Stortinget har vedtatt å bygge verdens største undersjøiske veitunnelprosjekt. Byggestart kan bli allerede i år.
– Dagen i dag er en merkedag for oss som jobber på Rogfast-prosjektet. Vi er klare til å lyse ut den første kontrakten så snart vi har fått avklart utfyllingstillatelsen og løsningen vår for å ivareta de ytre miljøutfordringene. Så snart dette er på plass lyser vi ut den første kontrakten i Rogfast-prosjektet, som er for transporttunnelen i Arsvågen, sier prosjektleder Tor Geir Espedal i Statens vegvesen til vegvesen.no.
Ferdig 2025/26
– Vi har en målsetting om å lyse ut de neste fire store kontraktene i løpet av 2017 og 2018, forsetter Espedal.
Planen er at de første bilistene kan ta tunnelen i bruk i 2025/26.
– Byggingen av en så lang undersjøisk tunnel er utfordrende, med mange tekniske utfordringer. En av disse er to-planskrysset under Kvitsøy. For å sikre god ventilasjon skal vi sprenge to ventilasjonssjakter fra Kvitsøy og ned til begge tunnelløpene, forklarer prosjektlederen. Ventilasjonssjaktene har en diameter på 10 meter, og begge skal ned 250 meter fra Kvitsøy.
Rogfast har en kostnadsramme på 16,8 milliarder kroner.
Les mer om Rogfast-prosjektet på Vegvesenets nettsider.