Syv har søkt om å bli prekvalifisert til tunneljobb

Det er stor interesse i markedet for å bygge ny tunnel på Rv.13 i Ryfylke – Lovraeidet-Rødsliane.

–  Vi er fornøyde med at så mange viser interesse for prosjektet. Det gir grunnlag for en spennende prosess fram mot tildeling av oppdraget, sier prosjektleder Geir Strømstad i Statens vegvesen, i en pressemelding.

Disse syv entreprenører har søkt om å bli prekvalifisert for å bygge tunnelen Lovraeidet-Rødsliane.

Annonse
  • JV Stangeland Maskin AS og Bertelsen & Garpestad Tunnel AS
  • JV Bertelsen & Garpestad AS og Metrostav Norge AS
  • Hæhre Entreprenør AS
  • JV Leonhard Nilsen & Sønner AS og Risa AS
  • NCC AS
  • JV Obrascòn Huarte Lain SA (OHLA) og Aurstad Rv.13
  • Arbeidsfellesskapet Skanska Norge AS og Vassbakk& Stol AS

Prekvalifisering og forhandlinger

Statens vegvesen skal nå gå gjennom dokumentene fra tilbyderne for å kvalitetssikre kvalifikasjonskravene.

Deretter blir det evaluering og rangering basert på dokumentasjonen, der tre til fem av entreprenørene som er best kvalifisert går videre til neste fase, ifølge meldingen.

Prosjektleder Geir Strømstad i Statens vegvesen. (Foto: Statens vegvesen)

Prosjektleder Geir Strømstad i Statens vegvesen. (Foto: Statens vegvesen)

Åpnes i 2030

Prosjektet er lyst ut som totalentreprise, og omfatter prosjektering og bygging av tunnel i Rødsliane.

Kontrakten har en verdi på 1 milliarder kroner ekskl. mva og omfatter:

  • 2 km kilometer ny vei i dagen.
  • Nytt kollektivknutepunkt Lovraeidet
  • 3 kilometer tunnel
  • Diverse konstruksjoner i tilknytting til veianlegget.

– Vi ser frem til forhandlinger med tilbyderne. Planen er at kontrakten blir signert før ferien 2025, med byggestart etter sommeren 2025. Veiåpning skal etter planen skje i 2030, sier Strømstad.