Viste fram elektrisk Volvo L120

Den første offisielle visningen av den nye batterielektriske hjullasteren Volvo L120H Electric Conversion fant sted i forbindelse med VM i rallycross på Hell.

Les også: Volvo lanserer batterielektrisk L120H

Den elektriske 20-tonneren er utviklet av Volvo CE i samarbeid med Parker Hannifin og CE Engineering Solutions.

Annonse

– Maskinene bygges som konvensjonelle hjullastere hos Volvo CE i Arvika, så sendes de til CE Engineerings Solution – som er en del av Volvo Group – i Malmö for ombygging. Parker Hannifin er leverandør av alle komponenter som behøves til ombyggingen, som elmotor, batterier, ladesystem etc., og de holder til i Borås, forklarer Andreas Broström, produktmanager dumper og hjullaster i Volvo CE.

Andreas Broström fra Volvo CE og Erik Forsberg fra Parker Hannifin foran den nye, elektriske hjullasteren. (Foto: Runar F. Daler)

Andreas Broström fra Volvo CE og Erik Forsberg fra Parker Hannifin foran den nye, elektriske hjullasteren. (Foto: Runar F. Daler)

Foregangslandet Norge

– L120 Electric Conversion er litt sterkere enn en konvensjonell L120. Ellers er det meste helt identisk, bortsett fra at det selvsagt er mindre støy og vibrasjoner og ikke noe utslipp. Maskinen skal ut på markedet i Norge, Sverige, England, Nederland, Tyskland og Frankrike. Norge, som jo er et foregangsland når det gjelder el-maskiner, er nok der vi vil selge flest, sier han.

– I november 2021 begynte diskusjonene, i mars 2022 ble det inngått partnerskap, og nå har vi allerede tre maskiner ute, mens to til er på vei, forteller Erik Forsberg i Parker Hannifin.

– Vi er jo fremdeles i oppstartsfasen, men i regner med å bygge om ca. én i uken. Målet er dermed å produsere ca. 50 slike hjullastere i året, men det avhenger jo litt av etterspørselen. Det er nok mulig å øke takten på produksjonen noe dersom det viser seg å være behov for det, sier han.