Ett år siden første salve på Rogfast

Ett år er gått siden skytebas Eivind Lien i Skanska og daværende Bokn-ordfører, Osmund Våga, trykket på knappen for den første salven i hovedløpene, i det som skal bli verdens lengste og dypeste veitunnel.

Siden den gang har arbeidet gått for fullt og tunneldriften har hatt god produksjon. På Bokn har nå entreprenør Skanska allerede sprengt ut over tre kilometer i hvert av hovedløpene, og har allerede startet arbeidet med etterarbeid i tunnelene, ifølge en pressemelding fra Statens vegvesen. Implenia/Stangeland har kontrakten E03 sørfra, og der går også fremdriften etter planen med en lengde på litt over to kilometer i hvert av hovedløpene. Når påsken er over, blir det lys i tunnelen. Ordføreren i Randaberg kommune vil da trykke på knappen og det blir utslag på Harestad i Randaberg kommune.

Les saken fra da Anleggsmaskinen besøkte prosjektet her

Annonse
Oversiktskart over Rogfast (oppdatert 19. februar 2024) (Illustrasjon: Statens vegvesen)

Oversiktskart over Rogfast (oppdatert 19. februar 2024) (Illustrasjon: Statens vegvesen)

God fremgang på Bokn

– Entreprenøren Skanska har hatt god framdrift på sprenging i tunnelen. Dette til tross for at det fremdeles har vært nødvendig med mye tung sikring på Laupland, da fjellforholdene på de seks tunellstuffene har variert. Det har også vært en del injeksjon og stedvis vann under høyt trykk. Skanska har nå sprengt ut de første fjellrommene hvor det skal plasseres pumper for å pumpe vannet ut av tunellen, i både anleggsfasen og senere i driftsfasen, forteller Odd Erik Haugen, prosjektleder på E04-kontrakten.

Frem til midten av mars er det i hvert hovedløp sprengt ca. 3250 meter, som er 35 prosent av den totale tunnellengden Skanska skal sprenge fra Bokn.

– Kulverten som skal opprettholde lokalveien til Vågshaug under E39 har også blitt ferdigstilt, som planlagt og til god kvalitet, forteller prosjektleder, Odd Erik Haugen.

Les også: Her starter SVV, Risa og Hæhre opp Rogfast

Utslag på Harestad

– Mot Harestad har bergkvaliteten vært bedre enn forventet, og produksjonen har derfor gått veldig bra. Det er nå sprengt ut 25 prosent av tunnelen fra Mekjarvik, det vil si ca. 2150 meter i hvert hovedløp. Denne fremgangen har resultert i at man forventer utslag ut mot Harestad rett etter påske. Også mot Kvitsøy har bergkvaliteten vært god, og fremdriften går som planlagt, sier prosjektleder på E03-kontrakten, Anne-Merete Gilje.

På Laupland på Bokn er det bygd ny vei i dagens som skal kobles opp med eksisterende E39. Det er også bygd kulvert for å sikre lokaltrafikken på Vågshaug. (Foto: Statens vegvesen)

På Laupland på Bokn er det bygd ny vei i dagens som skal kobles opp med eksisterende E39. Det er også bygd kulvert for å sikre lokaltrafikken på Vågshaug. (Foto: Statens vegvesen)

Nærmer seg avslutning på Kvitsøy

Etter kontrakten skal entreprenør, arbeidsfellesskapet Hæhre/Risa, avslutte sine arbeider 8. mai 2024. Videre skal det legges høyspentkabel i Kvitsøytunellen i juni og i august.

E02-kontrakten skal etter planen tildeles i mai, og det er Skanska og Implenia/Stangeland som konkurrerer om den aller største kontrakten i Rogfast. Går alt etter planen starter arbeidet etter sommerferien, slik at nedetiden på anlegget mellom E15 og E02 blir minimal.

E02 er den mest kompliserte kontrakten, med toplanskryss, to rundkjøringer og to ventilasjonssjakter på en diameter på ni meter, som skal ned 250 meter ned til hovedløpene. Tunneldrivingen vil gå mot Randaberg i sør til Bokn i nord.

– Overordnet er fremdriften stort sett er i samsvar med opprinnelig fremdriftsplan, sier prosjektsjef Oddvar Kaarmo.