Nye Veier skal gjennomføre konkurranser for tre strekninger på E6 den nærmeste tiden, men utsetter E39 Mandal-Lyngdal, E18/E39 Ytre Ring og E39 Bue Ålgård inntil videre.
Tidspunkt for utlysninger av E39-prosjektene vil bero bl.a. på prosjektenes kostnadsnivå sett i sammenheng med selskapets totale likviditet, skriver selskapet i en pressemelding.
For ambisiøst
– I januar gikk vi ut med en plan for 2022 om syv nye kontrakter i markedet. Dette viste seg i ettertid å være for ambisiøst. Vi ser nå at prosjekter der kontraktene er signert, har hatt betydelig utgiftsvekst. Dette er blant annet en konsekvens av svært høye råvarepriser globalt. I tillegg er det stor usikkerhet knyttet til den videre utviklingen på både råvarepriser og den kapasiteten hos våre leverandører vi er avhengig av, sier Anette Aanesland, administrerende direktør i Nye Veier.
Hun understreker at selskapet har full produksjon i temmelig lang tid fremover i de mange prosjektene som er igangsatt, og at nye prosjekter forberedes og utvikles kontinuerlig.
– Jeg vil også understreke at selskapet arbeider med å holde kostnadene nede i prosjektene, særlig i de som nå er under planlegging. I den situasjonen vi alle er i nå, er dette viktigere enn noensinne, legger Aanesland til.
Modne strekninger
Strekningene som går ut i markedet karakteriseres som modne, og i et par av disse har forberedende arbeider allerede startet opp.
– I tillegg er de ikke så omfattende og komplekse som en del av de øvrige strekningene i porteføljen vår. Vi mener de prosjektene vi nå går ut i markedet med, ikke er de som er mest utsatt for kostnadsøkninger på viktige innsatsfaktorer som eksempelvis stål, sier Anette Aanesland.
E6-strekningene som skal ut i markedet er:
- Storhove-Øyer (Innlandet) – er allerede i konkurranse
- Berkåk-Vindåsliene (Trøndelag)
- Sørelva-Borkamo (Nordland).
I tillegg planlegger Nye Veier for at to enkeltprosjekter på henholdsvis Rv13 i Vestland og E136 fra Dombås til Vestnes sendes ut i markedet den kommende tiden. Konkurransene vil komme i år og starten av neste år, ifølge en pressemelding.
Plan for konkurransene
Direktør for kontrakt og marked i Nye Veier, Bjørn Børseth, forteller at konkurransen for bygging av ny E6 Storhove-Øyer går som planlagt. Fristen for kvalifikasjon var 20. mai.
– Videre følger konkurransen for E6 Berkåk-Vindåsliene i medio september med kvalifikasjonsfrist 03. november. Deretter følger Rv13 i november, trolig sammen med et mindre prosjekt på E136 i Romsdalen. Sørelva-Borkamo er ventet ut i markedet januar 2023, med kvalifikasjonsfrist 15. februar, forklarer Børseth.