Samme helg som MEFA fant sted i sentrum av Trondheim, var det også et annet arrangement som lokket til seg tusenvis av mennesker like utenfor Trondheim; nemlig VM i rallycross på Hell.
Volvo Construction Equipment er samarbeidspartner med FIA World Rallycross Championship (World RX) og leverer blant annet maskiner for å bygge baner til rallycrossløpene. I tillegg er det Volvo som står for bilberging når det konkurreres. Volvo CE er også sponsor for to av teamene som kjører helelektriske rallycrossbiler. Anleggsmaskinen var til stede da de fikk prøve seg under VM i rallycross på Lånkebanen på Hell.

Mange fant veien til Lånkebanen ved Hell i Stjørdal, for å overvære VM i rallycross. (Foto: Runar F. Daler)
Enkelte kritiske røster hevder at «det blir ikke det samme» med de elektriske RX-bilene, for de bråker jo ikke som man er vant til. Kritikken var imidlertid ikke like sterk da bilene nærmest skjøt ut av startblokkene med en akselerasjon på 0-100 km/t på godt under 2 sekunder!

Her er det Klara Andersson, som kjører for Construction Equipment Dealer Team, som gjør seg klar til race. (Foto: Runar F. Daler)
De elektriske RX-bilene stiller med 500 kW/680 hk, og med et dreiemoment på 880 Nm. Alle bilene har samme drivlinje, som består av to elektriske motorer, én foran og én bak, og firehjulsdrift. Ett av lagene som konkurrerer, er Volvo-sponsede Construction Equipment Dealer Team. Teamet består av sjåførene Klara Andersson og Niclas Grönholm. Sistnevnte fører endte opp med andreplass i finalen på Lånkebanen.