Volvo lanserer batterielektrisk L120H

I samarbeid med Parker Hannifin har Volvo CE konvertert L120H til elektrisk drift. Hjullasteren skal bli tilgjengelig på det europeiske markedet allerede i løpet av 2023.

Ifølge en pressemelding fra Volvo CE har L120H Electric Conversion samme ytelse som dieselversjonen, men med null utslipp og nesten lydløs drift.

Hjullasteren på 20 tonn er utstyrt med 240 kWh-batteri. Dette skal gi driftstid på omtrent fem timer i de fleste bruksområder med middels belastning. Ladetiden fra 0-100 prosent er oppgitt til 1,5-2 timer.

Annonse

Les også: Dette er Volvos elektriske 23-tonner

L120H Electric Conversion leveres med følgende standardfunksjoner: Comfort Drive Control, Load Assist med On-Board Weighing pluss radardeteksjon med det nye Collision Mitigation System. I tillegg vil L120H Electric Conversion støttes funksjoner som lar operatøren sjekke batteri- og ladestatus og forvarme førerhuset.

Volvo CE opplyser at det kan bli mulig å konvertere eksisterende kunders L120H-hjullastere til elektriske i fremtiden.

Les også: Volvo lanserer ryggeradar med automatisk bremsefunksjon