Det er stor interesse i markedet for å bygge ny tunnel på Rv.13 i Ryfylke – Lovraeidet-Rødsliane.
– Vi er fornøyde med at så mange viser interesse for prosjektet. Det gir grunnlag for en spennende prosess fram mot tildeling av oppdraget, sier prosjektleder Geir Strømstad i Statens vegvesen, i en pressemelding.
Disse syv entreprenører har søkt om å bli prekvalifisert for å bygge tunnelen Lovraeidet-Rødsliane.
- JV Stangeland Maskin AS og Bertelsen & Garpestad Tunnel AS
- JV Bertelsen & Garpestad AS og Metrostav Norge AS
- Hæhre Entreprenør AS
- JV Leonhard Nilsen & Sønner AS og Risa AS
- NCC AS
- JV Obrascòn Huarte Lain SA (OHLA) og Aurstad Rv.13
- Arbeidsfellesskapet Skanska Norge AS og Vassbakk& Stol AS
Prekvalifisering og forhandlinger
Statens vegvesen skal nå gå gjennom dokumentene fra tilbyderne for å kvalitetssikre kvalifikasjonskravene.
Deretter blir det evaluering og rangering basert på dokumentasjonen, der tre til fem av entreprenørene som er best kvalifisert går videre til neste fase, ifølge meldingen.
Åpnes i 2030
Prosjektet er lyst ut som totalentreprise, og omfatter prosjektering og bygging av tunnel i Rødsliane.
Kontrakten har en verdi på 1 milliarder kroner ekskl. mva og omfatter:
- 2 km kilometer ny vei i dagen.
- Nytt kollektivknutepunkt Lovraeidet
- 3 kilometer tunnel
- Diverse konstruksjoner i tilknytting til veianlegget.
– Vi ser frem til forhandlinger med tilbyderne. Planen er at kontrakten blir signert før ferien 2025, med byggestart etter sommeren 2025. Veiåpning skal etter planen skje i 2030, sier Strømstad.