendig styring.
Vil styrke godstransporten på Ofotbanen
Regjeringen foreslår å bruke 300 millioner kroner til å styrke godstransporten på jernbane i Nord-Norge. En utbygging av terminalen i Narvik vil føre til en langt høyere kapasitet.
Grønt lys til dobbeltspor og terminal i Bergen
Regjeringen gir klarsignal til bygging av dobbeltspor fra Fløen inn til Bergen stasjon. Dette er i dag en del av det mest trafikkerte enkeltsporet i Europa.