Statens vegvesen inviterer entreprenørbransjen til å komme med innspill om lading av kjøretøy og maskiner som brukes i driften av riksveiene.
Taggede innlegg riksveier
Veivesenet har halvert CO2-utslippene fra asfalt siden 2020
I 2020 var CO2-utslippet 62 kilo for hvert tonn asfalt som ble lagt på norske riksveier. I 2023 var utslippet redusert til 44 kilo, mens prognosen for i år er 33 kilo CO2 per tonn asfalt.
Utbedret E16 skal vise vei for hele landet
Utbedringen av E16 mellom Fagernes og Øylo ble markert 15. januar, med samferdselsministeren til stede. Prosjektet i Valdres danner modell for utvikling av riksveiene i hele landet.
Konkurrerer om driftskontrakter for 3 milliarder kroner
Statens vegvesen har invitert til konkurranse om drift av 2300 kilometer riksvei, fra Larvik i sør til Kirkenes i nord.
Styrker overvåkingen av riksveibruer
Statens vegvesen har ikke hatt gode nok rutiner og styrker nå rutinene for å overvåke bruer som har fundamenter i vann, og vil være mer oppmerksom på erosjon. Dette kommer som et resultat etter granskningen av hvorfor Badderen bru på E6 i Nord-Troms kollapset.
Installerte overvannsrør i størrelse XL
Stikkrenna under riksvei 36 ved Skien hadde sett bedre dager og ble nylig byttet ut med en rørløsning som ga effektiv installasjon, og som skal gi lang levetid. Løsningen ble 36 meter med XL-overvannsrør fra Norsk Wavin.
Stramt budsjett for riksveiene
Med unntak av to OPS-prosjekter betyr regjeringens forslag til statsbudsjett bråstopp for nye store veiprosjekt for Statens vegvesen i 2023. I forslaget reduseres veivesenets investeringer med 2,6 milliarder.
Bygde hel riksvei på halve tida
Den 20. desember åpner Statens vegvesen ny riksvei 4 fra Sandvoll til Amundrud i Gran kommune. Det er 11 måneder tidligere enn planlagt.
Statens vegvesen lyser ut driftskontrakter for over fire milliarder kroner
Statens vegvesen tester ut nye kriterier for tildeling av kontrakter, i tillegg til pris. Sju kontrakter fra Stavanger i sør til Alta i nord er nå på vei ut i markedet.
Veinettet er blitt bedre, men fylkesveiene henger etter
Kvaliteten på det norske veinettet er forbedret siden 2014. Men riks- og europaveienettet er bedre enn fylkesveinettet, og forskjellene øker. Dette ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
Nattarbeid for koronamidler
Teleskadd E136 øverst i Gudbrandsdalen blir utbedret og asfaltert for 20 millioner «korona-kroner». Dokka Entreprenør AS og deres asfalt-UE jobber dag og natt.
Signerte Nord-Norges største driftskontrakt
Svevia og Statens vegvesen Region nord har signert kontrakten for drift av riks- og fylkesveier i Ofoten de neste fem årene. Med nesten 1000 km vei er dette Nord-Norges største driftskontrakt.